Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 18 april 2014

Varvat Spel - Dishonored

Av David - 18 april 2014 19:38

 

Detta spelet har jag velat spela ett tag. Ända sedan jag hörde den underbara låten The Drunken Whaler som är trailer låten för spelet. Hela spelet kretsar kring ämnet hämnd och jag tycker den låten sätter perfekt stämning för den sinnesstämningen med texter som "Shoot him through the heart with a loaded pistol" eller "slice his throat with a rusty cleaver". För att inte tala om spelets "catchfrase", Revenge Solves Everything. Jag har läst att spelet kan sluta olika beroende på hur du beter dig mot dina fiender. Om du låter dem leva eller om du dödar dem. Du kan om du vill välja att skona vissa av dina fiender som du ska lönnmörda men jag vägrade, jag gick hela vägen och gjorde slut på dem alla!


Du spelar Corvo, en livvakt åt The Empress och hennes dotter. The Empress blir mördad och Corvo får skulden för mordet. Dottern blir kidnappad och förs bort och det är här spelet tar sin början, du ska leta upp dottern och återinföra henne på hennes rättfärdiga plats på tronen. Världen du spelar i är en slags korsning av ett högteknologiskt samhälle där de rika lever sina liv med förnödenheter i överflöd och utanför deras skyddande murar lever de vanliga medborgarna i fattigdom och misär i vad som kan verka vara ett postapokalyptiskt samhälle.


Det fanns mycket vapen att välja på i spelet. Vanliga vapen som armborst, pistol eller standard vapnet som Corvo alltid använder, svärdet. Men du kunde också använda dig av, vad lokalbefolkningen kallar, svart magi. Två användbara förmågor som man helt enkelt inte klarar sig utan är blink, som gör att du kan förflytta dig snabbt mellan olika punkter utan att bli sedd, och Dark Vision som gör att du kan se genom väggar och andra hinder för att ha koll på vart dina fiender är. Du kommer vilja undvika öppen strid i det här spelet för det kan bli riktigt kämpigt så se till att spara spelet väldigt ofta. Så fort jag lyckades döda en vakt i det tysta sparade jag spelet så jag skulle slippa döda honom igen om jag dog lite längre fram och fick börja om från senaste sparade tillfälle. 


Vid första anblick av spelet blev jag inte imponerad av grafiken, men det är inte så konstigt då jag precis innan hade spelat Killzone Shadow FallPlaystation 4 som hade fruktansvärt snygg grafik och man kan inte låta bli att göra en jämförelse. Det som spelet gör bäst är att sätta stämningen för hämnd. Jag brann av hämndbegär hela spelet igenom och svor över alla folk som någonsin kastat ur sig frasen att hämnd inte löser något. Jasså? Hämnd löser inget? Säg det till Corvo när han kastar sina fiender till hungriga, pest infekterade råttor, när han skjuter sina fiender på nära håll med sin pistol eller skär halsen av de som mördade hans kejsarinna. Visst hade det varit bättre om han suttit hemma och begravt sitt hämndbegär istället och låtit mördarna vinna? Spela spelet så får ni se...


 

Betyg: + (Mycket bra)

Kan köpas här: På CDON till Playstation 3, Xbox 360 eller PC


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards