Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 7 juni 2013

Superman 3

Av David - 7 juni 2013 09:00

 


Handling

Gus Gorman, ett datorgeni, stjäl pengar från den rika företagaren Ross Webster genom datahackning. Ross blir imponerad av Gus skicklighet och anställer honom för att kunna utnyttja hans talanger för eget  bruk. Allt går bra tills Superman lägger sig i. Ross kommer på en plan att få Superman ur vägen och det är att syntetisera den sällsynta stenen Kryptonit. Gus får i uppdrag att ta reda på vilka beståndsdelar Kryptonit består av och han hittar alla utan en så på eget bevåg blandar han in lite tjära i den för att komponsera för den saknande  beståndsdelen. När Superman utsätts för denna kryptoniten dödar det honom inte utan gör honom till en ond version av sig själv. När Superman är ond bryr han sig inte om att kämpa för den goda saken så då är det fritt fram för Ross Webster och hans planer för ekonomiskt världsherravälde.


 


Min åsikt

Jag kommer ihåg att som liten tyckte jag denna Superman film var hemsk. Jag gillade inte delen då Superman slogs mot Clark Kent. Jag tyckte den va hemsk och utgången av den kampen satte en paradox inuti mitt huvud som jag på den tiden inte kunde lista ut, hur mycket jag än vände och vred på det. Jag vill inte avslöja något om händelseförloppet här i recensionen men jag kan säga att som liten ogillade jag den delen för det kändes som om Superman byttes ut mot någon ny. Nu på äldre dagar ser jag det mer som Supermans inre kamp mot sig själv, mot det onda jag han hade blivit. Denna filmen kom nog ut samtidigt som datorerna började göra intrång i vårt samhälle för rädslan över att en superdator skulle kunna kontrollera precis allt och alla i världen är utmärkande för filmen, det är det hela plotten kretsar kring. 

Som vanligt gör Christopher Reeve ett fantastiskt jobb som Superman och Clark Kent. Ni som känner till Richard Pryor och gillar honom kommer inte bli besvikna, han spelar en av sina sedvanliga roller som den komiska avlastningen. Skurkarna är lite väl överspelade, speciellt Lorelei spelad av Pamela Stephenson. För att summera så håller Superman fortfarande måttet efter tre filmer men det kan börja dala ut här. Den höll inte riktigt samma klass som de två första magnifika mästerverken utan kommer alltid stå i skuggan av dess föregångare.


Betyg + (Bra)

Kan köpas här: CDON på en samlings DVD, Superman: The Christopher Reeve Collection

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards