Nördkulturen

Alla inlägg den 24 juli 2012

Av David - 24 juli 2012 17:29

 


Allmänt
Skriven av Brian Michael Bendis. Jag har skrivit om honom tidigare på min Avengers recension så jag upprepar bara samma text jag hade där. Han är en av de största inom mainstream scenen för serietidningar. Han är en av dom som ligger bakom skapandet av Marvels Ultimate universum och är den som författar serien Ultimate Spider-Man. Utöver serietidningar har han jobbat med film, TV program, TV-spel och lär ut skrivkonst på Portland State University.

Han som tecknat denna heter David Lafuente, född i Spanien men bor för tillfället i England. Han har jobbat för Marvel ända sedan 2009 och tecknar serien Ultimate Spider-Man. Han var en av de tecknare som ställde upp i rekordslagningen för den snabbaste tillverkningen av en serietidning någonsin. rekordet skedde 9:e April år 2011 och hela processen övervakade av Guiness rekordbok. Serietidningen tog 11 timmar, 19 minuter och 38 sekunder att göra.


Berättelsen och tecknandet

Tidningen, The Daily Bugle, som Peter Parker jobbade på existerar inte längre och han har tvingats ta jobb på en hamburgeresturang. Han och hans nuvarande flickvän bor hemma hos Peters faster (eller är det moster?) May. En ny skurk, som kallar sig Mysterio är fast besluten att ta reda på Spider-Mans riktiga identitet och vem är den mystiska nya superhjälten som dyker upp och försvinner utan ett spår för att hjälpa Spider-man i hans strider?

Historien sätter Peter Parkers peronliga liv lika mycket i fokus som hans Spider-man liv. Det är mycket om hans relation till hans nya flickvän och till hans gamla ex Mary Jane samt två vänner till honom, The human torch (från Fantastiska fyran) och Ice Man (Från X-Men), som är på vandrande fot och inte har någonstans att ta vägen så de får bo hos May tillsammans med Peter. Men det är bara bra det tycker jag, då får bara huvudpersonen mer kött på benen och man känner en mer personlig koppling till honom än om det bara hade handlat om hans superhjälte identitet.

Tecknandet är bra men jag tyckte allt att dom hade kunnat göra Spider-Man lite biffigare. Han ser ut som en 12 årig pojke. Visst är han ung men så liten som han är i denna ska han inte va!


 

Ett litet smakprov

 

Allt som allt...

Jag gillade denna mer än vad jag hade trott. Jag har alltid tyckt att Spider-Man har varit en av de tråkigaste superhjältarna men denna vände på steken totalt. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte den och har redan beställt del 2. Det finns 4 delar av Ultimate Spider-Man (än så länge) och den jag skrev om här är del 1.


Betyg: 4+/5 (Mycket bra!)

Kan köpas här: http://www.bokus.com/bok/9780785140993/ultimate-comics-spider-man-v-1-world-according-to-peter-parker/#blogs


Av David - 24 juli 2012 09:42

Release datumet på detta har jag inte lyckats få fram någon information om än men spelet verkar så gott som klart så det borde släppas någon gång i år men man vet aldrig. The Last Of Us utspelar sig i USA och tar sin början i Boston. Miljön är post apokalyptisk. För 20 år sedan blev människan smittad av sporerna från en svamp som tog sig in i hjärnan och ändrade de smittade offren till några zombie liknande varelser. Du spelar de två huvudpersonerna Ellie och Joel vars enda mål är att ta sig ut ur karantänzonen.

Man ser på trailern och hör att historien har mycket av sin inspiration från filmen I Am Legend. Men meningen med detta spelet, även om det här med de giftiga sporerna från svampen är grunden till den huvudsakliga historien, så är inte The Last Of Us ett skräckspel utan ett känslomässigt baserat spel där kärleksrelation mellan fader och dotter ska stå i fokus. Ellie är en 14 årig liten flicka som föddes efter att katastrofen inträffade och Joel är en hänsynslös överlevare som säljer vapen och droger på svarta marknaden som gav ett löfte till en döende vän att han skulle få ut Ellie ur karantänzonen. 

Det låter som om spelet kommer kunna spelas på co-op mode vilket jag hoppas för jag tror detta spelet kommer göra sig som bäst på det sättet.



Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards