Nördkulturen

Alla inlägg den 7 november 2013

Av David - 7 november 2013 18:49

Det var många, många år sedan jag målade en figur. Jag har inte målat en tennfigur eller plastfigur sedan vi spelade Warhammer och Warhammer 40 000 och det var längesedan. Detta är alltså inget nytt intresse för mig utan snarare ett pånyttfött och den första figuren jag målade var den ikoniska häxan Feiya från rollspelet Pathfinder. Jag är inte lika duktig som de riktigt bra figurmålarna är, det finns dom som målar mycket snyggare än vad jag gör men jag blev rätt nöjd med resultatet ändå. Klicka på bilderna för förstoring.


   


Feiya är ursprungligen från landet Irrisen långt uppe i norr. Som litet barn blev hon kidnappad från sina föräldrar av två häxor som hade följt karavanen som Feiya och hennes familj reste med. De två häxorna hade precis förlorat deras tredje partner i strid mot en grupp Blackravens (soldater som patrullerar de nordliga gränserna) så de var fast beslutna att uppfostra Feiya med deras mörka konster.

Under flera år levde Feiya under skräck och lidande och vid ett flertal tillfällen försökte hon fly från häxorna men blev hittad bara efter några timmar. Allt detta ändrades dock en dag då hon hade blivit utskickad för att hämta hem örter då hon märkte att en räv stod och tittade på henne. Det var något speciellt med denna räven, den utstrålade något som Feiya kände av, en övernaturlig intelligens. Den hjälpte henne att fly från häxorna och ledde henne längs med stigar och vägar som ingen annan människa kände till och den vakade över henne när hon sov. Häxorna gav inte upp utan spårade upp henne efter några veckor och instängd i en grotta lokaliserad  bakom ett vattenfall närmade häxorna sig Feiya. Men då hördes konstiga läten utanför, marken började skälva tätt följt av gigantiska vrål och oväsen som verkade vara läten från massor av vilda djur och sedan tystnade det. Feiya var livrädd där hon gömde sig inne i grottan och vågade sig inte ut förrän dagen grydde morgonen därpå. Utanför grottan möttes hon av nyfallen snö som täckte alla spår om vad som hade hänt kvällen innan och en nyfunnen känsla av att äntligen vara fri.

Hon pratar aldrig om dessa händelser eller om hennes pakt med den mystiske räven. Hon funderar att en dag söka upp sina föräldrar hon blev bortrövad ifrån men för tillfället är hon nöjd med att resa runt i världen, njuta av sin frihet och träffa nya vänner.


 

Av David - 7 november 2013 11:26

Den 17:e Januari ska det  vara premiär för det  nya Rambo spelet. Jag undrar hur detta spelet kommer gå egentligen. Rambo är måhända en tidlös klassiker inom filmvärlden men att göra ett TV spel baserat på den första filmen som dessutom ser ut att vara inom kategorin "Rail shooter", verkar i mina ögon redan dödsdömt från start. Visst hade det kunnat funka men min erfarenhet av rail shooter spel är att dom är så fruktansvärt begränsade och kan inte mäta sig med sin kusin fps (first person shooter) då spelaren också har mer frihet att röra sig fritt. För er som inte känner till kategorin rail shooter så är det spel då spelaren har begränsad rörlighet både vad gäller karaktären du spelar och vart du kan avfyra ditt vapen och förs hela tiden framåt dit spelet för honom/henne till skillnad från spel som tex Call Of Duty då spelaren kan röra sig fritt över spelskärmen. Ett typiskt exempel på rail shooter spel är Sniper: Ghost Warrior. Tittar man på trailern här nedanför så imponerar inte grafiken något märkvärt heller. Hittar jag spelet för en billig peng provar jag det gärna, annars får det va.


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards