Nördkulturen

Alla inlägg den 18 december 2013

Av David - 18 december 2013 09:00

 

I skuggan av att precis ha klarat av Assassin's Creed 4 Black Flag var jag sugen på att spela ett piratspel på en av våra spelkvällar. Sagt och gjort så plockade vi fram Merchants & Marauders och körde igenom det. Jag skulle ha lagt ut detta spelet på bloggen för över 1 år sedan men det blev aldrig av.

I spelet spelar du en sjökapten med ett eget skepp och du kan antingen välja om du vill vara handelsman eller pirat. Bägge "karriärerna" kan ta dig till seger men på två helt olika sätt. I början av spelet väljer varje deltagre ett kaptenskort och det är kaptenen du drar som dikterar om du ska fokusera dig på handel eller på sjöröveri.


 

Jag valde kaptenen Sikuma som jag lägger på min spelbricka längst upp till vänster. Under kaptenskortet lägger jag båten jag valt vilket i detta fallet blev en Sloop. De gula blocken jag ställt ut på brickan visar mitt skepps statistik. Brickan du har framför dig är ett hjälpmedel så du kan hålla koll på ditt skepp och alla de uppgraderingar du köper till det under spelets gång, din kapten, dina kort och ditt guld. Allt läggs ut på olika platser runt om på brickan.


   

Efter varje runda är avklarad, det vill säga då varje spelare gjort sitt, dras ett "Event" kort där olika saker kan hända som tex. att stormar härjar ute på havet och söker du inte skydd i någon hamn innan rundan är över tar ditt skepp skada. Krig kan bryta ut mellan de olika nationerna England, Spanien, Frankrike eller Holland och tillhör din kapten en av de krigande nationerna nekas du tillträde till dina fienders hamnar.


Spelets mål är att vara den första som kommer upp till 10 poäng och du får poäng genom att sälja varor i olika hamnar där just den varan är eftertraktad, du får poäng genom att sänka olika handelsskepp och plundra dom men det gör du inte ostraffat. Din efterlysningsnivå höjer sig för varje gång du plundrar ett handelsskepp vilket gör också att du tex nekas tillträde till olika hamnar runt om på brädet. Du får även poäng om du köper ett större skepp och om du samlar på dig ett visst antal guldmynt i din skattkista som du har i din hemma hamn.



Nördarna tycker till

 

 


Anders

Det här ett trevligt spel i en trevlig sättning. Pirater har man alltid haft ett tycke för och spelet fångar in den stämning som finns i fantasins piratvärld, skatter, plundring, kanonbeskjutning men även fredliga inslag som att köpa och sälja rom och exotiska varor. Spelet flyter på väldigt snabbt vilket jag gillar. Det finns många sätt att spela sin kapten på så variationen är rätt stor. Helt klart ett bra spel.

 

Betyg: (Mycket bra)


Martin

(Pågående)


David

Jag älskar det här spelet. Jag tycker det fångar piratkulturen riktigt bra. Efter att ha läst boken Enskinkas Memoarer och spelat Assassin's Creed 4 Black Flag så känner jag igen väldigt mycket i detta spelet och det tycker jag är lite roligt. Reglerna är inte svåra att lära sig men det tar nog en spelomgång att riktigt komma in i spelet. Du har två vägar att gå i spelet och det är som pirat eller handelsman vilket jag tycker är bra så inte spelet blir enkelspårigt och bara inriktar sig på sjöröveri som säkert många tror att det gör. Spelbrädet är riktigt snyggt och är en bra kopia av verklighetens karibien och de små plastskeppen är snyggt designade också. Är ni piratälskare som mig lär ni tycka om det här spelet och även om ni inte är inne på pirater så tror jag att detta spelet kan stå för en underhållande spelkväll.


Betyg: + (Mycket bra)


  

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards