Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2014

Varvat spel - Alan Wake

Av David - 24 oktober 2014 12:51

 

Mitt första Xbox 360 spel någonsin. Jag fick låna min brors 360 för att kunna spela detta spelet då det endast finns tillgängligt på Xbox 360.

Du spelar en författare vid namn Alan Wake som åker på semester med sin fru till den lilla staden Bright Falls. Hans fru försvinner under mystiska omständigheter samtidigt som han uppleveler händelser från hans senaste novell som han inte ens minns att han skrivit.


Jag gillar blandningen av spelmiljöer i detta spel. Ett tag spelar du igenom en rad dialoger mellan olika karaktärer, väldigt lättsamt spelande med lätta uppgifter och i nästa stund springer du genom en mörk skog täckt av mörker där du slåss mot skuggvarelser för att ta dig fram mot ditt mål. Det ligger bra balanserat mellan dessa två spekontraster så ingen del av spelet hinner kännas upprepande.


Jag hade lite bekymmer med spelkontrollen i början då jag är en väldigt van Playstation spelare och X knappen där man i detta spel laddar om vapnet sitter längst ut till vänster på Xbox kontrollen istället för längst ner som på PS kontrollen vilket resulterade i att jag hoppade istället för att ladda om vapnet många gånger Men jag kom snabbt in i det. Allt var lättillgängligt som byte av vapen, användandet av ficklampan och påfyllning av ammo. Spelkontrollen var väldigt lätt att komma in i helt enkelt även för en ovan Xbox spelare som mig själv.


Även om detta är ett skräckspel kan jag inte påstå att jag blev skrämd någongång eller kände den krypande känslan man kan känna i vissa av Silent Hill spelen tex. Men jag tyckte ändå de lyckades bra för miljön satte det mesta av betoningen på skräckdelen menast spelandet mest framhävde thriller känslan. Jag skulle kalla detta mer ett thrillerspel än ett skräckspel.


Helt klart ett underhållande spel som får dig klistrad framför skärmen några timmar i sträck men vill du ha ett renodlat skräckspel så ska du leta vidare. Hittar du inget funkar detta väldigt bra som en substitut och du blir garanterat inte besviken.


 


Betyg: - (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON till PC eller Xbox 360

 

 
 
Ingen bild

Anders

24 oktober 2014 16:11

Hur fort varvade du inte detta? :-)

David

26 oktober 2014 08:26

Tog mig två dagar :) Men jag gick hem sjuk från jobbet i Onsdags så hela Torsdagen och Fredagen gick åt till att spela detta spel :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards