Nördkulturen

Alla inlägg den 28 september 2013

Av David - 28 september 2013 16:00

Det var ett tag sedan jag gjorde en top 10 så  nu får det vara dags igen. Denna gången tänker jag lista de 10 bästa filmerna utifrån mitt eget tycke. Detta är en sådan lista som kan ändras rätt snabbt. Jag kanske ser en film i morgon som jag tycker skulle platsa på denna listan, man vet aldrig. Det kan hända att jag förbisett några filmer också. Det finns alltid någon man tycker man borde tagit med istället för en av dom man tog med eller någon som man glömt helt och hållet. Jag vill varna att vissa filmer kan innehålla SPOILERS, dock berättar jag aldrig hur en film slutar.


10

Crash

 

Crash handlar om olika personer med olika etniska bakgrunder bosatta i Los Angeles, en stad där relationerna mellan de olika folkslagen är spänd. Alla människors liv i denna film korsar varandras vägar genom filmen på ett eller annat sätt. Vi får möta den välbärgade vita advokaten vars fru precis varit med om att få sin bil stulen av två svarta män som då anser att hennes stereotypiska bild av mörkhyade människor är berättigad, vi möter en svart filmproducent, och hans fru tycker att han har lämnat sina afroamerikanska rötter bakom sig och försöker bete sig som dom vita, vi möter en rasistisk polis som använder sin auktoritet till att trakassera mörkhyade människor och hans partner som har moraliska bekymmer med detta, och alla vävs de samman i en stor episk sekvens i slutet som jag tycker är bland det mäktigaste jag har sett.

 

9

To kill a mockingbird

 

Detta är en film baserad på Harper Lees prisvinnande (Pulitzerpriset) bok år 1961. Gregory Peck spelar advokaten Atticus Finch. Jag tycker denna filmen är väldigt speciell för jag upplevde den att vara uppdelad i två delar. Första delen får man följa Atticus två barn när de leker och smyger på sin mystiska granne Boo Radley som bor några hus längre bort. Andra delen handlar mer om Atticus som har fullt upp med att försvara en svart man som står anklagad att ha överfallit en vit flicka från trakten och det är inte det lättaste i 30 talets amerikanska södern. Den mystiske Boo Radley och Atticus rättegång är två separata historier som på ett sätt vävs samman i slutet.

 

8

The night of the hunter

 

En av de bästa svart vita filmerna jag sett. Robert Mitchum spelar en bedragare vid namn Harry Powell som sitter i fängelse för bilstöld. Hans cellkamrat, Ben Harper, som sitter inne för mord och rån avslöjar att han har mycket pengar gömda någonstans men han vägrar berätta vart. Efter att Ben blivit avrättad söker Harry upp hans änka och två barn och utger sig för att vara präst. Han gifter sig med änkan och gör allt i sin makt för att pressa de två barnen om vart deras numera avlidne far kan ha gömt pengarna. I en dispyt dödar Harry Powell barnens mor och barnen tar till flykten och Harry jagar dom genom den amerikanska södern.

 

7

The lord of the rings: Fellowship of the ring

 

Denna kommer alltid ha en speciell plats hos mig mestadels för att detta var den första riktigt bra fantasy filmen som gjordes. Innan denna hade vi skit som Willow, Conan och annan dynga men denna höjde ribban för hela fantasy genren.

 

6

The good the bad and the ugly

 

En fruktansvärt bra Western film. En mindre förmögenhet ligger begravd någonstans i en grav och Clint Eastwood, våran namnlöse hjälte, och Tuco den smått galne fulingen och till sist den onde prisjägaren Angel Eyes har alla fått in vittringen av denna förmögenhet. Alla tre  vet de vilken kyrkogård den ligger på, men endast Clintan vet namnet på graven. Detta är en mycket underhållande western film med inte en enda tråkig minut under sina 2 timmar av speltid. Om ni tror ni inte gillar western filmer så är denna en  bra start att bli introducerade in i genren.

 

5

Akira

 

En tidlös klassiker. Detta var på den tiden då anime var något speciellt och inte bara en uttjatad stil som den är idag. Kenada leder ett biker gäng och hans vän Tetsuo blir tillfångatagen av millitären som använder honom till ett projekt som de kallar Akira. Kaneda kommer i kontakt med en grupp anti-regerings aktivister och planerar att rädda Tetsuo men det kan redan vara försent, de kan redan ha förvandlat honom till vapnet de kallar Akira.

 

4

Young Guns

 

Förr kunde jag nästan varje replik från denna filmen. Det var längesedan jag såg den nu så jag har lagt av mig lite gällande det. Jag älskar denna filmen lika mycket idag som jag gjorde första gången jag såg den! Emilio Estevez spelar den ökände Billy The Kid som startar krig mot Murphy ligan efter att de kallblodigt mördat hans arbetsgivare och vän John Tunstall.

 

3

Hero

 

Denna filmen har det bästa slutet i en film någonsin! Jag har väldigt svårt att bli rörd av filmer men slutet av denna filmen är helt fantastiskt och förtjänar en alldeles egen plats i filmhistorien. Jag har aldrig varit med om tidigare att en hjälte i en film kommit underfund med vad hjälten i denna filmen gör. Hela filmen igenom berättas det en historia som vi får följa från olika synvinklar. Jag vill verkligen berätta vad som händer men då kan jag förstöra slutet för er som ännu inte sett den. Jet Li spelar en krigare som fått audiens hos kejsaren efter att ha dödat hans två värsta fiender, lönnmördarna Broken Sword och Falling Snow, som var ute efter att döda kejsaren. Kejsare Qin besegrar provins efter provins med sin massiva armé i forntida Kina som slutmål att ena provinserna till ett enat rike. Man får följa Jet Li som den namnlöse hjälten när han berättar sin historia för kejsaren.

 

2

Casualties of War

 

Den bästa krigsfilmen jag har sett. Jag trodde aldrig att Michael J. Fox skulle göra sig bra i en krigsfilm men detta är en av hans bästa roller. Filmen bygger på en verklig händelse som utspelade sig under vietnamkriget. En civil flicka blir kidnappad från en by av fem amerikanska soldater. Eriksson, spelad av Michael J. Fox, protesterar mot kidnappningen redan från start och det dröjer inte länge förrän han får alla i gruppen mot sig. Ledda av sgt. Tony Meserve, fenomenalt spelad av Sean Penn, tar sig de fem soldaterna genom en lång marsch på deras spaningsuppdrag. När de slår läger vid en övergiven hydda en natt våldtar de andra fyra soldaterna den vietnamesiska flickan men Eriksson vägrar delta i våldtäkten. 

Denna filmen innehåller några riktigt bra, starkt känslomässiga scener som sänder rysningar längs hela ryggraden. Även om ni inte gillar krigsfilmer så kan jag rekommendera denna.

 

1

Heavenly Creatures

 

Jag minns än idag vilken inverkan denna filmen hade på  mig när jag först såg den. Jag satt bokstavligt talat på kanten av soffan när filmen var slut utan att ens märka det själv. Detta var för kanske över 10 år sedan men filmen sitter kvar lika starkt i mig än idag.

Filmen är baserad på en verklig händelse och handlar om två unga flickor, två riktiga outsiders, vid namn Juliet Hulme, spelad av Kate Winslet, och Pauline Parker, spelad av Melanie Lynskey. De delar ett obotligt intresse för fantasi och litteratur och deras relation till varandra blir nästintill manisk och väldigt intensiv. När Pauline's mamma separerar de två planerar de att mörda henne som hämnd.

Lite kul fakta att veta är att Heavenly Creatures är regisserad av Peter Jacksaon och att detta är hans filmdebut. För er som inte vet vilken Peter Jackson är så är det han som regisserade Sagan Om Ringen trilogin.

 

 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards