Nördkulturen

Alla inlägg under juli 2013

Av David - 3 juli 2013 08:00

 


Handling

En mutant som kallar sig Nightcrawler tar sig in i vita huset och försöker sig på att döda USA:s president vilket resulterar i att regeringen tar till åtgärder mot mutanterna. Samtidigt i sitt fängelse, helt gjort av plast, avslöjar Magneto, under influens av en kraftfull drog, för en man vid namn William Stryker var Charles Xaviers maskin Cerebro hålls gömd. Skolan anfalls och alla mutanter som bor där flyr för sina liv. Mystiqe får senare veta att William Strykers mål är att bygga en egen Cerebro där han,  med hjälp av Charles Xaviers kraft, lokalisera alla mutanter i världen och döda dom.


 


Min åsikt

Jag vill bara börja med att påpeka en replik jag stör mig på så in i h****te och den är nästan i inledningen av filmen. Det är när USA:s president säger: "Cancel all my appointments, i´m having dinner with my son". Vilken smörig familjevänlig falsk propaganda dynga vi får bevittna redan så kort in i filmen! Redan där vill dom etablera den amerikanske presidenten som en familjevänlig man som inte skulle göra en fluga förnär och som sätter familjen före jobbet  när vi alla vet att det är så långt ifrån verkligheten man kan komma!

Denna filmen är en bra fortsättning från den första. Kul att dom plockar in nya mutanter i gänget också som Nightcrawler men mindre kul att dom skärde ner på Cyclops medverkan i filmen. Visst är han med, men en sådan nyckelfigur som han egentligen är i X-men så är han med för lite. Bilden ovanför texten är för övrigt från filmens coolaste slagsmålscen. Ni som gillade ettan kommer gilla denna också. Jag kan nog lugnt säga att denna är strået vassare än ettan då även de bleka karaktärerna från ettan som Storm och Jean Grey fick sticka ut mer i denna.


Mitt betyg: + (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON på DVD eller Blu-ray

 

Taggar

#film

#X-men


Av David - 2 juli 2013 14:00

Jag läste en artikel i Aftonbladet som handlar om mannens dominans inom TV-spels världen och att kvinnan oftast möts med könsord och förtryck. Artikeln var oerhört generaliserande och jag känner att jag skulle vilja plocka isär den bit för bit för att bryta förbi den vägg av lögner den artikeln lutar sig mot och förhoppningsvis kunna slå igenom med sanningen. Jag börjar med att citera en bit från denna artikel.


FRÅN ARTIKELN

"I veckan arrangeras världens största datorspelsmässa, E3 – Electronic entertainment expo, i Los Angeles i USA. Anita Sarkeesian, feminist och bloggare, möttes av ett stort hat när hon twittrade om den totala frånvaron av kvinnor i de spel som presenterades på en presskonferens för Xbox One.

– Det är ett jättekänsligt ämne. Spelbranschen har länge setts som en manlig arena och när kvinnor börjar ta plats så skapas sociala konflikter, säger Lina Eklund, doktor i sociologi vid Stockholms universitet."


MITT SVAR

Det må kanske vara så att kvinnor var frånvarande från just de få spel som visades på mässan men det betyder inte att dom är uteslutna för all framtid bara för det. Det är mer så att det var ingen som hade det i åtanke och att en gnällig feminist såg sin chans till att skriva en artikel som hon visste skulle reta upp många gamers. Jag håller med att könsord är väldigt onödigt och sänker debattören till en väldigt låg nivå men tyvärr är det många yngre småpojkar som spelar och dom har en tendens att bete sig på detta sätt.

Jag personligen skulle välkomna mer kvinnor in i TV spels branschen. Någon som är så dum att dom skapar sociala konflikter just bara för att en kvinna försöker ta sig in i spelbranschen, det låter precis som ett påhitt till en dålig artikel skriven åt någon nyhetsblaska vars främsta uppgift brukade vara att presentera fakta istället för stora rubriker...


     


FRÅN ARTIKELN

"När Aftonbladets spelkritiker Kerstin Alex i en recension anmärkte på trötta och stereotypa könsroller i spelet ”Remember me” – då gick kommentatorerna i taket. Även hon fick höra att hon var en gnällkärring som borde gå tillbaka till spisen och ge upp tv-spelen. Till slut fick kommentarsfältet stängas på grund av personangrepp."

 


MITT SVAR

Folk är så trötta på att höra feministernas gnäll hela tiden. Det är precis som om ni aldrig blir nöjda och att ni letar efter något, hur litet det än må vara, att förstora och blåsa upp till galaktiska proportioner. Kvinnor i vårt västerländska samhälle har det bra, det är ni feminister som skriver krönikor som säger till dom hur de ska tycka och tänka. Är det verkligen så förbaskat förskräckligt och så könsförnedrande att det inte fanns med några kvinnliga huvudrollsinnehavare på årets största spelmässa? Jag tror ärligt talat inte det. Ni såg ett kryphål, ni kröp in i det och förstorade upp det och i processen retade ni upp gamers som var ert mål hela tiden. Varför kan inte spelarna få njuta av ett bra spel som Remember Me och se det som det är, bara ett spel. Vi behöver inte ert gnäll om stereotypa könsroller.


      


FRÅN ARTIKELN

"– De flesta spelen är gjorda av killar och för killar – då blir mannen normen. Problemet är att det inte ifrågasätts att många spel är manschauvinistiska med en stark man och en svag, bystig kvinna. Jag skriver om spelen som kulturuttryck och inte bara som teknik, det blir inte alltid så väl mottaget.

Lina Eklund håller med:

– När kvinnor är med har de sällan huvudrollen utan får ofta vara sidekick eller ännu vanligare – den som ska räddas. Kvinnan får ofta spela en väldigt passiv roll där hon väntar på mannen. De manliga karaktärerna är också stereotypa och överdrivet maskulina."

 

MITT SVAR
Men herregud! Jag har nog aldrig spelat ett TV spel då kvinnan gestaltas som svag. Ett TV spel har aldrig fått mig att betrakta kvinnan som svag! Däremot har jag spelat spel som Super Mario Bros. då kvinnan behöver räddas från en eldsprutande drake men gör det henne svag? Det håller jag inte med om. Jag har även spelat spel då en liten fladdermus kan döda den manliga huvudrollsinnehavaren... hmmm... vänta nu... det får mig att känna mig kränkt och svag... jag måste skriva en artikel om hur vi män gestaltas som svaga individer som får våra arslen sparkade av små fladdermöss.

Ett av de största och mest omtyckta spelen genom tiderna har en kvinnlig huvudroll, det heter Tomb Raider. Ni kanske undrar vad alla de bilderna är som jag har postat hittills? Jo, det är bilder på starka kvinnliga karaktärer från diverse olika TV spel som är allt annat än svaga.


   


FRÅN ARTIKELN

"Varför finns det så få kvinnliga huvudroller?

– Det finns en tanke inom industrin att spel med kvinnliga huvudroller inte säljer och att killar inte vill spela tjejer"

 

MITT SVAR
Personligen föredrar jag att spela kvinnliga karaktärer. Jag tycker dom är så mycket coolare än de manliga. Min favoritkaraktär inom serietidningsvärlden är en kvinna, Catwoman och jag har aldrig stött på en så häftig TV spels personlighet som den charmiga Bayonetta. Så var snäll att slå den tanken ur huvudet direkt, det är en mycket tråkig generalisering. 


Taggar

#Aftonbladet

#Feminism

#TV-Spel




Av David - 2 juli 2013 08:00

 


Handling

Människorna vill föra igenom en lag där mutanterna tvingas registrera sig. Varken Magneto eller Charles Xavier gillar förslaget men de vill bekämpa det på två olika sätt. Magneto är övertygad att ett krig nalkas så han planerar något storslaget som kommer förändra människans syn på mutanter och han gör allt för att genomföra det, även om det skulle innebära att flera miljoner människor skulle dö i processen. För att sätta sin plan i verket behöver han hjälp av en annan mutants krafter så han börjar jaga efter Rogue som reser tillsammans med Wolverine. Charles Xavier skickar ut Cyclops och Storm för att hitta dom före Magneto gör det.


 


Min åsikt

En bra filmadaption som mestadels håller sig sann gentemot serietidningarnas X-men. Självklart slopade dom dräkterna dom bär i serietidningarna och gjorde lite tuffare, mörkare dräkter till filmen. En annan sak dom verkar ha struntat i är att göra Cyclops till ledaren för X-men vilket han är i tidningen. Men än så länge har Cyclops en betydande roll i filmen, det är i de efterföljande filmerna dom verkligen "fuckar" till det med den karaktären. En sak dom har lyckats med i X-men är Magneto. Han vill nå exakt samma mål som sin motpart Charles Xavier men de har helt olika medel om hur de ska ta sig dit. På ett sätt kan man förstå Magneto som blev satt i koncentrationsläger under andra världskriget så hans hat och brist på förtroende mot människorna är i grund och botten helt förståeligt. Hugh Jackman passar perfekt som Wolverine. En oborstad enstöring med tufft yttre men är lojal ända in till döden när det kommer till sina vänner. Min favorit i filmen, Storm, gör inte mycket väsen av sig mer än att finnas där till hands och kasta ur sig några dialoger. Jag gillar när hennes ögon blir helt vita och frammanar kraftiga stormar med åska och blixtrar som slår tvärs över hela himlavalvet rätt ner i hennes olyckligt lottade fiende. Halle Berry passar betydligt bättre som Storm än som Catwoman. Filmen har fått med mestadels av nyckelfigurerna och detta är en bra början till X-men på den stora duken och en bra grund för de kommande filmerna att stå på.


Betyg:   (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON på DVD eller Blu-ray

Av David - 1 juli 2013 10:02

 

Ser detta  bekant ut för alla er som spelar Twilight Imperium? Trängsel på hexagonerna med skeppen vilket resulterar i att planeten blir helt övertäckt. Det finns en lösning på det problemet och det kommer från företaget Litko. Det finns att köpa upphöjda plattformar i exakt samma storlek som hexaghonerna vilket gör förflyttningarna mycket smidigare.


 

Plattformarna ligger på 8 dollar styck och det kommer med 3 i varje förpackning. Sen måste man ha i åtanke frakten från USA vilket inte är så billigt. De svenska brädspelsjättarna worldofboardgames.com jobbar på ett sätt att köpa in produkter billigt från Litko så förhoppningsvis får vi se deras produkter på den svenska marknaden i framtiden. Men för tillfället om vi är i verkligt behov av några av dessa smidiga tillägg så får vi vända oss direkt till deras hemsida. Jag bifgoar en länk till deras hemsida längst ner i detta inlägget.


 

För den lite dyrare summan 12 dollar styck kan du få personliga plattformar med valfri färg och en personlig text på varje bricka. Rätt häftigt men jag skulle nog nöja mig med dom vanliga.


LITKOS HEMSIDA

 

Taggar

#brädspel

#Twilight Imperium

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards