Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 28 juli 2014

Varför finns det inga överlevnadsspel?

Av David - 28 juli 2014 21:31

Jag är ett väldigt stort fan av vildmark överlevnads dokumentärer och har sett näst intill allt som går att se. Jag har sett alla avsnitt av Survivorman, Man vs WIld och Dual Survival. Jag har sett det mesta med norrmannen Lars Monsen när han ger sig ut på en resa med släphundar tvärs över Kanadas vildmark och jag tror banne mig att jag sett allt med Ray Mears också. Jag har även sett väldigt många filmer som handlar om överlevnad och längre dokumentärfilmer varav en som jag vill rekommendera som heter Alone In The WIlderness. Den handlar om en man vid namn Dick Proenneke som ger sig ut ensam i Alaskas vildmark för att bo där i ett helt år. Han blir så förtjust i stället att han blir kvar i hela 30 år.


 

Jag har länge velat kombinera detta intresset med mitt andra stora intresse, nämligen TV spel. Nu fattar jag mycket väl att det inte är samma sak som att göra det på riktigt som att sitta hemma framför sitt Playstation och försöka "överleva" men det skulle bli ett himla kul spel! Framförallt om de valde att göra det co-op så man kan spela tillsammans med kompisarna och att man sattes i en miljö som en skeppsbruten på en öde ö, vilse i en skog eller fångad mitt i ett oväder ute på en tundra. 

Jag läste en artikel i PC Gamer om just detta och det är något jag tänkt på väldigt länge, det är därför jag valde att skriva om det här på bloggen nu. Problemet med överlevnadsspel är att de ska alltid ta med något monster eller något annat onaturligt i spelet. Varför kan man inte bara få spela ett helt vanligt överlevnad i vildmarken spel? Naturen har nog med faror att erbjuda dig utan att behöva slänga in monster och annat påhittat. Vargar och björnar undviker människan om de kan så de behöver inte ens ta med vilda djur som anfaller dig hela tiden. Visst skulle de kunna ta med det men det ska vara en högst ovanlig händelse i spelet i så fall.


 

Det finns så många möjligheter med ett sådant här spel. Man behöver samla trä för att göra upp en eld och bygga ett skydd, man behöver resurser för att starta en eld, du behöver hitta drickbart vatten, jaga och samla bär eller frukt för att äta eller plocka örter för medicinering. Utmaningen kommer inte ligga i att döda monster utan det är att få din gubbe att överleva från dag till dag fram tills att han/hon blir räddad. I co op mode är möjligheterna ännu större då alla spelare kan samarbeta och utföra olika uppgifter för att kunna skapa en hållbar tillvaro i deras nuvarande överlevnadssituation. Jaja... man kan alltid drömma. Vad vore ändå en bal på slottet?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards