Nördkulturen

Alla inlägg under oktober 2014

Av David - 24 oktober 2014 12:51

 

Mitt första Xbox 360 spel någonsin. Jag fick låna min brors 360 för att kunna spela detta spelet då det endast finns tillgängligt på Xbox 360.

Du spelar en författare vid namn Alan Wake som åker på semester med sin fru till den lilla staden Bright Falls. Hans fru försvinner under mystiska omständigheter samtidigt som han uppleveler händelser från hans senaste novell som han inte ens minns att han skrivit.


Jag gillar blandningen av spelmiljöer i detta spel. Ett tag spelar du igenom en rad dialoger mellan olika karaktärer, väldigt lättsamt spelande med lätta uppgifter och i nästa stund springer du genom en mörk skog täckt av mörker där du slåss mot skuggvarelser för att ta dig fram mot ditt mål. Det ligger bra balanserat mellan dessa två spekontraster så ingen del av spelet hinner kännas upprepande.


Jag hade lite bekymmer med spelkontrollen i början då jag är en väldigt van Playstation spelare och X knappen där man i detta spel laddar om vapnet sitter längst ut till vänster på Xbox kontrollen istället för längst ner som på PS kontrollen vilket resulterade i att jag hoppade istället för att ladda om vapnet många gånger Men jag kom snabbt in i det. Allt var lättillgängligt som byte av vapen, användandet av ficklampan och påfyllning av ammo. Spelkontrollen var väldigt lätt att komma in i helt enkelt även för en ovan Xbox spelare som mig själv.


Även om detta är ett skräckspel kan jag inte påstå att jag blev skrämd någongång eller kände den krypande känslan man kan känna i vissa av Silent Hill spelen tex. Men jag tyckte ändå de lyckades bra för miljön satte det mesta av betoningen på skräckdelen menast spelandet mest framhävde thriller känslan. Jag skulle kalla detta mer ett thrillerspel än ett skräckspel.


Helt klart ett underhållande spel som får dig klistrad framför skärmen några timmar i sträck men vill du ha ett renodlat skräckspel så ska du leta vidare. Hittar du inget funkar detta väldigt bra som en substitut och du blir garanterat inte besviken.


 


Betyg: - (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON till PC eller Xbox 360

 

Av David - 23 oktober 2014 07:17

MylingSpel är en liten hobbyverksamhet som utvecklar egna rollspel och brädspel. Verksamheten drivs på fritiden och de får inte betalt för deras arbete. Detta slår mig som en grupp människor med en otrolig passion för vad de älskar.

Idag läggs ett av deras nya släpp ut på kickstarter, Privateers!.



Privateers är ett brädspel som utspelar sig i en värld översvämmad av monster, magi, reliker, främmande väsen, demoner och kultister hängivna de gamla gudarna. Du som spelare kontrollerar en kapten med skepp och  besättning som kan slåss mot varandra eller mot spelet med deras stora flottor och övernaturliga allierade. Spelarna strider mot fiende flottor och ökända pirater, utforskar gamla ruiner, plundrar bosättningar, utför byteshandel och har kul i de olika hamnstäderna. Ju starkare skepp och besättning spelarna får desto kraftigare blir dem, vilket kan behövas för förr eller senare kommer de få möta det bästa fienden kan uppbåda. 


Spelet kommer vara för 1-6 spelare som du kan spela själv, mot dina vänner eller kooperativt mot spelet. Spelplanen varieras varje spelomgång då man använder sig av spelbrickor för att skapa spelplanen vilket också öppnar för ändlösa variationer av expansioner.


 


Grundspelet kommer ligga i en 30x30x10 cm kartong. Det som syns i både konstverk och komponenter är fortfarande arbete i utvecklingsstadiet och vissa saker kan komma att ändras.

Grundboxen kommer innehålla runt 500 kort och 370 markörer med en engelsk regelbok.


Min beskrivning av spelet var väldigt kort men klicka er vidare till deras kickstarter sida på länken längst ner i inlägget för att läsa betydligt mer om detta projekt.


Jag tycker att detta spelet verkar riktigt intressant och om min ekonomi tillåter denna månad funderar jag på att donera en slant. Jag är väldigt förtjust i pirater och med en mix med det övernaturliga verkar detta spelet kunna bli riktigt bra. Jag länkar till deras kickstarter sida här nedanför. Donera om ni vill se detta underbara spel komma till liv och tänk på att varje slant räknas!


Privateers på kickstarter

Av David - 13 oktober 2014 08:30

 


 


Handling

Ett par blir kidnappade av ett gäng kriminella rånare men alldeles försent inser de att de kidnappade fel personer.


 


En av de mest illvarslande scenerna i filmen är bilden ovanför. Jag tror inte jag spoilar något men fortsätt inte och läs detta stycke om du är känslig för spoilers. Luke Evans, som har huvudrollen i filmen, sitter vid ett bord med sin flickvän och äter lunch på en vägkrog. In på vägkrogen kliver ett gäng kriminella personer som just återvänt från en misslyckad stöt så de är lite upprörda. En av rånarna sätter sig vid bordet och börjar flörta och tafsa lite smått på Luke Evans flickvän. Luke greppar tag i kniven som ligger framför honom på bordet och rånaren vänder sig till honom och säger: "You're not the type, I know the type when I see one" och endast som svar får han den ironiska och iskalla blicken han har på bilden ovanför. De har ingen aning om vad de gett sig in på.


Filmen är blodig och mycket våldsam men innehåller inte mycket man inte redan sett. Självklart med några få undantag. Alla filmer har något nytt att bjuda på även om den som helhet innehåller mycket upprepningar från andra skräckfilmer. Ska jag sätta denna filmen i ett fack så faller den inom ramarna för en standard skräckfilm. Luke Evans är suverän i sin roll. Jag satt länge och väl och funderade på vart jag sett honom tidigare och till slut slog det mig, han var med i den andra Hobbit filmen.


Detta är en "hack n' slash" skräck som i mitt tycke blivit förstört sedan lång tid tillbaka med filmer som Fredag den 13:e. Denna skräck genren är helt enkelt inte äcklig längre. Visst finns det vissa scener som är lite motbjudande men man blir inte skrämd. Inte lika skrämd som när man ser en liten japansk flicka stå i en mörk korridor längre bort från dig med håret för ansiktet. Luke Evans funkar som badguy men just bara för att han är en så bra skådis och en person man lätt tycker om så är det honom man hejar på även i sådana här filmer. Nu var hans offer inga helgon direkt så det kan bero lite på det också, njutningen man kände när man fick se ett gäng kriminella få vad de (kanske) förtjänade.


Gillar du "hack n' slash" så tror jag denna filmen tilltalar dig men även om du inte gör det så tror jag du kan få viss tillffredställelse av att se den för den håller ändå måttet trots den uttjatade genren.


Betyg: - (Bra)

Kan köpas här: CDON på DVD

Av David - 12 oktober 2014 16:50


Allt behöver inte vara blod och gore under allhelgona månaden. Lite komik måste man kunna klämma in också och vad passar bättre än Karsten Torebjer. Jag skulle kalla honom för ett äkta medium för han är lika verklig som de som verkligen kallar sig för "äkta" medium och påstår sig kunna ta kontakt med andevärlden (haha!!) ursäkta hånskrattet. Men folk som verkligen vill tro på sånt här hittar ett sätt att göra det oavsett hur löjligt det verkar för oss som fortfarande har verklighetsförankring.

Här kan ni njuta av det enda medium i denna värld jag har någon respekt för, Karsten Torebjer.


Av David - 8 oktober 2014 21:16

 


 


Oktober månad och jag känner att det är dags att spela ett gammal skräckspel för att komma in i den äkta höststämningen. Spelet jag valt att spela heter Project Zero. Det är en serie av spel utvecklat av Tecmo varav det första kom ut 2001 och det är det spelet jag ska spela. Det amerikanska namnet på spelet är Fatal Frame. Spelet hör till genren survival horror och jag brukar oftast undvika denna typen av spel för jag gillar mer att skjuta och döda mina fiender i ett Tv spel istället för att fly från dem.

Det finns även en film baserad på dessa TV spel som heter Gekijōban Rei ~Zero~ som släpptes så sent som i år, i September till och med så det var inte ens för en månad sedan den kom ut.  


På omslaget står det att spelet är baserat på en sann berättelse men detta är jag väldigt skeptisk emot. Jag har väldigt svårt att tro på spökhistorier, sagor om det övernaturliga och framförallt påhittat religiöst trams. Men jag nekar inte att spelet är bra underhållning och det kan säkert skrämma upp  mig en del också för i slutändan vet vi alla innerst inne att det är egentligen allt vad religioner, spöken och andevärlden egentligen är, påhittade sagor för våran underhållning.


 


Jag gillade baksidan av omslaget. Det såg lite skrämmande ut.

Av David - 7 oktober 2014 17:53

 



Bruce Springsteen har nästan alltid varit en av mina favoritartister inom musik världen och denna låten upptäckte jag av en ren slump för ett par år sedan på youtube. Han lade ut låten på hans officiella hemsida den 31:a Oktober år 2008 som halloween godis åt fansen med en handskriven lapp från bossen själv där det stod:


Dear Friends and Fans,
if you grew up in central or south Jersey, you grew up with the "Jersey Devil."
Here's a little musical Halloween treat. Have fun!

- Bruce Springsteen


Detta är en väldigt ovanlig Springsteen video. Mycket mörkare och råare än vad de brukar vara. Låten handlar om den välkända, legendariska varelsen Jersey Devil. Legenden säger att en moder vid namn Leeds hade 12 barn och när hon blev gravid för den trettonde gången visste hon att detta skulle bli en djävul. Mamma Leeds själv var en häxa och fadern va Djävulen själv. Barnet föddes normalt men förvandlades snart till en varelse med hovar, ett gethuvud, fladdermusvingar och en kluven svans i form av en eldgaffel. Den morrade och skrek, dödade modern och flög sedan upp i skorstenen och försvann. 

Av David - 5 oktober 2014 09:37

 


Detta är det andra western spelet jag någonsin spelat. Red Dead Redemption var det första och jag såg vissa likheter i de två. Call Of Juarez kom ut på marknaden först så då är det nog bara rätt at dra slutsatsen att Red Dead Redemption har "lånat" lite från detta spelet. Skillnaden mellan de två är att Red Dead Redemption känns betydligt mer varierande. Call Of Juarez är ett riktigt bra spel storymässigt men spelmässigt är det väldigt upprepande fast ändå underhållande.


Du spelar de två bröderna Ray och Thomas McCall som bägge stred för den konfederala armén men som deserterade för att bege sig hemåt när de insåg att den nordliga armén var på väg mot deras hem. De lyckas rädda deras yngsta bror William McCall från unionens klor. Deras general svor att jaga dem till världens ände för deras svek. Till slut korsar de vägar med den mexikanska bandit ledaren Juan och hans kvinna Maritsa och får höra om den ökända Cortez skatten som de bägge bröderna tänker få tag i för att bygga upp deras hem igen. Bägge bröderna blir kära i Maritsa och ju närmare guldet de närmar sig desto mer intriger blommar upp mellan dem och den yngsta brodern William gör allt i sin makt för att hindra att hans bägge storebröder blir dödliga fiender.

 

Storyn är riktigt bra och mellan varje spelsekvens berättas den av den yngsta brodern William, genom hans synvinkel. Men det är samma stuk varje bana igenom, skjut dig igenom banan och döda alla fiender. Visst är det repetitivt men det är ändå tillfredsställande. Miljöerna du tar dig igenom är varierande och striderna är någorlunda realistiska då det inte tar många träffar innan du är död. Brist på vapen och ammunition behöver du aldrig bekymra dig över. Varje fiende du dödar droppar antingen ett vapen eller ammo som du kan plocka upp och tur är väl det. Är det något jag hatar i ett spel så är det att få slut på ammo. 

 

Speltiden på storymode kanske ligger på dryga 10 timmar och det kan tänkas väldigt lite men längre än så hade inte varit bra för spelet. Som jag skrev tidigare så är det största bekymret med detta spelet är att det känns väldigt repetitivt ibland. Du tar dig från plats till plats och skjuter ner alla fiender. Ibland utmanas du på en duell av vissa fiender och till en början hade jag svårt för duellerna då jag inte riktigt kom in i rörelsemönstret med den analoga styrspaken så jag bävade mig inför dessa dueller.

Ibland får du möjligheten att ta sidouppdrag som att leta upp och döda boskapstjuvar eller hjälpa en bonde att försvara sitt hem från banditer men även här är det samma stuk, skjuta ner alla fiender för att klara uppdraget och i slutet utmanas du av ledaren i en duell. Du behöver inte ens göra uppdragen för den monetära belöningen. Pengar har man så det räcker ändå.

 

Grafiken i spelet är snygg och miljön är väl detaljerad. Men jag tycker rörelsemönstret på karaktärerna såg lite lustig ut. När de stod still och hade en konversation såg det ut som de ålade och slingrade sig hela tiden. Precis som om det kliade på ett ställe på kroppen som de inte riktigt kunde komma åt. Deras ansiktsuttryck kunde också framstå lite stela då de nästan hade samma ansiktsuttryck hela tiden under "the cutscenes".

 

Call Of Juarez Bound In Blood var ett bra och underhållande spel med en förmåga att kännas repetitivt under vissa tillfällen. Men med sin relativt korta speltid så var detta ändå uthärdligt och med en story så underhållande och välskriven ville man veta hur allting slutade.

 

 

 

Betyg: (Bra)

Kan köpas här: CDON till PS3, Xbox 360 eller PC

Av David - 4 oktober 2014 08:37

 

 

Handling

Världen har blivit drabbat av ett virus och för de få överlevare ryktas det om en fristad på ön Catalina. För att ta sig dit måste de ta sig till hamnen där båten avgår och slå sig igenom ett zombieinfekterat samhälle.


 

Denna filmen hade kunnat bli bra. Jag säger inte att den var dålig för det  var den inte, den var godkänd. Skådespelarna var bra men nästan precis allt annat var under all kritik. Jag börjar med det mest uppenbara, specialeffekterna. Usla specialeffekter som inte borde finnas i en film gjord så sent som 2011. Detta var dock ingen film gjord för biograferna så det kan förklara bristen på viljan att skjuta till extra pengar till effekterna. Men de hade kunnat klara sig utan en eller två karaktärer i filmen och använt pengarna som skulle gått till deras löner och lagt dem på effekterna istället.

En annan grej jag störde mig på var en av kvinnorna som använde sig av pilbåge. Ni ser henne till höger på bilden här ovanför, den mörkhåriga. Jag har aldrig sett någon skjuta en pilbåge på det sättet hon gjorde. Jag är ingen bågskytt själv men det såg till och med fel ut för en otränad person som mig. Hon spände inte bågen riktigt utan drog lite i snöret och släppte sedan iväg pilen på ett nonchalant sätt precis som om hon hade inställningen: "Vadå, räcker det inte med att dra lite i snöret och släppa det så flyger pilen iväg?".

Storyn var inget att hänga i granen heller. Oerhört enkel och det känns som en standard zombiefilm story om ett gäng överlevare som tar sig genom ett raserat samhälle för att nå fram till en fristad. Men det är också det som denna filmen överlever på för de använder sig av ett koncept som är så omtyckt och populärt nu för tiden att filmen passerar som godkänd trots dess många uppenbara brister. Skådespelarna var det inget fel på i alla fall, det får jag ge dem. Jag tyckte de gjorde ett bra jobb. Du måste gilla genren för att tycka om den här filmen och även om du gör det så tror jag att denna skulle vara svårsmält för de flesta, man måste vara väldigt förlåtande för att ge denna ett godkänt betyg som jag precis gjorde. Jag är kanske för snäll egentligen, jag vet inte. Se filmen och döm själva.


Betyg: - (Godkänd)

Kan köpas här: CDON på DVD eller Blu-ray

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards