Nördkulturen

Alla inlägg under juli 2014

Av David - 30 juli 2014 20:06

 


Vad sägs om en konsol där du kan spela gamla retrospel på? Allt samlat behändigt och bekvämt på en enda maskin istället för att hålla på och byta kablar och kontroller varje gång du ska skifta mellan de olika konsolerna. Nu finns det en sådan konsol och den heter Retron 5. Jag vet inte hur länge den har funnits ute på marknaden, jag fick reda på att den existerade först idag. Jag är osäker om den har släppts i Sverige än och vart man kommer kunna köpa den Den hade några bekymmer med trasiga connectors som fördröjde releasen. Konsolen kommer kosta 1400 kr vilket jag kan tycka kan vara rätt överkomligt. Du får ju ändå flera konsoler samlad i en.  Jag måste säga att jag är rätt sugen att köpa en även om retrospel kanske inte är ett av mina största intressen så skulle det spara mig väldigt mycket plats på den överfulla TV bänken.

Vilka spel är kompatibla till konsolen då undrar ni? Jo... titta bara på bilden nedanför.


 

Av David - 28 juli 2014 21:31

Jag är ett väldigt stort fan av vildmark överlevnads dokumentärer och har sett näst intill allt som går att se. Jag har sett alla avsnitt av Survivorman, Man vs WIld och Dual Survival. Jag har sett det mesta med norrmannen Lars Monsen när han ger sig ut på en resa med släphundar tvärs över Kanadas vildmark och jag tror banne mig att jag sett allt med Ray Mears också. Jag har även sett väldigt många filmer som handlar om överlevnad och längre dokumentärfilmer varav en som jag vill rekommendera som heter Alone In The WIlderness. Den handlar om en man vid namn Dick Proenneke som ger sig ut ensam i Alaskas vildmark för att bo där i ett helt år. Han blir så förtjust i stället att han blir kvar i hela 30 år.


 

Jag har länge velat kombinera detta intresset med mitt andra stora intresse, nämligen TV spel. Nu fattar jag mycket väl att det inte är samma sak som att göra det på riktigt som att sitta hemma framför sitt Playstation och försöka "överleva" men det skulle bli ett himla kul spel! Framförallt om de valde att göra det co-op så man kan spela tillsammans med kompisarna och att man sattes i en miljö som en skeppsbruten på en öde ö, vilse i en skog eller fångad mitt i ett oväder ute på en tundra. 

Jag läste en artikel i PC Gamer om just detta och det är något jag tänkt på väldigt länge, det är därför jag valde att skriva om det här på bloggen nu. Problemet med överlevnadsspel är att de ska alltid ta med något monster eller något annat onaturligt i spelet. Varför kan man inte bara få spela ett helt vanligt överlevnad i vildmarken spel? Naturen har nog med faror att erbjuda dig utan att behöva slänga in monster och annat påhittat. Vargar och björnar undviker människan om de kan så de behöver inte ens ta med vilda djur som anfaller dig hela tiden. Visst skulle de kunna ta med det men det ska vara en högst ovanlig händelse i spelet i så fall.


 

Det finns så många möjligheter med ett sådant här spel. Man behöver samla trä för att göra upp en eld och bygga ett skydd, man behöver resurser för att starta en eld, du behöver hitta drickbart vatten, jaga och samla bär eller frukt för att äta eller plocka örter för medicinering. Utmaningen kommer inte ligga i att döda monster utan det är att få din gubbe att överleva från dag till dag fram tills att han/hon blir räddad. I co op mode är möjligheterna ännu större då alla spelare kan samarbeta och utföra olika uppgifter för att kunna skapa en hållbar tillvaro i deras nuvarande överlevnadssituation. Jaja... man kan alltid drömma. Vad vore ändå en bal på slottet?

Av David - 26 juli 2014 16:39

 

Detta är gamla nyheter men WIl Wheaton och hans vänner på webkanalen Geek & Sundry startade en insamling för att kunna spela in en tredje säsong av Youtube showen Tabletop. Deras mål var att komma upp i 500 000 dollar men istället nådde de upp till 1.4 miljoner dollar vilket innebär att de, till min förtjusning,  kommer spela in en RPG spin-off för alla oss rollspels fans.

En Kanadensisk spelförsäljare bevisade att spel som hade varit med i Tabletop nådde skyhöga försäljningar. Detta kom att kallas The Wheaton Effect. Jag får erkänna att själv köpte jag spelet TsuroZombie Dice och King Of Tokyo efter jag sett dem i Tabletop. Faktum är att spelet Tsuro fick så höga krav på sig att tillverkaren hann inte med utan fick bromsa försäljningen i Europa just bara för att kunna möta efterfrågan hemma i staterna.

Jag ser fram emot den tredje säsongen men jag hittar ingen information om när den startar. Huvudsaken är att showen kommer säkert locka mig att köpa mer brädspel. Vem vet... det kanske till och med kan locka min bror Martin att köpa nåt också?

Av David - 25 juli 2014 12:01


 


Min nya commander blir ingen annan än Marchesa, the Black Rose. Hennes mekanism heter Dethrone vilket innebär att varje gång jag anfaller den spelaren med mest liv får jag lägga en +1+1 counter på henne. Utöver det så ger hon alla mina creatures Dethrone plus den underbara förmågan att om en av mina creatures dör, som har en +1+1 counter på sig, så får jag lägga ut den på mitt battlefield igen vid början av nästa end step. Jag tror detta kan bli en riktigt bra commander men ju jobbigare de är desto större måltavla kommer den bli så jag får se till att skydda henne. Men det blir senare bekymmer. Nyckel förmågan på detta kortet tycker jag är att jag får lägga tillbaka mina creatures in i spel igen efter att de dött och detta kan bädda för många intressanta blinkningar. Acidic Slime kan vara ett väldigt jobbigt kort om jag hela tiden hade fått kasta tillbaka den ut i spel. Om jag hade fått använda den i denna commander lek vill säga vilket jag inte får eftersom min commander inte har grön mana i sin kostnad. Men det var bara ett exempel.


 

Det ska bli roligt att försöka bygga ihop denna leken. Jag ska försöka göra den helt själv utan någon hjälp men eftersom jag inte ens är en mediokert bra Magic spelare så vet jag hur det kommer sluta, jag kommer söka runt på internet efter commander lekar som innehåller The Black Rose som commander och hämta idéer därifrån.   

Mitt mål med denna lek är att nästa år, på den årliga EDH grillfesten, ska jag bli ett hot mot andra spelare istället för att de sparar mig till sist och kör ut mig i finalomgången. Visst är det kul att vinna pokal, som jag gjorde i år, men ska jag vinna en pokal nästa år vill jag göra det in a blaze of glory.


Av David - 22 juli 2014 16:24

 

Handling

Autobots och Decepticons är jagade av en grupp regeringsmänniskor efter att de hade ödelagt Chicago i den senaste striden. Till sin hjälp har de en prisjägare, en utomjordisk robot, varken Autobot eller Decepticon, vars mål är att få tag i Optimus Prime. En uppfinnare, spelad av Mark Whalberg, hittar en gammal rostig och trasig lastbil inuti en raserad biograf som han köper och tar hem för att fixa upp men han inser snart att det är Optimus Prime som han fått tag i och snart är hela hans familj indragna i en vild jakt.


 

Detta var verkligen inte vad jag hade förväntat mig. Jag hade inga superhöga förväntningar av filmen men jag trodde den skulle vara mycket bättre än vad den var! Till att börja med misslyckas filmen miserabelt med komedi delen. Det fanns karaktärer som skämtade och skämtade och skämtade hela filmen igenom men det lockade inte fram till några skratt överhuvudtaget från någon i biopubliken. De var helt enkelt inte roliga. Sen var det så mycket action hela tiden att man tappade fokus på handlingen vilket kanske var tur eftersom den var i tunnaste laget.


Transformers sätts för mycket i bakgrunden menats människan får ta rampljuset vilket inte ska hända i en Transformers film. Människor har inget att göra i en Transformers film, bort med dem! En annan grej jag stör mig på är vart tar alla Autobots och Decepticons vägen som har varit med i alla filmer hittills? Jag vill minnas att Sideswipe var med i den andra filmen, vart är han? Barricade var med i första filmen, sen syntes inte han till något mer. Arcee, Chromia och Elita One var med i några korta sekunder i någon av filmerna och det är dessa vi vill se mer utav och mindre utav människorna!


En fruktansvärt störande grej och jag får sätta en liten spoiler varning här. Spoilern slutar under videoklippet.

Det var INTE människan som skapade Galvatron, det var Unicron. En av de gigantiska titanerna. Men Michael Bay tyckte tydligen annorlunda och satte än en gång människan i fokus. Jag länkar till ett videoklipp här nedanför så ni kan se hur Galvatron verkligen skapades. Det är från den överlägsna animerade Transformers filmen från 1986 som slår alla Michael Bays dynga med hästlängder. SE OCH LÄR BAY!!



Avslutningsvis så hade inte denna Transformers filmen mycket att tillägga. Det var sega 2 timmar och 45 minuter som jag ärligt talat satt och hoppades skulle ta slut ungefär 1,5 timme in i filmen. Det hintades om en femte film också men jag vet itne om jag vill gå se den. Hur mycket jag än älskar Transformers så gör de sig inte bra i händerna på Michael Bay. De tre första filmerna tyckte jag var rätt ok och de går att titta på men nu blir det bara utdraget och tjatigt. Transformers behöver en reboot.


Betyg: - (Godkänd)

Kan köpas här: CDON på DVD eller Blu ray

Av David - 19 juli 2014 18:21

Så var man klar med byggandet av lastbilen! Med hjälp av micro sol och micro set (medel som gör att dekaler blir mer lättarbetade) så kom dekalerna på instrumentbrädan på relativt enkelt.


 
  


Motorn målades om, var inte nöjd med att kopparfärgen.


 
  


Därefter byggde jag ihop flaket. Här kunde man välja mellan två varianter, med eller utan räcke.


 
  


Trodde jag skulle få vissa problem med att få flaket att sitta bra men det gick smärtfritt. Jag satte dit höger dörren som jag valde att vara öppen. Sedan målade jag detaljer som lampor och triangeln på taket (kan någon svara på vad den användes för?)


           


Det enda större misstaget jag gjorde som fick konsekvenser var att jag glömde sätta i framrutan när den skulle på. Så jag fick göra mitt bästa att få dit den i efterhand och tyvärr smetades limmet ut över rutan på två ställen. Det var synd men jag får försöka måla den så att det ser ut som smuts. Bilen står också lite ojämnt som ni ser på fotona men det får ojämn mark fixa till när bilen ska på plats på dioramat  (jag kan ställa den så att det ojämna blir på baksidan av dioramat).

Jag gick över motorn med Flory Rust Wash och det blev helt ok. På fotot är det mer rostfärg än hur det ser ut i verkligheten.


 
  


Så nästa steg blir till att smutsa ner och få den att se använd ut med hjälp av andra washes från företaget Flory. Det är olika nyanser av rost, smuts och grus som man målar hela bilen med, sedan när det torkar så kan man torka av det och korrigera så man får nedsmutsningen som man vill ha det. De syns på fotot nedan tillsammans med Micro set och Micro Sol, samt ett pigment från MIG som man använder för att göra grus som får mer textur i sig.


 
  


Så var lastbilen klar. Gick loss med wash kanske lite för mycket så den blev väldigt smutsig men det var för det var förbannat roligt  Sedan ska det ju föreställa en lastbil i dåligt skick eftersom motorn krånglar, så det passar sig. Den har dekaler och är målad i färgerna för sjunde pansar divisionen år 1940 i Frankrike.


               

Av David - 17 juli 2014 18:12

 

I Princes Of Florence spelar du en rik adelsfamilj i renässansens Italien som alla tävlar mot varandra i prestige. I början av spelet drar alla spelare Profession cards och det är dessa professions (yrken) som du ska hjälpa slutföra sitt arbete men för att de ska kunna göra det så kräver varje Profession olika byggnader och landskap i sin omgivning för att få inspiration till att utföra jobbet.


 

Här ovanför har jag dragit Profession Card Watch Maker (Klockmakare). För att denna ska kunna slutföra sitt jobb och tjäna prestige poäng åt dig så behöver han byggnaden Workshop, landskapet Lake, friheten Travel. Siffrorna bakom WorkshopLake och Travel är Workvalue poängen och om du har skaffat allt det som står på kortet när du avslutar arbetet får du de poängen som står längst ut till höger. För varje Jester (gycklare) du har i din ägo får du tex 2 poäng. Du kan avsluta ett arbete när som helst i action phase genom att slänga fram kortet på bordet och då räkna ihop alla dina poäng. Den spelare som i en runda har avslutat det arbetet med högst Work Value får 3 prestige poäng. Work Value poängen får du själv bestämma om du vill ta ut i prestige poäng eller pengar och pengar behöver du för att bygga nya byggnader och landskap till dina andra Profession Cards du har på handen och prestige poäng behöver du för att vinna spelet.


 

På bilden ovanför har jag lagt fram allt som Watch Maker ville ha för att kunna utföra ett så bra arbete som möjligt och ge dig så bra Work Value poäng som möjligt och det är Lake, Workshop, Travel och tex. 2 Jesters. Jesters kan du ha hur många du vill, det finns ingen begränsning men i en spelomgång har man sällan råd att skaffa sig mer än två då man behöver pengarna till mycket annat.


 

Varje spelare får ett litet spelbräde att lägga ut framför sig med en stor gräsplätt. På detta brädet lägger du ut alla dina byggnader och landscapes du köper under spelets gång men du måste vara taktisk för byggnaderna får inte röra varandra (såvida du inte har 2 builders) eller överlappa varandra så du måste planera hur du ska bygga dem så de får plats.


Spelet spelas i sju rundor och varje runda består av två faser. En auction phase och en action phase. I auction phase ska varje spelare lägga bud på det de vill köpa och det ärLandscapes, Jesters eller Builders. Du kan också lägga bud på bonus kort men så detaljerat tänker jag inte beskriva spelet i detta inlägg.

I action phase har varje spelare två handlingar och då får han/hon då bygga en byggnad, skaffa sig en freedom, avsluta ett arbete och räkna ut dess Work value som jag beskrev ovanför eller skaffa sig nya Profession Cards när de du hade på hand från start avslutat sina arbeten. Den spelare som har mest prestige poäng när spelet är slut har vunnit.


Nördarna tycker till


 

Anders

Ett trevligt spel. Det finns gott om sådana här spel där man ska välja resurser och planera men detta utmärker sig genom att man måste även planera så man får plats med sina byggnader och landskap på sin karta. Det är också lagom lång speltid så man hinner inte tröttna. Det jag kan önska är att det var lite mer interaktion mellan spelarna.


Betyg:  


Martin

(Pågående)


David

Ett finurligt litet strategispel. Man tror att spelet ska sluta innan man ens börjat spela det men man märker att innan spelets sju rundor har gått så har man fått tänka till lite extra både en eller två gånger. Det gäller inte bara att tänka ut vad du ska köpa utan också hur du ska lägga ut det på brädet framför dig så allt får plats och det ger lite extra volym åt strategi tänkandet. När jag läste regelboken kunde jag tycka att vissa saker var dåligt förklarade men det är en nöt som går att knäcka så låt inte det avskräcka er. Spelet är helt klart underhållande!


Betyg: +

Av David - 13 juli 2014 17:56

 

Jorden har råkat ut för apokalypsen och himlens och helvetets styrkor har anlänt till jorden för att utföra det sista slaget mellan gott och ont. Mitt i allt detta har en av de fyra Horsemen vaknat för att bringa order i allt detta kaos. Men något är fel, det sjunde sigillet har ännu inte brutits så ingen av de fyra Horsemen ska egentligen ha blivit framkallade.


Har ni spelat Dante's Inferno och Castlevania Lord Of Shadows så har ni praktiskt taget spelat Darksiders också. Alla de tre spelen har mycket gemensamt så som att köpa många olika combos till sina vapen, öppna kistor för att få mana eller livskraft och alla tre spelen innehåller stora bossar. Jag blev dock mer utmanad på Castlevania och Dante's Inferno och ändå valde jag medium svårighetsgraden på detta spelet. Boss striderna var inte jättelätta men det var sällan jag dog och behövde göra om en boss. Jag såg alltid till att ha lifestones att använda när min kraft var nere på låg nivå. Den svåraste bossen för mig måste ha varit den stora fladdermusen Tiamat. En annan rolig grej om just dessa tre spelen, Darsiders, Dante's Inferno och Castlevania Lord of Shadows är att alla tre släpptes samma år. Jag undrar hur de kunde bli så lika varandra i stil. Något måste ha läkt ut som de andra spelutvecklarna använde sig utav. Men en sak är i alla fall säker, förfadern till dessa spel är God of war.


Jag tycker det är så onödigt att köpa alla combos som finns i dessa spel. Jag vet inte hur det är med er andra men i alla fall jag använder mig bara av en knapp hela tiden, det är sällan jag försöker mig på combos i strid. Darksiders innehöll inte bara strid utan du fick lösa en hel del pussel också och dessa kunde vara utmanande till skillnad från dina fiender i spelet. Här fick jag ta hjälp av youtube rätt ofta.

Storyn i spelet var väl helt ok, inget märkvärdig. Det är mycket, vad jag antar, bibliska namn hit och dit som Azrael, Uriel och Abaddon men det är i spel som detta som de kommer till sin rätta eftersom de har alltid varit och kommer alltid att vara ren fiction.

Spelkontrollen var bra men att hoppa kunde ibland vara riktigt frustrerande. Han hoppar verkligen inte högt och ibland måste du verkligen ställa dig och fokusera dig på hoppet just enbart för att nå över en liten kant. Många gånger när jag skulle göra ett dubbelhopp  mitt i luften så lydde inte knappen utan istället fick jag bevittna hur min karaktär störtade ner i avgrunden mot sin död i stället.

Jag gillade det här spelet men det var inget minnesvärt och skulle jag klassa detta spelet mot Castlevania, God Of war och Dante's Inferno skulle det nog komma på fjärde plats. Det betyder inte att Darksiders var dåligt, det betyder bara att de andra tre spelen som jag spelat av denna sorten var bättre.


 

Betyg: (Bra)

Kan köpas här: CDON till Playstation 3 och Xbox 360



Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards