Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Så mycket att göra...

Av David - 16 februari 2014 09:39

Jag har så mycket att göra inom mina nördintressen att jag känner att stressen börjar krypa på. Rätt tråkigt då ens hobby och intressen egentligen ska vara avslappnande och få dig att glömma dina bekymmer för ett tag. Det finns så mycket som står i mina bokhyllor och som ligger och skräpar på olika ställen som jag aldrig kommer runt till att ta tag i.


Det som stör mig mest är spelet Dragon Dice som jag köpte för längesedan. Jag har bläddrat lite i reglerna och bara börjat förstå sammanhanget i spelet men jag  måste verkligen sätta mig ner och testa spelmekaniken mot mig själv så jag verkligen blir införstådd i regelsystemet. Jag tycker det spelet verkar riktigt roligt men jag behöver bara ta mig i kragen och ta tag i att läsa regelboken, som för övrigt är fruktansvärt tråkigt skriven och med inga illustrationer.

Första bilden längst ut till vänster är 2 player starter set (längst upp på bilden) som innehåller raserna Coral Elfs och Lava Elfs. Jag hittade spelmattor på internet till bägge dessa raserna som jag köpte och det är de två avlånga kartongerna på bilden.

På bilden i mitten har jag packat upp en av spelmattorna, närmare bestämt Coral Elfs spelmatta. I varje förpackning medföljde också en kort novell. Antagligen för de som verkligen vill komma i lite rollspels stämning till detta spel. Jag tror det är samma novell i alla spelmattors förpackningar.

På bilden längst ut till höger är tärningarna. De röda tärningarna till vänster på bild är Lava Elfs, de blåa ute till höger är Coral Elfs, de två tärningarna i mitten är drakarna och de fyra längst ner i bild är terräng tärningarna.



     


Är det någon som kommer ihåg mitt egna lilla projekt när jag skulle göra ett alldeles eget Hnefatafl spel? Ja det blev ju lagt på is på grund av min lathet. Det måste vara över 1 år sedan jag gjorde något med det projektet och det står lutad mot min vägg i spelrummet som en ständig påminnelse av min oförmåga att fullfölja projekt hela vägen till mållinjen. Men jag ska ta tag i det! Jag måste! Som en påminnelse postar jag en bild på det projektet här nedanför, som ni ser är det bara halvklart. Brädet måste målas klart och figurerna behöver ett lager med färg till.


 


Inom TV spels världen har jag allt också en hel del ouppklarade affärer som står och retar mig i bokhyllan. Det är diverse olika spel som jag slutat spela på grund av olika anledningar och aldrig funnit orken att gå tillbaka och spela dom en gång till. Det är fyra spel (se bilden nedanför) som faller in i den ouppklarade kategorin.


 

Först är Bioshock. Detta spelet ledsnade jag på när jag ständigt fick slut på ammunition och fick springa ifrån fiender istället för att slåss. Visst hade det varit ok om det hade varit ett spel inom "survival horror" genren men det är inte Bioshock så jag ledsnade helt enkelt och la det åt sidan. Detta är det enda spelet på denna listan som jag dock kan tänka mig att spela en gång till.

Sen har vi Lego Star Wars. Det är alldeles för lätt, ingen utmaning överhuvudtaget och spelet verkar inte gå ut på att varva det utan mer att samla på sig alla samlar saker runt om i spelets värld. Jag får dock erkänna att spelet är charmigt och det gör sig bäst i co-op mode.

Transformers The Game är bland de sämsta spelen jag spelat någonsin! Detta kommer jag nog aldrig försöka mig på igen speciellt inte när jag har spelat de andra två riktigt bra Transformers spelen War For Cybertron och Fall Of Cybertron som utklassar detta spel med hästlängder.

SIst har vi Oblivion Jag vill verkligen spela klart detta! Det är ett riktigt bra rollspel och jag älskade varje minut av det! Men tyvärr förstörde en bugg detta spelet för mig! Jag blev förvandlad till en vampyr vilket gjorde att jag blev tvungen att dricka blod från människooffer och jag kunde enbart vistas ute om nätterna. Men det var inte det som var buggen, utan buggen kom när jag hade samlat ihop alla ingredienser till drycken som skulle bota mig från "vampyrism". Kvinnan jag skulle lämna ingredienserna till ville inte ta emot dom. Jag fick läsa att detta fixades genom att ändra grundinställningarna på ditt PS3 till det tyska språket, logga in i spelet och lämna över drycken, bli botad och sen logga ut igen och ändra tillbaka till det engelska språket. Alldeles för mycket jobb i mina öron så jag la spelet på hyllan istället.



Jag har också lite tennfigurer att måla till vårt nyaste inköp Infinity figurspelet. Att måla tennfigurer behöver inte ta så lång tid, om man är duktig, men jag anser mig själv bara vara medioker på att måla tennfigurer och dessa figurer till Infinity är lite svåra att måla. Jag tycker inte färgerna fäster riktigt på detta material och vissa av detaljerna på figurerna är otydliga. Jag tänker inte vara lika noga med dessa figurer som jag var med mina Imperial Guard, på den tiden för mycket längesedan då vi spelade Warhammer 40k, utan jag tänker måla dom mediokert så dom ser bra ut på avstånd.


 

En annan grej som stör mig något oerhört är plattorna jag fick med till dessa figurer. Det finns för fan ingen skåra att sätta ner figuren i! Utan jag får tydligen ta ett vasst föremål, vad det nu må vara, och försöka sticka hål i plattan själv så figuren får plats. Jag misstänker att detta kommer bli rätt bökigt och det är detta som gör att jag drar mig för att sätta mig och måla dessa figurer. För att citera James Rolfe: What a load of fucking bullshit!!

Titta bara på bilden här nedanför. Ser ni någon skåra i de svarta plattorna där jag kan sätta ner tennfiguren i? Nix! I den högra plattan har jag börjat lite att försöka skära hål i plattan med en sax och bara det lilla hålet var rätt jobbigt att få till.


 


Nästa på listan är alla mina serietidningar som jag prenumererar på. Jag har börjat vänta in alla nummer tills en story arc är klar så jag kan läsa allt på en och samma gång. För er som inte vet vad en "story arc" är så är det en berättelse som kan sträcka sig från allt till bara 1 nummer till kanske 5 nummer om inte mer. Eftersom jag bara får ett nummer av varje tidning i månaden så kan jag inte läsa alla dessa tidningar och sedan förväntas komma ihåg händelserna i alla mina serier utan det är väldigt ofta jag får gå tillbaka och läsa om gamla nummer bara för att jag glömt av vad som hänt. Därför lägger jag dom på hög och väntar tills berättelsen dom håller på med är klar så jag kan sträckläsa den så jag slipper detta bekymmer med att gå tillbaka och läsa gamla nummer igen.

Jag räknade hur många jag har att läsa nu, jag har hela 47 olästa serietidningar.


 


Utöver dessa ovanstående "bekymmer" så har jag bloggen att ta hand om också. Jag vill ju skriva något här på varje dag men jag har verkligen inte tid till det då jag jobbar om dagarna och tränar på gym 3 - 4 dagar i veckan. Att skriva ett inlägg som detta tar längre tid än vad folk kan tro. Jag har suttit i 1 timme just nu och skrivit  men det är mer jobb än så. Jag spenderade säkert 30 - 40 min med att plocka fram alla de saker ni ser på bild, ställa upp dom och ta kort på dom, ställa tillbaka dom och föra över bilderna till datorn. Så det är mer jobb än vad man kan tro.


Till sist har jag ett stort, och jag menar STORT äventyr att läsa till Pathfinder rollspelet vilket jag måste se till att göra i någorlunda jämn fart så inte mina spelare glömmer storyn. Sammanlagt har vi nog kanske 50 brädspel att spela också och med endast en speldag i veckan blir det väldigt svårt att hinna med mycket på ett år. Vi spelar inte ens hälften av så många spel jag skulle vilja att vi hann med. Sen har man ju alla TV spel att spela också som man vill hinna med. Just  nu håller jag på med Dead Space 3 och jag har redan köpt nästa spel som ligger och väntar på att Dead Space 3 ska bli varvat, nämligen Bad Company. Spelet Dragons Dogma har jag lagt på hyllan för tillfället för jag orkar mig inte igenom ett evighetsspel utan att ta en paus från det. Men det kommer jag fortsätta med tids nog.


Så väldigt mycket att göra, så lite tid....

 
 
Ingen bild

Anders

17 februari 2014 08:52

Vilket lyxproblem att inte hinna med sina intressen :-) Men jag håller med.

Angående dina baser till Infinity så måste det blivit fel. Varken mina eller Martins är sådana. Men det finns gott om lösa baser att köpa billigt så det är inget problem. Så slipper du krångla med dem du fått. Vallejo färgerna du har fäster faktiskt lite sämre än Games Workshops har jag märkt, men de blir snyggare när det är klart. Fast man behöver måla två lager ibland. Föreslår att köper GW färger på de färger du använder om du tycker det är drygt.

Bioshock började jag spela igår. Det märks att det är några år gammalt för jämför man grafiken med t.ex Last of us så är det otroligt mycket fulare. Men stämningen är häftig ändå. Jag har del 2 och 3 så jag kände mig manad att behöva spela del 1.

David

17 februari 2014 16:26

Haha ja det är ett verkligt I-lands problem jag har, som man säger :)

Jag köper nog nya plattor till gubbarna för det verkar riktigt drygt att sitta och göra egna hål i dom. Jag kör på Vallejo färgerna till dessa figurer sen får jag se om jag köper Games Workshops färger istället.

Jag måste ta tag i Bioshock någon gång. Jag vet inte hur många år det stått ospelat i bokhyllan. Definitivt i mer än 3 år i alla fall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards