Nördkulturen

Alla inlägg den 11 januari 2015

Av David - 11 januari 2015 11:02

    


Jag visste inte vad jag hade att vänta mig när jag började spela Far Cry. Skulle det va ett survival horror spel eller open world spel? Bägge gissningarna var fel då det var ett klassiskt first person shooter spel. Grafiskt sett är det inte mycket att ha men det är förståeligt då detta spelet kom ut 2004 till PC. Det sålde dock väldigt bra, i hela 730 000 exemplar på bara fyra månaders tid.
Enda anledningen till att jag spelade igenom detta var för att jag var sugen på att börja på det nya Far Cry 4 till Playstation 4 men jag hatar att bara dyka rakt in i en spelserie utan att ha spelat de föregående spelen. Även om de storymässigt inte hör ihop. Det var därför jag spelade igenom alla de gamla Tomb Raider spelen innan jag börjar på det nya och det är därför jag ska spela igenom de gamla Crysis spelen innan jag börjar på det nyaste.


Detta spelet skiljer inte mycket från andra FPS spel jag spelat tidigare. Det är så ordinärt och standard det bara kan bli. En liten detalj jag störde mig på i spelet var att hade du för bråttom och rusade in i ett rum där fienden stod och väntade, samtidigt som en ny checkpoint laddades och du dog på den punkten, då fick du börja om igen på exakt samma punkt med fienden skjutandes på dig. Detta hände mig vid två tillfällen så det var bara att börja skjuta vilt omkring sig i hopp om att träffa dem före de träffar dig.


När spelet laddas mellan de olika nivåerna får man en massa tips och ett av tipsen var att använda stealth då detta kan vara ett bra alternativ ibland. Men då frågar jag, vilken stealth? Det existerar inte ens i detta spelet. Fienden är så skarpsynta att de märker minsta lilla rörelse på ett par hundra meters avstånd så man måste nog uppleva ett tillfälligt programmeringsfel i källkoden om man ens ska överväga det alternativet.


Jag spelade igenom detta spel på lite drygt 16 timmar och jag får säga konstigt nog kändes det aldrig långtråkigt trots samma typ av fiender och skjutande nästan hela tiden. Mycket av det tror jag beror på att du slipper stå och tömma ett helt magasin i en fiende innan han dör, de dör väldigt lätt och i rättvisans namn, det gör du också om fienderna väl får dig i deras sikte så det gäller att vara försiktig och framförallt veta vart du har dina fiender. Stor variation av vapen och tre typer av granater gör att du kan variera ditt dödande en hel del.


Om du inte är så petig med den snyggaste grafiken och helt buggfria spel så kan du spela detta. Ja spelet innehöll vissa buggar men det störde aldrig spelandet så jag låter den lilla skavanken passera.  Voice acting kan låta en aning löjlig vid vissa tillfällen, speciellt på huvudpersonen Jack som låter överdrivet "tuff" ibland. Men det är ett underhållande spel som håller dig sysselsatt ett antal timmar men förvänta dig inget utöver det vanliga från ett fps spel, det hittar du inte i Far Cry Classic


Detta spelet laddade jag ned som en digital nedladdning från en kod jag fick när jag köpte Far Cry The Wild Expedition som är de fyra första Far Cry spelen samlade på ett.


 


Betyg: (Bra)

Kan köpas här: CDON till Playstation 3, Xbox 360 eller PC


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards