Nördkulturen

Alla inlägg den 14 maj 2013

Av David - 14 maj 2013 18:22

 


Jag ska ge mig på och recensera superhjälte filmer ett tag framöver. Tanken är väl att recensera alla jag kommer åt att se så jag sätter igång med Watchmen.


Handling

Någon försöker ta död på alla de gamla superhjältarna i den numera pensionerade supergruppen Watchmen. Rorschach är den enda från den gamla gruppen som fortfarande är aktiv och en dag hittar han en av sina gamla kollegor mördad. Snart går det upp för honom att alla hans forna kollegor är i fara och ju mer som grävs upp desto djupare går denna konspiration som snart visar att det inte bara är The Watchmen som är i fara, utan hela världen.


 


Min åsikt

Jag har aldrig läst serietidningarna så dessa hjältar var okända för mig fram tills att denna filmen kom ut. Det var nytt att få se pensionerade superhjältar, som hade lämnat den typen av liv bakom sig, och som hade vant sig vid det vanliga livet och hade ingen önskan att bli någon superhjälte igen. Filmen var inte så mycket baserad kring deras superkrafter eller hjälte status, istället fick man fick bevittna superhjältarnas mörka bakgator och gå ner dessa mörka gränder och möta bittra sanningar som uppdagades. I andra superhjälte filmer är det oftast svart på vitt, ond eller god med inga gråskalor men denna filmen har inget annat än gråskalor och det absolut bästa, det jag gillar med denna filmen är att i slutändan, går det inte rädda världen från kärnvapenkriget som hotar utan att behöva välja mellan, som man säger i det amerikanska uttrycket, lesser of two evils.


Betyg  (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON på DVD  eller Blu-Ray

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards