Nördkulturen

Alla inlägg under augusti 2014

Av David - 13 augusti 2014 15:02

 

Ännu ett spel avbockat på min spellista. Detta spelet hör till point & klick kategorin fast ändå lite annorlunda. I point & klick spel brukar man inte kunna delta i strid utan där ska man pussla sig ur varje situation, mestadels. Men i detta spelet har de kommit på en sätt att slåss som är nytt för mig i alla fall. Varje gång en walker eller någon annan fiende attackerar dig har du bara en viss tid, oftast väldigt kort, på dig att trycka på rätt knapp annars dör du. I vissa situationer kan det bli väldigt intensivt och adrenalin pumpande.


Walking Dead är inte lika segt och utdraget som point & klick spel kan vara utan det flyter på väldigt bra men utan att vara för lätt. Det svåra och tuffa i detta spel är att ta alla beslut man ställs inför. Besluten du tar följer dig i spelets gång och kan få konsekvenser längre fram.


Story mässigt är detta spelet väldigt bra! Du spelar en man vid namn Lee som blivit dömd för mord. Under sin resa genom ett raserande samhälle stöter han på en liten flicka, Clementine. De bägge blir väldigt fästa vid varandra och Lee gör allt för att skydda den lilla flickan. Storyn låter, när jag beskriver den, väldigt lik Last Of Us men jag kan försäkra er om att det är stor skillnad på dessa spelen. Bägge är riktigt bra dock, det har de gemensamt. Voiceacting är riktigt bra och man lär sig att bry om vissa karaktär och man lär sig att hata andra. Spelet kommer ta dig genom en bergochdalbana med interna intriger, konflikter och konfrontationer som i allra högsta grad påverkar de val du kommer göra.  


Det stora bekymret detta spelet hade är lagget! Jag tyckte det laggade lite väl mycket ibland och under strid var det verkligen ett störelsemoment. Det v ar fruktansvärt irriterande när man hade begränsad tid på sig att nå ett beslut så frös eller hackade bilden fram. Detta sänkte tyvärr betyget från topp betyg till en fyra. Jag ser verkligen fram emot att spela säsong 2!


 


Betyg: + (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON på Playstation 3 och Xbox 360

Av David - 11 augusti 2014 14:49

       

Det händer inte så ofta att jag varvar två spel så tätt inpå varandra men Contrast har varit ett sådant spel jag fallit tillbaka på varje gång jag varvat ett annat spel och velat ha något att spela mellan mina spelköp. Så nu kort efter att jag klarade Darksiders 2 så klardade jag även av Contrast.


Contrast har en riktigt snygg miljö. Det är en värld formad av surrealism blandat med noir. Du spelar en kvinna vid namn Dawn som bara Didi, en liten flicka, kan se. Dawn existerar i två olika verkligheter och har förmågan att fasa in i skuggornas värld och bli en skugga på väggen. Det är runt detta spelet har sin fokus. Du kommer under hela spelets gång fasa in och ut från den verkliga världen, in i skuggvärlden för att ta dig över olika hinder och lösa olika pussel.  Dawn och Didi är de enda personerna i spelet man får se i 3D motiv. Alla andra karaktärer framstår enbart som skuggor på väggen.


Till en början hade jag svårt att ta till mig det här spelet men det växte med tiden. Storyn föll in bra i kontrast med spelmiljön, ganska mörk och sorgsen på sina ställen. Många klagar på att spelet har många buggar men för att vara ärlig stötte jag bara på en enda bugg i hela spelet och det var i slutet, utöver det fungerade det helt felfritt för mig. Jag spelade dock PS4 versionen, det kan vara PC versionen de pratar om.


Contrast är ett riktigt snyggt spel som gör sig väldigt bra grafiskt sett på Playstation 4. Det kan bli lite monotont i längden då hela spelet går ut på att leka med skuggor och lösa pussel men för er som uppskattar en intressant story i ett spel lika mycket som gameplay kan finna det spelbart. Jag tyckte spelet växte ju längre in i spelet jag kom och det var inte förrän i slutet av spelet som jag verkligen började gilla spelet, även om det hade sina verkligt ljusa stunder titt som tätt spelet igenom. Jag tycker teater sekvensen va väldigt häftig!


 


Betyg:  - (Mycket bra)

Kan köpas här: Playstation Network eller CDON till PC



Av David - 10 augusti 2014 09:00

 

Detta var en klar förbättring sedan det första spelet. Det var som att stiga in i ett helt annat spel, även om mycket var sig likt så som striderna och köp av olika combos mm. I Darksiders 2 har de slängt in en liten gnutta av rollspelselement där du kan lägga olika poäng för att bygga upp din gubbe och ge han olika förmågor. Inte nog med det så hade alla vapen i spelet stats och det var ett välkommet tillskott.


Spelet utspelar sig i en öppen värld men detta hade de inte lyckats få till riktigt bra. Världen var stor men den var ovanligt tom för den storleken. Allt som fanns att göra mellan punkt A och B var att slåss mot lite monster vilket man ändå fick göra inne i alla dungeons så det ville man helst undvika. Mestadels av tiden använde man sig av "fast travel" funktionen för att förflytta sig.


Boss striderna i detta spelet var underbara. I ettan kände jag mig aldrig utmanad då jag dödade de flesta bossarna på första försöket men här var de lite svårare och kunde ge mig en härlig fight. De var inte alltför svåra heller (som i Bayonetta) utan de utmanade mig lagom till den grad att jag visste att jag behövde vara på min vakt annars kunde jag hälsa hem.


Storyn i spelet tog vid där ettan slutade. Du spelar en av de "four horsemen of the apocalypse". I ettan spelade man War och i detta spelar man Death, den kraftfullaste av alla de fyra ryttarna. Detta spel tar vid där ettan slutar och Death försöker rentvå sin broders namn efter att han fått skulden för att jorden förintades. Det är väldigt mycket letande i spelet efter olika saker. Du kan komma till en person som du behöver hjälp utav men då behöver han i sin tur hjälp med att hitta ett föremål och för att hitta detta föremål måste du hitta tre stenar i olika dungeons osv osv. Det är väldigt mycket sådant i detta spelet.


Jag gillade detta spelet bättre än det första som sagt men hade de ansträngt sig mer att fylla ut sin stora, tomma värld med något mer än bara en massa monster så hade spelet kunnat vara riktigt intressant. Något som gav dig känslan av att vilja rida runt och utforska världen men det fanns inget som lockade till det. Jag hoppas de gör bättre ifrån sig nästa gång, det kan bara bli bättre. För det blir väl ett spel till? Det finns ju två ryttare kvar, Famine och Conquest.


 


Betyg:   + (Bra)

Kan köpas här: CDON på Playstation 3, Xbox 360, PC eller WII U

Av David - 9 augusti 2014 11:22

 

Några dagar innan jag åkte på semester damp denna ner i brevlådan. Jag orkade inte göra ett inlägg om det då så jag gör det nu istället. Jag har velat ha detta tillägg länge nu för att expandera spelkänslan i det annars redan utmärkta spelet Space Empires. Kartongen är i samma storlek som grundboxen men med lite snyggare cover art.


   

Det kom med två nya typer av kort, Alien Technology Deck och Empire Advatage Deck. I skrivandets stund har jag inte läst något i regelboken så jag vet inte riktigt vad dessa korten gör än men namnen talar nästan för sig själva.


 

Denna behändiga lilla karta kom med i expansionen också. När det blir strid någonstans på brädet flyttar man bara sina skepp över till detta lilla brädet och placerar sina skepp där de ska vara beroende på vilken klass (från A till F) de har och vilken erfarenhets nivå de har (från Green till Legendary) så har man bra koll på sina skepp. Erfarenhet är en ny regel som kom med i denna expansionen. Dina skepp utvecklas och blir bättre ju längre de håller sig vid liv.


 

Lite nya markörer kom med också. Detta begriper inte jag riktigt. Vad jag fattar som så har de inkluderat alla markörer som var med i grundspelet en gång till och vad jag förstod så ska man inte blanda ihop dem utan man använder antingen de gamla markörerna eller de nya som kom med här. Varför gjorde de på detta viset undrar jag då? Jag har ju redan grundmarkörerna med från grundboxen, jag behöver inte dubbel uppsättning av dem. Visst är det bra med reserver om något försvinner men detta blir löjligt mycket.

En förändring de har gjort på en markör är på varje spelares hemplanet. Nu genererar den 30 CP varje economy phase istället för de gamla 20.

Det var inte bara dubletter från grundboxen utan det kom med nya markörer också som marktrupper och lite nya skepp.


     

På den vänstra bilden ser jag tre nya typer infanteritrupper och skeppet längst upp med beteckningen T tror jag är ny också. Jag känner inte igen den från grundboxen.

Den mellersta bilden har de nya skeppen Titan vilket ska vara flottans mest kraftfulla skepp. Man kan nog säga att det är Space Empires motsvarighet till Twilight Imperiums gigantiska skepp War Sun.Markören där det står Gnosis har jag ingen aning om vad det är för något. Det kanske är en general eller en trupp beteckning.

Bilden längst ut till höger visar en ny trupp med beteckningen Grav. Jag misstänker att det är stridsvagnar eller något liknande.

 

Regelboken och scenarioboken. Inte mycket att skriva om här mer än att de ser ungefär likadana ut som de ordinare fast med lite nya regler då självklart.


 

Production sheet har de gjort om lite grann också. Det kom med två olika varianter i  denna expansion beroende på om man körde med en regel som innehöll Research Centers eller om man körde utan dem. På rak arm skulle jag gissa på att Research Centers ger dig antagligen extra CP (Construction points) varje runda att bygga trupper och utveckla teknologi för.


Av David - 2 augusti 2014 07:00

Nu försvinner jag i en vecka så det kommer inte hända något här på ett tag! Vi ska dra uppåt i landet. Första anhalten blir Rättvik, till Dalhalla för att se gruppen Kraftwerk live. Dagen efter drar vi vidare mot Sälen där vi ska spendera en hel vecka med lite nyttig träning.


            







 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards