Nördkulturen

Alla inlägg den 15 oktober 2013

Av David - 15 oktober 2013 09:00

 


Jag läste en topp lista som hette "Top 25 Video Game Characters Of All Time" där de listade, vad jag antar, de 25 mest viktigaste eller inflytelserika... ja jag vet inte eftersom det inte stod i titeln. Topp 25 TV spels karaktärer genom tiderna, blir det om man översätter bokstavligt men Topp 25 genom tiderna vadå? Jag antar att de menar, som jag skrev tidigare, de viktigaste eftersom de så standardaktigt och genom default satte Mario på första plats. Dom var tvugna att göra det för annars hade dom nog inte blivit tagna på allvar. Men låt mig då säga att Mario är en fruktansvärt överskattad karaktär. Visst är han berömd och för många av oss var Super Mario Bros. på NES ett av de första riktigt bra spelen man spelade och genom åren har man följt denna rörmokare och hans sidekick till bror. Men hur utvecklad är hans karaktär? Vad jag vill minnas i alla dom spelen jag spelat med honom får man knappt aldrig höra honom prata, man får aldrig en inblick i hans personliga liv eller hans relation till någon annan mer än Peach som han räddar från faror i var och vartannat spel. Mario är en tråkig personlighet och enda anledningen att han ens är med på en sådan lista är för att det är en form av standard hos gamers att tvinga sig själv att gilla denna karaktär om man överhuvudtaget vill bli tagen på allvar, Ezio Auditore från Assassins Creed 2  är betydligt mer karismatisk och har mer kött på benen gällande uppbyggnad av hans karaktär än vad denna livlösa, monotona, symbol av en rörmokare har. För det är precis vad han är, inget annat än en symbol av en rörmokarkaraktär som råkar vara med i några TV spel.

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards