Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 2 juli 2013

En artikel från Aftonbladet

Av David - 2 juli 2013 14:00

Jag läste en artikel i Aftonbladet som handlar om mannens dominans inom TV-spels världen och att kvinnan oftast möts med könsord och förtryck. Artikeln var oerhört generaliserande och jag känner att jag skulle vilja plocka isär den bit för bit för att bryta förbi den vägg av lögner den artikeln lutar sig mot och förhoppningsvis kunna slå igenom med sanningen. Jag börjar med att citera en bit från denna artikel.


FRÅN ARTIKELN

"I veckan arrangeras världens största datorspelsmässa, E3 – Electronic entertainment expo, i Los Angeles i USA. Anita Sarkeesian, feminist och bloggare, möttes av ett stort hat när hon twittrade om den totala frånvaron av kvinnor i de spel som presenterades på en presskonferens för Xbox One.

– Det är ett jättekänsligt ämne. Spelbranschen har länge setts som en manlig arena och när kvinnor börjar ta plats så skapas sociala konflikter, säger Lina Eklund, doktor i sociologi vid Stockholms universitet."


MITT SVAR

Det må kanske vara så att kvinnor var frånvarande från just de få spel som visades på mässan men det betyder inte att dom är uteslutna för all framtid bara för det. Det är mer så att det var ingen som hade det i åtanke och att en gnällig feminist såg sin chans till att skriva en artikel som hon visste skulle reta upp många gamers. Jag håller med att könsord är väldigt onödigt och sänker debattören till en väldigt låg nivå men tyvärr är det många yngre småpojkar som spelar och dom har en tendens att bete sig på detta sätt.

Jag personligen skulle välkomna mer kvinnor in i TV spels branschen. Någon som är så dum att dom skapar sociala konflikter just bara för att en kvinna försöker ta sig in i spelbranschen, det låter precis som ett påhitt till en dålig artikel skriven åt någon nyhetsblaska vars främsta uppgift brukade vara att presentera fakta istället för stora rubriker...


     


FRÅN ARTIKELN

"När Aftonbladets spelkritiker Kerstin Alex i en recension anmärkte på trötta och stereotypa könsroller i spelet ”Remember me” – då gick kommentatorerna i taket. Även hon fick höra att hon var en gnällkärring som borde gå tillbaka till spisen och ge upp tv-spelen. Till slut fick kommentarsfältet stängas på grund av personangrepp."

 


MITT SVAR

Folk är så trötta på att höra feministernas gnäll hela tiden. Det är precis som om ni aldrig blir nöjda och att ni letar efter något, hur litet det än må vara, att förstora och blåsa upp till galaktiska proportioner. Kvinnor i vårt västerländska samhälle har det bra, det är ni feminister som skriver krönikor som säger till dom hur de ska tycka och tänka. Är det verkligen så förbaskat förskräckligt och så könsförnedrande att det inte fanns med några kvinnliga huvudrollsinnehavare på årets största spelmässa? Jag tror ärligt talat inte det. Ni såg ett kryphål, ni kröp in i det och förstorade upp det och i processen retade ni upp gamers som var ert mål hela tiden. Varför kan inte spelarna få njuta av ett bra spel som Remember Me och se det som det är, bara ett spel. Vi behöver inte ert gnäll om stereotypa könsroller.


      


FRÅN ARTIKELN

"– De flesta spelen är gjorda av killar och för killar – då blir mannen normen. Problemet är att det inte ifrågasätts att många spel är manschauvinistiska med en stark man och en svag, bystig kvinna. Jag skriver om spelen som kulturuttryck och inte bara som teknik, det blir inte alltid så väl mottaget.

Lina Eklund håller med:

– När kvinnor är med har de sällan huvudrollen utan får ofta vara sidekick eller ännu vanligare – den som ska räddas. Kvinnan får ofta spela en väldigt passiv roll där hon väntar på mannen. De manliga karaktärerna är också stereotypa och överdrivet maskulina."

 

MITT SVAR
Men herregud! Jag har nog aldrig spelat ett TV spel då kvinnan gestaltas som svag. Ett TV spel har aldrig fått mig att betrakta kvinnan som svag! Däremot har jag spelat spel som Super Mario Bros. då kvinnan behöver räddas från en eldsprutande drake men gör det henne svag? Det håller jag inte med om. Jag har även spelat spel då en liten fladdermus kan döda den manliga huvudrollsinnehavaren... hmmm... vänta nu... det får mig att känna mig kränkt och svag... jag måste skriva en artikel om hur vi män gestaltas som svaga individer som får våra arslen sparkade av små fladdermöss.

Ett av de största och mest omtyckta spelen genom tiderna har en kvinnlig huvudroll, det heter Tomb Raider. Ni kanske undrar vad alla de bilderna är som jag har postat hittills? Jo, det är bilder på starka kvinnliga karaktärer från diverse olika TV spel som är allt annat än svaga.


   


FRÅN ARTIKELN

"Varför finns det så få kvinnliga huvudroller?

– Det finns en tanke inom industrin att spel med kvinnliga huvudroller inte säljer och att killar inte vill spela tjejer"

 

MITT SVAR
Personligen föredrar jag att spela kvinnliga karaktärer. Jag tycker dom är så mycket coolare än de manliga. Min favoritkaraktär inom serietidningsvärlden är en kvinna, Catwoman och jag har aldrig stött på en så häftig TV spels personlighet som den charmiga Bayonetta. Så var snäll att slå den tanken ur huvudet direkt, det är en mycket tråkig generalisering. 


Taggar

#Aftonbladet

#Feminism

#TV-Spel




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards