Nördkulturen

Alla inlägg den 19 januari 2014

Av David - 19 januari 2014 08:46

Jag älskar science fiction! Det finns ingen begränsning för fantasin om vad som kan finnas där uppe i den oändliga rymden. Utforskande av nya planeter, kolonisering av fientliga miljöer, möten med rymdvarelser, mäktiga rymdstrider är bara en del av vad som gör sci-fi genren så överlägsen. I denna listan vill jag lista en av de aspekter som är mest utmärkande för denna underbara genre, nämligen rymdskeppen. I verkligheten får vi  nöja oss med de tråkiga avlånga raketerna som skickas upp i rymden lite då och då men vad filmregissörer och spelutvecklare har lärt mig är att rymdskepp kan designas i så mycket coolare former och varianter och det är de 10 coolaste rymdskeppen från allt inom film, tv serier och tv spel som jag listar här nedanför. Observera att jag bara listar rymdskepp från filmer, tv serier och TV spel jag har sett eller spelat. Jag har tex aldrig sett TV serien Babylon 5 så därför kommer inga skepp från den serien vara med.


10

Eagle 5

   

Sist på listan är Eagle 5 från filmen Spaceballs, den komiska parodi filmen på Star Wars. Detta skeppet är denna filmens version på Millenium Falcon. I design ser den inte mycket ut för världen men det komiska utseendet ger skeppet en alldeles egen karismatiskt charm som endast kan matchas av de 9 efterföljande skeppen på listan. Hur häftigt vore det inte att flyga genom rymden i en minibuss egentligen?

 

9

Bioship

   

Detta skeppet kommer från serien Star Trek Voyager. De tillhör en ras som endast kallas Species 8472 och kommer från en helt annan galax, från ett ställe där rymden är flytande organisk materia. Skeppet är också organiskt och har samma genetiska uppbyggnad som piloten. De har fruktansvärt kraftiga vapen och endast ett av dessa skepp kan på bara några skott slå ut ett Borg skepp utan bekymmer. De har förmågan att kombinera sin eldkraft med andra bioships och skjuta iväg en kraftig koncentrerad laserstråle som kan spränga en hel planet. Borgerna ser Species 8472 som toppen av den biologiska evolutionen och med dessa kraftiga bioships i deras arsenal måste man nästan hålla med.

 

8

Battlestar Galactica

   

Jag tycker designen på detta skepp är rätt tråkig men den platsar på listan på grund av att det helt enkelt är ett "kick-ass" skepp och det sista riktigt kraftiga försvaret människan har i sin desperata kamp för överlevnad mot en överlägsen Cylon flotta. Hade det inte varit för Galactica, ledd av den bästa amiralen i någon Tv serie eller film, Admiral Adama, så skulle mänskligheten för längesedan vara en utrotad ras.

 

7

A-Wing

   

Till skillnad från föregående skepp, Galactica, tycker jag att designen på detta lilla skepp är en av de snyggaste jag sett. Detta skeppet känns som sportbils varianten bland rymdskepp. Den är snabb och lätt att manövrera och har i mitt tycke den klassiska sportiga looken. Skulle jag ha bort i en värld då rymdfärder är lika vanligt som bilfärder är idag så skulle jag kanske ha skaffat denna som transportmedel. Detta lilla skepp kan för övrigt ses i filmen Star Wars Episode 3 Revenge of the sith och i Episode 6 under slaget vid Endor när en kraschande A-wing flyger rätt in i bryggan på en av imperiets Star Dreadnoughts vilket får den att krascha rätt ner i den nyuppbyggda Death Star (Se bilden ovanför texten)

 

6

Normandy SR-2

   

Detta är skeppet från TV spelet Mass Effect 2Normandy kändes som hemma under den underbara perioden då jag spelade ett av de bästa spelen jag spelat i hela mitt liv. Det var här, efter varje uppdrag som jag sprang runt på skeppet och pratade med alla mina besättningsmedlemmar för att se om de hade något nytt att säga. Det man såg fram emot efter varje avklarat uppdrag var att få komma upp till skeppet och se vad som var nytt, vilka nya uppdrag folk hade åt en och att få åka runt i galaxen och utvinna resurser från planeter för att uppgradera Normandy och mycket annat smått och gott. Vad jag inte skulle ge för att spela hela Mass Effect trilogin för första gången igen!

 

5

Romulan Warbird

   

Jag har alltid gillat detta skepp. Jag tycker det ser ut som ett flygande palats. Tittar man riktigt noga på skeppet så ser man alla dessa små fönster runt om på skeppet vilket ger en idé om hur stort detta skeppet egentligen är. Jag hittade en bild på internet där det jämförs skalor på de olika skeppen och en Romulan Warbird är nästan lika stor som en Imperial Star Destroyer från Star Wars. En grej till jag gillar med detta skepp är att under Dominion kriget i Star Trek Deep Space Nine var det dessa skepp som Dominion hade mest problem med och det  var när Romulans kom med i kriget på Federations och Klingons sida som kriget egentligen vände. Ett ord att summera detta fina rymdkskepp med: Respekt!

 

4

Federation Starship Nebula Class

   

Bland alla Federation starships i Star Trek universumet så har alltid Nebula klassen varit min absoluta favorit. Mest för dess sjukt snygga design då de är de enda skeppen som jag känner till som har sina motorer monterade på undersidan av skeppet och jag tycker det ser snyggare än standard varianten och ha dom på ovansidan. Nebula skeppen har många användningsområden också vad jag förstår. Den triangelformade enheten på ovansidan av skeppet kan användas till att montera ditt extra sensorer om skeppet ska ut på vetenskapliga uppdrag eller montera extra vapen om de ska ge sig ut i strid. Hade jag varit kapten i Star Trek världen så skulle jag ansöka om att få leda ett Nebula Class starship.

 

3

Borg Cube

   

Första gången jag såg Borgerna var i dubbelavsnitten Best Of Both Worlds i Star Trek The Next Generation. Jag gillade hur de byggde upp stämningen i hela första avsnittet tills de mötte Borgerna. De lyckades verkligen måla upp dom som en skräckinjagande ras som inte ska tas lätt och när jag i slutet av det första avsnittet fick se deras skepp och Picard vänder sig mot sin besättning och säger något i stil  med: "Contact Starfleet Command, we have engaged The Borg" och man fick se denna gigantiska kub närma sig så visste man direkt att detta skepp är inte att leka med. Slaget vid Wolf 359 är ett tydligt bevis på dess styrka. Federation skickade omkring 50 av sina egna skepp för att möta endast ett Borg skepp och de hade inte en chans. Borg skeppet vann striden utan några problem.

 

2

Millenium Falcon

   

Jag älskade det här skeppet när jag var liten. På den tiden tyckte jag att det  var det coolaste skeppet jag sett någon gång och jag blev lika irriterad på Luke Skywalker varje gång när han kallar Millenium Falcon för "a piece of junk". Jag kom ihåg att jag satt och tänkte för mig själv hur fan man kan kalla ett så snyggt skepp för a piece of junk?! När vi för längesedan spelade Stjärnornas Krig rollspelet kommer jag ihåg att jag satt och designade mitt egna skepp och jag gjorde det så likt Millenium Falcon som möjligt bara för att få uppleva känslan att på ett eller annat sätt, även om det bara var i fantasins värld, få sitta i cockpiten och styra ett sånt här skepp.

 

1

Starcrow

   

Det finns inget coolare skepp i hela universum än Jan Cogos lilla skepp Starcrow! Låt er inte luras, detta lilla skepp, tillsammans med sin pilot Cogo, är det mest kraftfulla vapen i något universum, förutom Marvels Infinity Gauntlet då naturligtvis. För er som inte vet vilken Cogo eller Starcrow är så kommer den från en gammal anime eller manga (jag vet inte vad det kallas)serie som heter Starzinger. Det är en väldigt gamal serie som tecknades på 70 talet men en av de absolut bästa! Cogo är en cyborg med otroliga krafter och universum är hans lekstuga. Han har förmågor som att växa i storlek för att kunna slåss mot gigantiska fiender, han kan krympa i storlek för att ta sig förbi osedd, han kan kopiera sig själv och använda kopiorna som hjälp under strid, han har ett av de mest kraftfulla vapen man kan tänka sig, en energiförstärkar pelare som han tog från ett rymdrakets lager och som han numera använder som vapen. Han kallar sitt vapen för astrolansen och med detta vapen i hand är Cogo nästintill oövervinnlig. Som transportmedel har han det skitsnygga och enormt coola lilla rymdskeppet Starcrow. Det är röststyrt så han kan ropa på sitt skepp vart han än är så söker skeppet upp honom automatiskt. Det kan komma upp i ljusets hastighet och mer därtill så han kan täcka långa avstånd på väldigt kort tid. Säg mig, vilken liten grabb skulle inte vilja ha ett sånt här skepp till sitt förfogande? Grejen är att nu är jag i vuxen ålder och jag vill fortfarande ha ett sådant skepp...

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards