Nördkulturen

Alla inlägg under april 2013

Av David - 28 april 2013 19:46

Jag får kort presentera denna nya idé jag kommit på. Efter 1 års  uppehåll har jag börjat spela World Of Warcraft igen men inget seriöst så jag tänkte jag ville göra något kul med min speltid. Jag orkar inte ta denna typen av spel lika seriöst som jag gjorde förr, det orkar jag inte längre. Så jag kom på idén att spela ut ett litet äventyr i själva spelet och posta bilder från spelet här på bloggen och sätta ihop det till en liten historia. Jag och min bror spelar varsin karaktär som vi skapat i spelet. Historien har jag inte klar på förhand utan den kommer jag på allt eftersom så vi får väl se hur detta kommer bli.


 


Händelserna kretsar kring Gnomen Rimkor och hans dvärg vän BragdorRimkor gnomen gav sig iväg från sitt hem i tidig ålder och sökte äventyr i dvärgarnas land. Han kan inte förklara sin dragning till dvärgarna men han har alltid funnit dom fascinerande. En dag ser han en ensam dvärg ute på ett snötäckt fält i strid mot en Rockjaw Goon. Den dubbelt så stora Goonen skulle precis sänka ett dödande slag mot dvärgen när Rimkor känner magin flöda genom kroppen och i en koncentrerad laddning skjuter han iväg en skinande sfär av frosteld som i sista sekund träffar Goonen och sänker honom för alltid. Det är här de två vännerna möts för första gången.


 


Bragdor reste sig på fötter och kramade ur snön ur skägget och tittade lite chockat på den döda Goonen som låg vid deras fötter. Rimkor sa inget för han visste vilken stolt ras dvärgarna var. Bragdor ville inte gärna erkänna ett nederlag eller att han behövde någon hjälp i första taget men han ville inte heller verka otacksam så han gav den lilla gnomen en instämmande nickning och Rimkor log tillbaka som svar. Inget mer behövdes sägas om denna händelse.

"Vad gör du här ute ensam på dessa snötäckta fält?" frågade Rimkor.

"Jag har gett mig ut på egen hand för att söka efter mat och vargpälsar att värma de mina med. Kylan är bitande denna vinter och efter förintelsen av mitt hem av de fördömda troll klanerna och deras eviga jagande efter oss gör det svårt för oss att mätta våra magar och värma oss från kylan" svarade Bragdor med viss bitterhet i rösten.

"Jag beklagar det dystra ödet ditt hem gick till mötes" sade Rimkor och mötte Bragdor med blicken. "Det kanske finns något jag kan hjälpa till med?". Bragdor hade börjat känna igenom kläderna på den döda Rockjaw Goonen efter något ätbart och utöver en frusen brödlimpa hittade han inget mer.

"Mitt folk har barrikerat sig inuti en dvärg utpost en halvmil härifrån" började Bragdor. "Trollen som förstörde vårt hem är efter oss och har slått upp läger några kilometer nedanför på sluttningen vilket gör det svårt för oss att jaga efter mat. Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp du kan ge mig i att finna mat. Det var så längesedan jag smakade färskt kött i min mun".


 


Rimkor ville gladligen hjälpa till och slog följe med den lite halvt utmattade dvärgen. Skogen de färdades i var rik på vilt trots den bittra vintern som tagit landet med storm. Men vart de än gick påminde Bragdor om att försiktighet var av största vikt då trollen hade följt hans folk till detta område i jakt på de kvarvarande dvärgarna. Som på beställning från moder jord själv skuttade en liten vitpälsad hare förbi dom och på ett ögonblick hade Rimkor sänkt haren med samma besvärjelse han hade sänkt Goonen med en halvtimme tidigare fast med betydligt mindre koncentrerad styrka. Bragdor sken upp som en sol när han fick se deras första villebråd fällt. Han tog upp haren och  band den vid sitt midjebälte. När mörkret började falla på hade de båda nyfunna vännerna lyckats samla på sig sammanlagt 10 harar, 7 ekorrar och en och annan fågel. 

"Vi borde vara framme snart vid fästet" sade Bragdor när de började gå ner i en liten dal. Stegen var tyngre nu för de båda var väldigt trötta och all den extra vikt de gick och  bar på tyngde ner dom ytterligare. Allt omkring dom var tyst och borta i fjärran började vargarna yla och välkomna natten som var på snabb ingång. Helt plötsligt tvärstannade Bragdor och stirrade in ett buskage framför sig. Hade det inte redan varit vinter skulle den blicken kunna frysa hela skogen till is.

"Ser du vad jag ser?" frågade Bragdor med rädsla i rösten. Rimkor började känna paniken krypa inom sig. Han vågade egentligen inte titta efter men det gjorde han ändå, för att stilla sin nyfikenhet. Där framför dom, bland tätbevuxna träd stirrade två illröda ögon ut mot dom. Om Bragdors blick kunde frysa skogen till is så skulle med all säkerhet blicken han fick tillbaka kunna bränna ner den. Bragdor sträckte sig långsamt och försiktigt efter sitt hammarvapen han hade fäst på ryggen...


 


Fortsättning följer...  


Av David - 26 april 2013 21:07

 


Allmänt

Författaren heter David Conway och är född i Dublin, Irland och är den ordinarie vokalisten i det alternativa rock bandet My Bloody Valentine. Han jobbade med Vampirella serien när den tillhörde Harris Comics och är författaren till den manga inspirerade serien av Vampirella, Vampi. Han har också varit med och jobbat för Marvels X-men unlimited. Utöver att vara sångare i ett rock band och skrivit historier till serietidningar så har han skrivit lite noveller också.

Det är tre tecknare som vart med och tecknat Vampi men jag nämner bara den som stod för mestadels av jobbet och dessutom det bästa. Kevin Lau. Jag hittar inte mycket om honom men han är skaparen av en serie, publicerad av Anarchy Studios, vid namn Xin. Det har gjorts en crossover tidning med Xin och Vampi, släppta i två nummer, vid namn Vampi vs Xin.


Handling

Denna samlingsutgåva, på över 300 sidor, innehåller 3 story arcs. Men en röd tråd binder dom samman och det är Vampis sökande efter det botemedel som en gång för alla ska släcka hennes törst för människoblod. Men det är inte lättåtkomligt då det är i händerna på Archangel, en grym och sadistisk skurk som inte ens Vampi kan ta sig an.


     


Min åsikt

Mycket snygg tecknad serie. Denna tecknarstilen faller mig precis i smaken. Denna bok innehåller alla 18 släppta nummer av Vampi. Det enda jag har att klaga på teckningsmässigt är nummer 16 och 17. Vad fan hände? Så fruktansvärt fult tecknat. Det känns som om dom experimentera med andra tecknare framåt slutet med mindre lyckat resultat. Jag antar, och hoppas, att det var många som tyckte så och att det var därför Kevin Lau fick komma tillbaka och teckna det 18:e och sista numret av Vampi efter att ha gjort ett enastående jobb på de 15 första numren.

Jag gillade denna omskrivningen av Vampirella i en framtidsvärld i Neo Tokyo. Men jag kan förstå hur denna karaktären fick ett eget liv. Historien och intrigutvecklingen skapar en helt ny värld, långt bort från den ordinarie Vampirella som vi känner till så väl att man glömmer av att detta ska vara en omskrivning av den karaktären. Det är svårt att dra paralleller mellan Vampi och Vampirella även om de nästan delar samma namn och har liknande klädsel. Men utöver det, så är detta två helt olika karaktärer. Jag tror inte det görs något av Vampi längre och trots att denna bok heter Omnibus Vol. 1 så ska ni inte låta er luras, det finns ingen vol. 2. 


Betyg:    (Bra)

Kan köpas här: Bokus 

Av David - 22 april 2013 18:08

 


Om 18 dagar är det alltså dags för den årliga retrospelsmässan. Jag tror inte jag kommer åka dit i år heller. Inget är planerat än i alla fall. Dom verkar dock ha utökat sina aktiviteter lite med en cosplay tävling. Thomas "Sol" Sunhede som ledde radioprogrammet Syntax Error, där han spelade mycket spelmusik, kommer agera DJ hela dagen och spela chipmusik. För er som inte vet vad chipmusik är så var det ursprungligen musik gjord med ljudchipen från de gamla konsolerna som Atari, Commodore 64, Nintendo 8 bit och några till. Numera är chipmusiken inspirerad av den gamla varianten och görs antagligen på synthar med lite hjälp från datorer.

Några av Sveriges och till och med världens bästa "speedrunners" kommer ha live uppvisning hela dagen. Speedrun är när man tar sig igenom ett TV-spel på snabbaste tänkbara tid. Sist men inte minst kommer det naturligtvis finnas försäljning i massor. Gamla konsoler, TV-spel, ja allt som hör retro gaming till. Klicka på bilden ovanför så tar den er direkt till deras hemsida.


När är det?

Lördag 11 Maj kl. 10.00-18-00


Var är det?

Eriksbergshallen, Maskingatan 11, Göteborg.


Vad kostar det?

100 kr inträde. Gratis för barn under 13 år om dom kommer med målsmans sällskap

Av David - 21 april 2013 16:02

Jag har funderat över detta länge och jag har äntligen hittat ett namn på det. Jag har retat mig lite på att i alla coola slagsmåls scener eller andra diverse filmsekvenser när hjälten ska landa efter att han flygit eller hoppat så ska de alltid landa på samma sätt, med ena benet och armen utsträckt. Det kallas tydligen för "Three point landing". Jag försöker minnas när det  var jag såg det för första gången och jag har kommit fram till att det antingen var i The Matrix eller Blade. Trots att det överanvänds och att jag börjat reta mig på det lite så måste jag erkänna att det ser fortfarande riktigt coolt ut när någon gör det.


Av David - 21 april 2013 08:08

 


År 2004 upptäckte astronomer en stjärna sammansatt enbart av diamanter ungefär 50 ljusår från jorden. Det är kolet inuti stjärnas kärna som har kristalliserats. Diamantstjärnan är klassifierad som en kristalliserad vit dvärg stjärna. Vit dvärg är en stjärna som har nått sitt slut. Våran sol kommer gå samma öde till mötes en dag fast den kommer inte bli kristalliserad.


På den före detta planeten Pluto, som numera är klassad som en dvärgplanet, är temperaturen -235 grader vilket gör att isen på Pluto är hårdare än stål. 


Alla planeter inom vårat solsystem skulle kunna, teoretiskt sett, få plats inuti Jupiter.

Av David - 20 april 2013 18:16

UPPDATERING 2013-07-02: Bloggen är raderad, den finns inte längre!


Att hitta material och skriva på denna bloggen är inte så lätt. Speciellt inte att uppdatera den varje dag så  jag har planer på att starta ännu en blogg om ett av mina andra stora intressen, nämligen musik. Jag har gjort vissa blogginlägg på denna bloggen om just musik men de känns lite malplacerade då musik egentligen inte hör Nördkulturen till. Jag är inte så intresserad av att spela in eller skapa egen musik utan mer av andra musikers verk. Jag har oerhörd bred musiksmak. Jag vet att många använder frasen: "Jag gillar allt" när faktum är att de inte gör det för "allt" enligt de flesta är den musiken de hör på mainstream radio men jag gillar verkligen det mesta. Det vore fel att säga att jag gillar allt för det gör jag inte. Jag har väldigt svårt för Jazz och Opera men annars sträcker sig min musikstil över Black Metal, Aggrotech, Synth, Pop, Rap, Classic Rock, Country, dansband och mycket mycket mer. Länken till den nya bloggen kommer finnas ute i kolumnen till vänster, precis under alla Kategorier. Jag kommer absolut inte lägga ner denna men jag har inte material till att skriva på denna varje dag.



 


 

Av David - 16 april 2013 20:46

 



Ett bra supplement att börja med till rollspelet Pathfinder är boken som handlar om världen där rollspelet Pathfinder utspelar sig i. Boken är 318 sidor och innehåller allt du behöver veta om världen som kallas The Inner Sea. Boken inleds med ett kort kapitel om olika männskliga etniciteter samt en beskrivning av de olika grundraserna som Alv, Dvärg, Gnomes, Halflings, Half-Elves och Haf-Orcs. Dessa 6 raser finns redan beskrivna i grundregel boken men denna innehåller en lite mer detaljerad beskrivning. Det andra kapitlet är det längsta och täcker mestadels av boken och det handlar om världen och alla dess länder. Det finns en grundlig beskrivning och fakta om varje land som tex vilken det är som härskar, vilket språk det talas, om vilken religion som är den största mm.


 

Från andra kapitlet. Ovanför beskrivs landet Katapesh

 


Det tredje kapitlet fortsätter med de olika religonerna och olika gudar som dyrkas samt om olika filosofiska värderingar. Det beskrivs också en del om livet efter döden och hur den uppfattas.

Fjärde kapitlet heter Life och jag har inte läst det ännu men jag tror det handlar om livet i allmänhet i världen The Inner Sea. Beskrivning om olika högtider, väder och klimat, handelsförbindelser, flora & fauna och lite teknologi.

Det femte kapitlet handlar om olika faktioner inom Inner Sea världen. Kapitlet är inte vidare långt och endast 5 olika faktioner beskrivs varav en av dom är Pathfinder Society som bilden här nedanför visar.


 


Det sjätte kapitlet heter Adventuring och innehåller lite nya klasser, feats, spells, utrustning och magic items.

Till sist är det ett kort kapitel om lite monster. Kapitlet innehåller en beskrivning av "nyckel monster" som har en viktig kulturell, religiös eller historisk roll i världen.


 

Från det sjunde kapitlet om monster


Självklart fick man med en stor karta över världen också så man kan hålla en bra koll på vart i världen man befinner sig och hur omgivningen runt rollpersonerna ser ut. Jag har redan satt fast kartan på väggen och den pryder nördrummet riktigt fint. Alla nördar måste ha minst en rollspels karta på väggen, annars är man ingen riktig nörd.


 

Kartan

 


Boken kan du beställa på Bokus. Jag letade efter den på Science Fiction bokhandelns hemsida men hittade den inte. Kan bara vara tillfälligt slut.



Av David - 13 april 2013 20:33

 


Jag kommer inte ihåg exakt, men det var nog över 5 år sedan jag spelade det första Darkness spelet. Mycket av storyn från det första spelet hade fallit i glömska men jag kom ihåg bitvis allteftersom detta spelet fortskred. Du spelar Jackie Estacado som agerar värd åt The Darkness. Men ett gammalt brödraskap vill ta hans krafter och använda dom själva och för att åstadkomma detta behöver dom ett mäktigt vapen kallat Siphon. Detta är det enda vapen som kan döda The Darkness. I första spelet dog Jackies barndomsvän/flickvän Jenny men i detta spelet avslöjar The Darkness att den håller hennes själ gisslan i helvetet och lovar att släppa henne fri om Jackie slåss mot brödraskapet och lägger beslag på The Siphon.

Jag gillar bägge Darkness spelen hittills men jag får säga att jag gillade det första spelet bättre. Jag har inget emot utmaningar i spel men en sak jag kan störa mig på väldigt mycket är när ammunition i spel tar slut och vid några tillfällen blev det ett problem i detta spelet. Jag fick tag på det relativt snabbt igen men jag tycker inte att sådant ska behöva hända i ett spel då man är rätt så beroende av avståndsattacker. På plus sidan hade detta spel mer grafiska gore effekter än dess föregångare. De olika sätten man kunde ta död på sina fiender med hjälp av de två demonerna eller ormarna, eller vad man nu vill kalla dom, kanske inte är så lämpligt för de allra yngsta att se. Grafiken var originell. Miljön och karaktärerna såg ut att komma från en serietidning. Det kanske inte märktes så mycket under majoriteten av speltiden men varje gång Jackie vaknade upp på mentalsjukhuset så ser man rätt väl att det ser ut att vara direkt från en serietidning.  Har du inte spelat ettan så tror jag inte du kommer gilla detta spelet, storyn kan vara rätt invecklad så mitt råd är att spela det första spelet innan du ger dig på detta.


    


Betyg (Bra)

Kan köpas här: CDON till PS3, X-Box 360 och PC 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards