Nördkulturen

Alla inlägg den 6 april 2014

Av David - 6 april 2014 07:27

 

Jag får börja denna recension med att säga att nu har jag äntligen köpt ett Playstation 4. Jag beställde ett från CDON för två veckor sedan och med konsolen fick jag med Killzone Shadow Fall spelet.


Sist jag spelade ett Killzone spel var på mitt PS3, flera år innan jag ens startade denna bloggen så det var väldigt längesedan. Vad jag minns från det spelet var att det var väldigt svårt och tog rätt lång tid att spela igenom. Detta Killzone spelet, som jag spelade på svårighetsgrad normal som jag alltid gör, tyckte jag var perfekt balanserat med utmaning och spellängd. FPS spel har en tendens att bli repetitiva och kan kännas utdragna om de håller på för länge. Bad Company och Sniper Ghost Warrior tycker jag faller in under den kategorin. Miljön i spelet är väldigt storslagen och fruktansvärt snygg och detaljerad och viktigast av allt i ett spel som detta, väldigt varierande.


Under strid har du en liten bot till hjälp även kallad OWL. Det är den lilla flygande maskinen på bilden under all text. Du kan ge den olika kommandon genom att dra fingret över touchpaden som finns på Playstation 4 kontrollen. Den är mycket användbar och man klarar sig helt enkelt inte utan den. Jag trodde jag skulle ha svårigheter att komma in i stridssystemet i detta spel då jag skulle skjuta med min egna gubbe och samtidigt ge kommandon till OWL roboten men det gick väldigt smidigt och till slut var man som en fungerande enhet. Det finns ett stort arsenal av vapen att välja mellan och ofta fann jag mig ha beslutsångest av vilka vapen jag skulle bära med  mig.


En sak jag gjorde fel på rätt ofta under stridens hetta var att du kan scanna ett stort område efter fiender genom att hålla inne den högra styrknappen på kontrollen och på den vänstra styrknappen använder du dina adrenalin förpackningar som man har till att återställa din hälsa eller att återuppliva dig själv efter du blivit nedskjuten, så väldigt ofta tryckte jag fel och slösade bort mitt adrenalin och man kan bara bära med sig max två stycken så man har inte gott om dom.


Spelet hade en budget på 300  miljoner vilket anses vara väldigt snålt för att utveckla ett spel. Det är bara en sjättedel av vad GTA V budgeten låg på. Men de lyckades ändå förvånansvärt bra trots att de också bara hade 22 månader på sig att färdigställa spelet. Spelet skiljer sig från de övriga Killzone spelen då detta spelet förlitar sig lite mer på stealth strider än bara ren öppen krigföring som de andra spelen hade. I de andra Killzone spelen var man ofta akompenjerad av en grupp allierade soldater för att ge den riktiga krigskänslan där du också stred dig igenom många olika krigszoner. I Shadow Fall är du själv nästan hela tiden med din OWL som enda sällskap och en allierad vid namn Echo som dyker upp en bit in i spelet.


Avslutningsvis vill jag bara säga att när du först tror att spelet är slut och eftertexterna börjar rulla, stäng inte av spelet, du har fortfarande en sekvens kvar att spela.


 


Betyg: + (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON till Playstation 4





Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards