Nördkulturen

Alla inlägg den 27 oktober 2013

Av David - 27 oktober 2013 07:34

 

 

Handling

Jesse flyttar in i det tomma huset på Elm Street med sin mor, far och syster där Nancy från första filmen hade bott många år tidigare. Det dröjer inte länge förrän ungdomarna än en gång börjar drömma mardrömmar om den döda barnmördaren Freddy Krueger. Denna gången försöker han ta över Jesses kropp så han kan döda igen utanför drömmarna.

 

Ja hur bra kan en Nightmare On Elm Street film bli utan Wes Craven vid rodret? Japp, det stämmer. Wes Craven vägrade göra en uppföljare till den första filmen för det var aldrig hans avsikt att Elm Street filmerna skulle bli en pågående film serie plus att han ville inte att den första filmen skulle sluta lyckligt. Men jag får ändå säga att jag gillar denna bättre än den första filmen. Många Elm Street fans spottade nog ut vilken dryck det än må ha varit som de satt och drack just nu, men så är det. Mark Patton som spelar den manliga huvudrollen Jesse är riktigt bra. Detta är för övrigt den enda Elm Street filmen som har en manlig huvudroll (bortsett från Freddy naturligtvis). Freddy själv har inte många minuter i denna filmen heller. Av filmens totala 87 minuter är Freddy bara med i 13 av dom. Men för min del är det Mark Patton som lyfter filmen. Han spelar riktigt bra när han svävar mellan vad som är verklighet och galenskap då han håller på och tas över av Freddy. Jag tycker denna filmen har mer psykologisk skräck än de andra men självklart finns det lite slash skräck också. Freddy är trots allt "The Springwood slasher". Inledningsscenen med bussen som kör ut i ödemarken gillade jag. Det gav känslan av ett riktigt mardrömslandskap och när de hittade Nancys gamla dagbok och läste om hennes anteckningar om mannen med de långa knivarna som kom till henne på natten, då förde det mig direkt till skräck i Poe och Lovecraft anda.


Betyg: (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON på en samlings DVD med alla 7 filmer

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards