Nördkulturen

Alla inlägg den 2 juni 2013

Av David - 2 juni 2013 22:24

Nu har jag gjort en totaländring av denna svåra bloggkategori. Den nya stilen tar betydligt längre tid att göra men är betydligt mer belönande i längden hoppas jag. Det är roligare att se videoklipp än att sitta och läsa en massa text. Jag hoppas ni gillar detta. Jag lägger upp videorna på min youtube kanal och länkar till klippen från bloggen. Först ut på den helt nya och omgjorda bloggkategorin I Rampljuset är ingen annan än min favorit DC karaktär, Catwoman.


 



"I am Catwoman, hear me roar" säger hon i början men av någon anledning kom inte ljudet med.

Av David - 2 juni 2013 16:33

 


Allmänt

De två författarna som varit med och skrivit denna heter Tony Bedard och Peter Calloway.

Tony Bedard är en amerikansk serietidningsförfattare som jobbat inom branschen ända sedan tidigt 90 tal. Han började sin karriär som en praktikant för Valiant Comics och har sedan dess jobbat sin väg upp. Idag är han författare åt serien Green Lantern: New Guardians.

Peter Calloway fick sitt genombrott hos DC Comics efter att ha skrivit många Batman "one-shots" och tog över Gotham City Sirens från Paul Dini vilket blev hans första "on-going" serie.

Tecknarna heter Andres Guinaldo och Jeremy Haun.

Andres Guinaldo har varit med och tecknat, förutom Gotham City Sirens, även Nightwing, Son Of Hulk och The Hypernaturals.

Jeremy Haun, född 1975 i Neosho, Missouri, är en frilansande serietidningstecknare som har arbetat för bolag som IDW, Image Comics, Marvel, DC och några mindre.


Handlingen

Denna tpb innehåller 2 stora berättelser. Den första handlar om Poison Ivy och tar vid där den andra Gotham City Sirens grafiska novellen (Ni kan läsa min recension om den andra Gotham CIty Sirens grafiska novellen om ni klickar HÄR. ) lämnade Poison Ivy. Poison Ivy har tagit anställning på S.T.A.R laboratorium där hon kommer i kontakt med en utomjordisk växtbaserad livsform som inte helt är olik henne själv.

Den andra berättelsen handlar om Catwoman och en konspiration att fånga henne och få ur henne Batmans riktiga identitet. Batman som är en svuren fiende till både Harley Quinn och Poison Ivy, har knappt tolererat Catwomans känslor för The Dark Knight fram tills nu och när Talia al Ghul och Zatanna rycker in för att hjälpa Catwoman och skydda Batmans riktiga identitet så är det inte riktigt klart vem det är som försöker rädda Selina (Catwoman) eller skada henne.


     


Min åsikt

Denna serien har börjat växa nu tycker jag. Men vissa stunder får jag känslan av att jag sitter och läser en serietidning menad åt flickor först och främst men det kan bara vara jag som lever kvar i den där uråldriga och utdaterade grupperingen av tjej och kill serier. Jag gillar historien som berättas och tycker den är spännande, det är väl ändå det som är huvudsaken. Det är ju inte så att jag sitter och läser Barbie eller My Little Pony.

Jag tycker att dom har hittat en fin kollaboration dessa 3 kvinnor sinsemellan och lyckas föra historieberättandet riktigt bra. Vi har Catwoman som är en antihjälte, hon gör inget gott men menar ändå väl och vill ingen något ont. Hon har även starka känslor för Batman vilket hennes två vänner med nöd och näppe tolererar. Vi har Poison Ivy som är den enda av de tre som fortfarande kan betraktas som skurk. Hon hyser ingen kärlek för något förutom hennes älskade växter, och hennes två vänner Selina och Harley men det visar hon inte så ofta, och ser fortfarande Batman som sin svurna fiende. Sist och kanske ändå minst så har vi den lilla hyperaktiva och galna Harley Quinn som är något mellanting mellan Catwoman och Poison Ivy och som ändå verkar vara gruppens stöttepelare när insides dispyter bubblar upp till ytan. Hon påstår sig ha släppt taget om Jokern, mannen hon en gång älskade över allt annat, men sanningen kan vara vilseledande. Där har ni en kort beskrivning om hur Gotham City Sirens är, tre intressanta karaktärer med helt olika liv sammansatta i en serie i händerna på vad som visat sig vara bra författarskap än så länge och fortsätter det så här kan det bara bli bättre och bättre. Endast tiden kan säga detta.

 

Betyg +  (Bra)

Kan köpas här: Bokus som paperback eller hardback

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards