Nördkulturen

Alla inlägg den 9 augusti 2014

Av David - 9 augusti 2014 11:22

 

Några dagar innan jag åkte på semester damp denna ner i brevlådan. Jag orkade inte göra ett inlägg om det då så jag gör det nu istället. Jag har velat ha detta tillägg länge nu för att expandera spelkänslan i det annars redan utmärkta spelet Space Empires. Kartongen är i samma storlek som grundboxen men med lite snyggare cover art.


   

Det kom med två nya typer av kort, Alien Technology Deck och Empire Advatage Deck. I skrivandets stund har jag inte läst något i regelboken så jag vet inte riktigt vad dessa korten gör än men namnen talar nästan för sig själva.


 

Denna behändiga lilla karta kom med i expansionen också. När det blir strid någonstans på brädet flyttar man bara sina skepp över till detta lilla brädet och placerar sina skepp där de ska vara beroende på vilken klass (från A till F) de har och vilken erfarenhets nivå de har (från Green till Legendary) så har man bra koll på sina skepp. Erfarenhet är en ny regel som kom med i denna expansionen. Dina skepp utvecklas och blir bättre ju längre de håller sig vid liv.


 

Lite nya markörer kom med också. Detta begriper inte jag riktigt. Vad jag fattar som så har de inkluderat alla markörer som var med i grundspelet en gång till och vad jag förstod så ska man inte blanda ihop dem utan man använder antingen de gamla markörerna eller de nya som kom med här. Varför gjorde de på detta viset undrar jag då? Jag har ju redan grundmarkörerna med från grundboxen, jag behöver inte dubbel uppsättning av dem. Visst är det bra med reserver om något försvinner men detta blir löjligt mycket.

En förändring de har gjort på en markör är på varje spelares hemplanet. Nu genererar den 30 CP varje economy phase istället för de gamla 20.

Det var inte bara dubletter från grundboxen utan det kom med nya markörer också som marktrupper och lite nya skepp.


     

På den vänstra bilden ser jag tre nya typer infanteritrupper och skeppet längst upp med beteckningen T tror jag är ny också. Jag känner inte igen den från grundboxen.

Den mellersta bilden har de nya skeppen Titan vilket ska vara flottans mest kraftfulla skepp. Man kan nog säga att det är Space Empires motsvarighet till Twilight Imperiums gigantiska skepp War Sun.Markören där det står Gnosis har jag ingen aning om vad det är för något. Det kanske är en general eller en trupp beteckning.

Bilden längst ut till höger visar en ny trupp med beteckningen Grav. Jag misstänker att det är stridsvagnar eller något liknande.

 

Regelboken och scenarioboken. Inte mycket att skriva om här mer än att de ser ungefär likadana ut som de ordinare fast med lite nya regler då självklart.


 

Production sheet har de gjort om lite grann också. Det kom med två olika varianter i  denna expansion beroende på om man körde med en regel som innehöll Research Centers eller om man körde utan dem. På rak arm skulle jag gissa på att Research Centers ger dig antagligen extra CP (Construction points) varje runda att bygga trupper och utveckla teknologi för.


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards