Nördkulturen

Alla inlägg under juni 2012

Av David - 6 juni 2012 09:39

Förra onsdagen var det dags igen för en ny spelkväll och då var det dags för en ny spelomgång med Arkham Horror. Detta är ett sånt spel som man inte spelar klart i en sittning såvida man inte börjar tidigt och kör flera timmar i sträck men eftersom våra spelkvällar är på vardagskvällar så kör vi långa spel i omgångar istället.

Spelet går ut på att förhindra en Ancient One att komma igenom portalen och ut i människornas värld vilket verkligen inte är det lättaste att göra. Det finns massor med Ancient Ones att välja på, alla med olika svårighetsgrader och förmågor. Spelet är alltså ett kooperativt spel där spelarna samarbetar mot denna Ancient One. För att förhindra att han kommer ut i människornas värld måste man försegla olika portaler som dyker upp slumpmässigt över hela Arkham eller också Innsmouth eller Dunwich, om man spelar med dom expansionerna. Bilden nedanför visar en del av spelplanen.


 


Varje spelare väljer varsin investigator (utredare på svenska) som man spelar med. Efter några spelomgångar tidigare märkte vi att på tre personer (som vi är) med  varsin investigator så är spelet helt omöligt att klara av så nu  mera spelar vi med två investigators var och det har balanserat spelet bättre. Det är fortfarande en enorm utmaning trots att vi spelar med två personer var vilket bara bevisar hur svårt detta spelet är att klara av. Precis som med de många olika Ancient Ones finns det en hel drös med olika Investigators som spelarna kan välja mellan och även här har de alla olika egenskaper, förmågor och utrustning. Bilden nedanför visar hur ett investigator ark ser ut med tillhörande utrustningskort som vapen och dyl.


 


Jag har haft svårigheter att fastna för det här spelet men nu har det äntligen sjunkit in och nu är spelet riktigt roligt att spela. Jag tror det berodde på att spelet va alldeles för svårt i början och man måste ta bort vissa regler för att kunna ha en chans. Alla spelar med egna sk. "house rules" när det kommer till Arkham Horror, även speltillverkarna själva gör det.


 


Finns att köpa här: http://www.worldofboardgames.com/arkham_horror

Av David - 3 juni 2012 16:18



 

Jag blev så imponerad och tagen med häpnad av denna serie att jag kände mig tvungen att skriva ett eget blogginlägg om den. Vid första syn, på omslagen, kan man tro att denna serien är en serie fokuserad på huvudpersonens sexuella yttre men så är inte fallet. Jag hade den misstanken om serien också, det var därför jag tvekade med att köpa den till en början, men det är bara omslagen som är av den sexiga naturen. men säg mig, vilken kvinnlig superhjälte eller seriefigur i dagens samhälle gestaltas inte som en 10 poängare? Men nog om det. Serien är så underbart mörk och rå med vad jag anser vara en blanding av mycket goth med en liten nypa av Lovecraft skräck. Jag kan lugnt säga att personligen tycker jag att Vampirella är, utan någon konkurrens, den absolut coolaste seriekaraktären hittils. Marvel och DC i all ära men jag ser aldrig deras huvudpersoner knäcka ben, skjuta fienden i huvudet (execution style), slita av armar och slita ur skelett ur sina fiender. Detta är kort och gott en tuff brud man inte jävlas med. Bildena här nedanför visar vad jag menar.


       

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards