Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 6 januari 2015

Poker ska spelas med gamla vänner och nya kort, inte tvärtom.

Av David - 6 januari 2015 11:06

Jag har aldrig spelat poker i hela mitt liv. Intresset har aldrig funnits och jag gilar inte idén att spela bort mina pengar när jag kan använda dem till  mycket annat roligt. Jo jag vet att jag också kan vinna pengar men för vad? För att sätta mig vid bordet och spela igen? Nej tack. Men jag har ett pokerset hemma. Jag har riktiga poker kort, poker chips och även en poker matta. Jag blev väldigt sugen på att lära mig detta spelet under den tiden jag spelade Red Dead Redemption. Det var rätt många år sedan nu. Innan jag ens startade denna blogg och äntligen har jag hittat lite nytta för all min pokerutrustning.


 


Jag gillar brädspel, TV spel och rollspel betydligt mer än poker men jag har kommit på ett sätt att kombinera dessa typer av spel på ett sätt. Vi är en liten spelgrupp på tre personer och om vi alla lägger 150 kr var och spelar med dem i ett pokerspel. Den som kammar hem vinsten använder dessa pengar till att köpa ett nytt brädspel som vi  kan spela under våra spelkvällar. Men för att göra det hela mer rättvist, för att förhindra att samma person kanske vinner pokerspelen hela tiden så det bara blir en person som får välja nya brädspel så får vinnaren istället välja ut tre brädspel som vi alla får rösta på och det spelet som får mest röster köper vi.


 

Alla ovanstående kortlekar köpte jag för många år sedan på Tradera. SJälvklart är det av märket Bicycle som har tillverkats i USA ända sedan 1885 och är de mest populära spelkorten världen över. Korten är riktigt snygga och jag vill självklart inte förstöra dem när man blandar dem så jag har även köpt en automatisk kortblandare (bilden nedanför). Det enda negativa med den är att den väsnas så mycket när korten blandas men det får man väl stå ut med.


 

 
 
Ingen bild

Martin

6 januari 2015 12:48

Bra ide´... men det va inte riktigt du som kom på det eller hur? :)

David

6 januari 2015 13:30

Det var det väl, vem var det annars då? :)

 
Ingen bild

Anders

7 januari 2015 11:15

För att göra insatsen lite högre och mer spelet mer spännande så kan vinnaren få bestämma direkt vilket spel som ska köpas :-) Vi har ju ändå ungefär samma smak vad gäller spel så det kan ju inte bli jättegalet.

David

7 januari 2015 21:43

Men tänk om samma person vinner pokerspelet som exempel 5 gånger på raken då är det bara en som bestämmer vilka nya spel vi ska köpa. Om vinnaren istället väljer tre spel som alla kan rösta på då har vinnaren ändå mest att säga till om eftersom han har valt ut spelen som vi ska rösta på men de andra har också lite att säga till om :) fast vi kan prova bägge varianterna :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards