Nördkulturen

Alla inlägg under juni 2012

Av David - 30 juni 2012 22:05

Detta måste nog ha varit rekordtid. Jag påbörjade spelet igår runt kl 15 - 16:00 och jag varvade det idag för ungefär en timme sedan. Men jag kunde inte sluta spela! Vilket spel detta va! Dom har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa karaktärena och uppbyggnaden av stämningen i spelet. Det va faktiskt riktigt tungt att se huvudpersonen i spelet, Ethan Mars, desperat kämpa mot sitt förstånd samtidigt som han försökte rädda sin enda levande son som hade blivit kidnappad av Origami mördaren. En seriemördare som lämnar små pappfigurer, origami figurer, som enda ledtråd. Man fick också spela en FBI agent vid namn Norman Jayden som kämpar med ett drogberonde samtidigt som han försöker lösa fallet med Origami mördaren, man fick spela en privatdetektiv, Scott Shelby, som försökte lösa fallet åt offrens familjer och man fick spela en journalist, Madison Paige, som undersöker fallet och kommer nära inpå Ethan Mars och hjälper honom i sökandet efter sin kidnappade son


       

                       Scott Shelby           Madison Paige                 Norman Jayden    Ethan Mars


Spelet har ett unikt spelsätt och du får många olika alternativ att välja mellan i olika situationer om hur du vill att karaktärena ska agera och spelet ändrar sig beronde på vad du väljer. Vissa situationer va väldigt stressiga och påfrestande så du är hela tiden under press och när det blir strid gäller det att du har nerverna i kontroll och lyckas knappa in rätt knappsymboler som dyker upp på skärmen. I vanliga TV spel när du dör så börjar spelet om från en viss punkt, men dör du här med någon av karaktärena då är spelet över för dom, då är dom döda sen för resten av historiens gång.


 


Betyg: 5/5 (Episkt)

Favorit karaktär i spelet: Norman Jayden, FBI agenten tyckte jag va cool

Minnesvärd del i spelet: Allt från början till slut! Det känns precis som om jag har sett en skitbra thriller.


Av David - 29 juni 2012 19:16

Hamweir Watchkeep

 


 


"He scans for wolves, knowing there's one he can never anticipate"
 

Hans jobb är att hålla utkik efter vargar och varulvar för att hålla dom borta och byborna inne i staden trygga men frågan lyder, hur skyddar han dom mot sig själv? Han är på sin vakt, varje dag och står stolt uppe på ringmuren med ständigt vakande ögon men framåt kvällen kommer just den enda varulven som alltid på något sätt lyckas passera förbi honom, den som alltid lyckas slinka förbi hans vaktpost. Men hur? Ja det vet han nog bara själv och som baksidan på kortet säger så tekniskt sett lämnar han aldrig sin post, han följer ju vargen vart den än går...
 
 
 
"Technically he never left his post. He looks after the wolf wherever it goes"
 
 

Av David - 29 juni 2012 14:50

Då har Onsdag passerat igen då och vi har haft en ny spelkväll men denna gången gick det väl inte så bra. Vi fick avbryta spelandet pga att reglerna visade sig vara svårare än jag hade trott. Spelet vi försökte oss på heter Battlestations 1.1 och den regelboken är verkligen inte för nybörjare. Spelet är ett kombinerat rollspel/brädspel då spelarna spelar en besättning ombord på ett rymdskepp som skickas ut på olika uppdrag. Spelarna ska försöka samarbeta för att under press och olika svåra situationer försöka manövrera skeppet samt, om nödvändigt, försöka slå tillbaka mot anfallande fiender, undvika kollisoner, borda fiendeskepp för att ladda ner information från deras datorer och mycket mer. Men jag varnar er, det är MYCKET regler att hålla reda på. Vi fick avbryta spelandet för att läsa igenom reglerna en gång till fram till nästa spelomgång. Jag är helt övertygad att när reglerna väl sitter och vi får ett flyt på detta spelet så kan detta vara ett av dom roligaste spelen vi har spelat

.



Bilden ovanför visar hur en av de två spelplanerna kan se ut. Ena spelplanen (som denna) är spelarnas egna rymdskepp som dom får designa med olika moduler som finns tillgängliga såsom, Helm, Engine, Transporters, Missile Bay, Hyperdrive, Life Support osv. Den andra spelplanen (som bilden nedanför visar) är rymden där spelarnas rymdskepp flyger och där man placerar ut planeter och andra himlakroppar samt rymdstationer och fiendeskepp och inkommande missiler.


   


Ja vi avbröt ju spelandet precis som jag sa tidigare så en fullständig rapport om själva utförandet och lite mer regelprat kommer förhoppningsvis nästa Onsdag om vi (Anders rättare sagt) får ordning på reglerna, eftersom jag inte fick det. Jag rekommenderar verkligen inte att du köper detta spelet om du inte är en van rollspelare eller van vid lite mer avancerade brädspel.


 


Finns att köpa här: http://www.worldofboardgames.com/battlestations_1_1






Av David - 26 juni 2012 19:05

Kort introduktion

Tänkte påbörja en "serie" med inlägg då jag skriver om roliga, bra, finurliga, flavor texts på diverse olika Magic kort. Flavor texten har absolut inget med själva spelet Magic The Gathering att göra utan det är en liten text som helt enkelt sätter liv till bilden, som gör karaktären eller händelsen på kortet levande. Jag älskar att läsa dom för många av dom är väldigt bra och trots att den är väldigt kort så kan den berätta en hel historia, bara man har fantasi till det.


Gatstaf Shepherd


 


"What is worse than a wolf in sheep's clothing?"


Ja vad kan vara värre än en varg i fårakläder? Jag gillar denna flavour texten för den bygger upp till ett litet komiskt "klimax" när man vänder på kortet och faktiskt får svaret på vad som kan vara värre än en varg i fårakläder. En varg i fårakläder är helt ofarlig så länge fåraheden vakar över fåren och kan skydda dom. Men....


 


... vad händer om fåraheden själv är vargen? De stackars fåren skulle inte ha någon att vända sig till för skydd som bilden ovanför tydligt visar.

 

 

 

 


Av David - 25 juni 2012 20:07

 


Allmänt

Skriven av Joe Harris och tecknad av Jose Malaga. Den släpptes i Oktober 2011 och utgiven av Dynamite Entertainment som hade tagit över rättigheterna för Vampirella från Harris Comics för ett år sedan vid denna tidpunkten, alltså år 2010, den 17:e Mars för att vara exakt. Denna serie va Joe Harris första verk för Dynamite och författarens namn Harris är nog bara en ren slump, jag tror inte han hade något att göra med de tidigare ägarna till Vampirella karaktären, Harris Comics.


Berättelsen & Tecknandet

 Jag är ärligt talat lite besviken på denna. Jag tyckte inte berättelsen höll måttet, jag hade nog alldeles för höga förväntningar på denna då all Vampirella jag läst hittils har vart helt underbart bra! Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför denna inte tilltalade mig lika mycket som de andra Vampirella historiena jag läst men denna kommer aldrig till skott känns det som, den är ordinär från början till slut, inget utmärkande eller gastkramande. Men historien är inte dålig, den är bara för vanlig helt enkelt. Den går att läsa men förvänta er inget extraordinärt utav denna.

Angående tecknandet så gör Jose Malaga ett bra jobb. En liten grej som man kanske kan klaga på är att Vampirella verkar ha näst intill samma ansiktsuttryck serien igenom oavsett känslotillstånd men det är inget man stör sig på. Huvudsaken är att hon har det  vackra men ändå dödliga utseende som utmärker henne. Scarlet Legion karaktärerna har han lyckats bra med, väldigt snygga uniformer.


 

Ett litet smakprov

 


Allt som allt...

... så finns det bättre, mycket bättre!, Vampirella historier att läsa men det är inte bortkastade pengar att köpa den. Du smäller inte direkt ihop den och slutar läsa utan man vill veta hur det slutar i alla fall. Vill du komma in i Vampirella och få en bra start så rekommenderar jag inte denna, men har du läst Vampirella ett tag så tycker jag den är värd att köpa bara för att ha i samlingen.


Betyg: 2/5  (Godkänt)

Kan köpas här: http://www.bokus.com/bok/9781606902653/vampirella-and-the-scarlet-legion/#blogs

 

 

Av David - 24 juni 2012 15:29

 


Allmänt

Tecknaren av denna serie är ingen annan än Carlos Pacheco, en spanjor som också är med och tecknar för X-men regelbundet. Han har också skrivit och tecknat till stora serier som Fantastic Four och har även arbetat för DC med stora namn som Flash, Superman, Batman och Green Lantern men sedan år 2009 signerade han enbart för Marvel.

Författaren är Jonathan Hickman som har varit med och skrivit serier som Dark Reign: Fantastic Four Limitied Series och så var han med ett tag på Fantastic Four och serien S.H.I.E.L.D

 

Berättelsen & Tecknandet

Denna tyckte jag va riktigt bra. Det handlar om tre olika tidsepoker, Aasgard för väldigt längesedan, Nazist tyskland under årtalet 1939 och den sista epoken som är nutiden. Dessa tre tidsepoker vävs samman i en slutgilltig drabbning mellan Joutenheim och Asgaard i ett slag som får själva grunden av Asgaard att rämna.

Tecknar stilen är väldigt bra och gör sin insats till uppbyggandet av dramatiken i denna historia. Men man kan inte förvänta sig annat med en såpass "legendarisk" tecknare.

Den var inte avslutande så jag antar det ska finnas en tvåa att köpa också.


 

Ett litet smakprov

 

Allt som allt...

... en riktigt bra serie värd varenda peng jag la ut på den. 


Betyg: 4/5 (Mycket bra)

Kan köpas här: http://www.bokus.com/bok/9780785151876/ultimate-comics-thor/#blogs

Av David - 23 juni 2012 14:04

 


Allmänt

Mitt första köp inom Ultimate Comics utgåvan var denna samt Thor som jag kommer skriva om senare. Det står i beskrivningen om denna att de försökte skapa en Captain America med Jack Bauer stuk över sig men så länge Marvel inte är redo att göra så Captain America töjer lite på gränserna, dövar sitt samvete och kastar ut känslorna genom fönstret så kommer han aldrig bli en äkta Jack Bauer. Jag har aldrig läst en Captain America serie tidigare så jag kan inte jämföra denna karaktären med tidigare, men jag är väl medveten om vad Jack Bauer är kapabel till och det är en man som skulle döda sin egna mor utan att blinka om hon på något sätt förråde det Jack Bauer kämpar för. Jag fick inte känslan att denna Captain America är redo att göra den uppoffringen.


Berättelsen & Tecknandet

Storyn i denna var väl helt ok. Den matar dig med en exakt, måttlig portion av aggression och otålighet att du inte vill sluta läsa, du vill se hur "Cap´" klarar sig ur denna situation och se han bokstavligt talat spöa skiten ur skurken. Den va avslutande så man behöver inte köpa en volym 2 för att fortsätta läsa den.

Detsamma gäller tecknandet, det är helt ok, absolut inget att klaga på men jag har sett bättre tecknare. Jag gillar när dom detaljerar bakgrunden också istället för att bara rita en bakgrund just för att den ska finnas där som dom har gjort i denna. Men som sagt, helt klart godkännt.


 

Ett litet smakprov

 


Allt som allt...

... en helt ok serie med ok tecknande men förvänta er inget Jack Bauer stuk från Captain America, inte i denna i alla fall. Dom har lång väg kvar att gå innan dom kommer upp i hans liga av brutalitet.


Betyg: 3/5 (Bra)

Kan köpas här: http://www.bokus.com/bok/9780785151951/ultimate-comics-captain-america/#blogs




Av David - 17 juni 2012 15:36

Då var det dags att slå igen den sista spiken i kistan för denna blogg serie. Nu har jag kommit till de sista 3 tecknade serierna jag tittade på som barn (av dom jag komer ihåg).


Teenage Mutant Ninja Turtles

Sköldpaddorna som tog världen med storm svepte även med mig. Jag började prenumerera på serietidningarna också och jag ångrar idag att jag inte sparade dom för jag hade nog en komplett samling ända från första numret. Den tecknade serien följde jag lika maniskt som serietidningarna och det va en period i mitt liv då Turtles överträffade allt annat. Även när intresset för dom hade dalat lite och den största hypen va på väg att lägga sig så höll jag fast vid dom. Som tur var försvann dom aldrig, som många andra serier från min barndom gjorde, utan lever kvar än idag.



She-Ra

He-Mans tvillingsyster. Vad kan man säga om denna mer än att denna är nästan exakt som He-Man fast en kvinna i huvudrollen. Den är bättre tecknad än He-Man och känns mer välgjord men det beror nog på att den kom lite senare. He-Man är fortfarande bättre så det ska man inte tro annat men She-Ra går inte av för hackor heller. På sin tid när den släpptes slog den tittar rekord . Karaktären She-ra va först  med i en film som hette The Secret of the Sword där hon var en ond kapten för "The Evil Horde". Men hon kommer på att hon är prins Adams förlorade tvillingsyster som blev bortrövad som barn av ledaren Hordak.




Bumbibjörnarna

Denna serie älskar jag än idag och funderar på att köpa en DVD box på dom om jag hittar en med rätt svensk översättning. Jag vet inte om det har gjorts nya dubbningar sen jag va barn men jag hoppas inte det. Jag kommer inte ihåg namnen på de alla björnarna nu men Bernhard va min favorit och på andra plats kom Gramse. Jag va otroligt fascinerad av Bernhards trollbok med olika besvärjelser och magiska dryckes recept i så jag började skriva min egna sån bok. Jag satt framför videon och pausade så fort han bläddrade i den boken så jag kunde skriva av lite formler från den. Jag vet inte hur mycket jag lyckades skriva ner men den blev inte lika stor som seriens. Tillsammans med Duck Tales så har den bland dom bästa introlåtarna jag någonsin hört!




Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards