Nördkulturen

Alla inlägg under februari 2013

Av David - 10 februari 2013 07:42

 


Mass Effect 1 finns inte att köpa som ett traditionellt TV-spel till PS3 utan du får köpa det på Playstation Store i digital form. Det finns dock att köpa en utgåva med alla 3 trilogier samlade i en, jag kommer länka till den längst ner. När jag köpte det trodde jag att det skulle vara lika stort som Oblivion eller i alla fall tätt inpå och stort var det men inte ens i närheten lika stort som Oblivion och det är jag glad för. Det finns många sidouppdrag utöver huvuduppdraget du kan leka lite med men som vanligt ignorerade jag de mesta uppdragen då det gällde att åka runt och hitta saker då jag inte tycker det för historien i spelet framåt. Trots spelets storlek så tyckte jag det var alldeles lagom långt och en välskriven historia med intressanta karaktärer. Jag gillar att de valen jag gjorde i detta spelet kommer föras vidare till nästa spel förutsagt att jag inte tar bort sparfilen från min konsol. Jag ser fram emot att spela tvåan och trean inom en snar framtid.


Betyg (Mycket bra) 

Kan köpas här: CDON till X-box, PC eller trilogi utgåvan till PS3

Av David - 9 februari 2013 09:39

 

Handling

Det finns 12 distrikt i den post-apokalyptiska nationen Panem, där länderna i Nord Amerika en gång låg. The Capitol är en metropolis som har herravälde över resten av nationen och de 12 distrikten. Som en bestraffning för ett uppror mot The Capitol som skedde för många år sedan av de 12 distrikten, lottar de ut en pojke och en flicka från varje distrikt som ska tävla i en dödlig tävling även kallad Hunger Games. Det är en tävling där deltagarna tävlar mot varandra i en kamp på liv och död i en stor utomhus arena, kontrollerad av The Capitol, tills bara en deltagre finns kvar. Handlingen fokuseras kring två deltagre från distrikt 12. Katniss Everdeen anmäler sig frivilligt för att ta sin lillasysters plats när hon blev dragen i lottningen och Peeta Mellark, en helt vanlig kille som har känslor för Katniss och ställs inför svårt val då de båda tvingas ställa upp i Hunger Games då bara en kan återvända.


 

Min åsikt

Jag vet vad många tänker, att detta är bara en Battle Royal kopia, men jag har sett båda och jag tycker denna är vassare. Den har bättre karaktärsuppbyggnad och får ett mer känslomässigt djup än Battle Royal då Battle Royal mer fokuseras kring gore och blodsplatter. Hunger Games har en mer genomtänkt bakgrundshistoria angående den post-apokalyptiska världen och de 13, men numera 12 distrikten. Jag kan också ge mig f*n på att så som The Captiol gestaltas i filmen, att det är någon form av parodi intriktad kritik av vårt egna samhälle då vi också i viss mån har börjat göra andra människors elände och olycka till TV underhållning. 


Betyg  (Mycket bra)

Kan köpas här: CDON på Blu-ray och DVD 

Av David - 7 februari 2013 17:01

 

Carl Sagan var en amerikansk astronom, kosmolog, astrofysiker och författare. Han ställde en fråga en gång som har fastnat hos mig. Det är en sådan där "tänk om" fråga. Så låt oss fantisera lite. Låt oss säga att en dag landar en farkost från rymden på vår planet. Skeppet tillhör en högteknologisk avancerad ras som har lyckats bemästra rymdresor och deras sökande efter andra liv ute i universum har lett dom till jorden. Dom väljer ut dig av alla människor att bli männsklighetens talesman. Dom vill att du ska förklara för dom hur vårat samhälle fungerar och hur människan är i allmänhet. Då kommer vi till frågan. Skulle du med stolthet kunna förklara för dessa besökare hur samhället idag styrs, hur det fungerar och dess inverkan på människan?


Själv hade jag berättat för dom att vi är slavar för ett pengasystem vars cykliska konsumtions system har satt merparten av människorna i ett hamsterhjul som vi springer i tills den dagen vi dör, jag skulle säga att dessa pengar går före välbefinnandet av vår egna planet. Jag skulle säga att vi gärna tror och inbillar oss att vi är civiliserade, men vi har fortfarande behov av fängelser, poliser och militärer och det är så långt från ett civiliserat samhälle man kan komma. Jag skulle fortsätta med att säga att vi bor i en tidsålder då människan har så svag individuell identitet att bli en får i fåraflocken är enda alternativet, passar man inte in blir man snabbt utfryst och anses annorlunda och konstig. Du måste tycka och tänka inom de gränser som samhällets normer lagt ut åt dig. Ingen vågar avvika för mycket från normen i rädsla för att inte passa in. Vi får lära oss från tidig ålder att rösta i politiska val är viktigt, så politikerna kan spela sin eviga tennismatch med en knaper budget som de alla vill placera på olika institutioner som gynnar diverse olika grupper av väljare, och bollen går över nätet, fram och tillbaka, fram och tillbaka, val efter val efter val utan några verkliga relevanta förändringar, men människan är för dum och korkad för att se detta, dom kan inte tänka utanför gränserna, de kan inte för allt i världen begripa att politik har spelat ut sin roll,  att det är ett gammalt medium som gjorde nytta förr. Jag skulle skaka på huvudet och säga att jag är inte stolt över att vara människa, jag skäms över vårt samhälle och hur vi har blivit. Jag skulle påpeka att människan begriper inte samhällets verkliga problem och har svårigheter att se helhetsbilden, det dom inte förstår ska oftast hånas och förlöjligas för ödmjukhet är ännu ett okänt begrepp. Det finns bara en handfull människor i världen som har haft styrka och intelligens att kunna bryta sig fri från all den värdelösa propaganda de kallar kunskap vi fick lära oss under tiden vi sakta men säkert indoktrinerades in i detta perversa samhälle.

Så vänd om och åk tillbaka dit ni kom ifrån mr utomjordning, glöm för tillfället att denna planet ens existerar för vi har lång väg kvar än. Endast två alternativ ligger framför oss, antingen mognar vi och verkligen inser våra brister eller så förintas vi.

Av David - 3 februari 2013 08:27

 


I Tisdags för två veckor sedan (jag vet, ett lite försenat blogginlägg detta) plockade vi fram, från vårat lilla spelarkiv, en nyutgigen utgåva av en gammal klassiker, nämligen Talisman. Detta är den fjärde utgåvan och kommer från Fantasy Flight. Vi kryddade spelupplevelsen lite med expansionen Blood Moon då man har en varulv som går omkring på spelbrädet och kan ställa till med lite oreda.


 

Alla spelare får dra ett antal karaktärskort och från de dragna karaktärskorten får de välja en karaktär de vill spela. Jag valde Prophetess. Hon hade en väldigt bra förmåga vilket innebar att hon alltid fick ha ett besvärjelse kort. Så fort jag kastade en besvärejlse så fick jag plocka upp en ny och det hjälpte mig väldigt mycket under spelets gång. Karaktärerna hamnar förr eller senare i strid mot olika monster som dyker upp på spelbrädet och då slåss man antingen med förmågan Strength eller Craft beroende på vad monstret man möter slåss med eller så kan man slåss mot varandra men då använder man alltid strength.


Talisman spelbrädet är uppdelat i 3 nivåer. Den yttre ringen, den mellersta ringen och den innersta ringen. Alla spelare börjar i den yttre ringen som är den lättaste. När man har gått runt där ute ett tag och samlat på sig lite utrustning och ökat sin strength, craft eller life och gjort sin karaktär lite starkare kan man gå över till den mellersta ringen där det blir lite svårare. För att komma över dit behöver du antingen ha köpt en flotte, eller så kan en person från en av byarna ta dig dit via en färja men då krävs det att du hamnar på den staden och slår rätt nummer med tärningen, eller så kan du välja den svåra vägen och besegra väktaren som syns på bilden här nedanför för att komma förbi till den mellersta ringen.


 

Apan som syns längst ner till höger på bilden är ett monsterkort som en spelare drog när han kom till den platsen. Apan ligger då kvar i spel fram tills dess att någon har besegrat den och kan då göra anspråk på kortet som ett "trophy card". "Trophy cards" används för att höja din egna karaktärs craft eller strength och du tar då och lägger ihop dina "Trophy cards" strength eller craft värde och, jag minns inte hur mycket det skulle vara nu, men vi säger att om du kommer upp i det  gemensamma talet 8 i strength från dina "trophy cards" så får du höja din karaktärs strength med 1.


   

På den vänstra bilden har två spelare hamnat i en stad och i städerna kan man göra olika saker som att besöka en doktor eller alkemist eller mycket annat och du får alltid slå på en tärning för att se vad som händer. Det kan hända negativa grejer och det kan hända positiva. På den högra bilden har en spelare förvandlats till en groda vilket kan hända ibland och spelaren får då bara flytta ett steg under tiden han/hon spenderar som en groda.



Nördarna tycker till

 

 


Anders

Talisman är bra för den som vill spela lite klassisk fantasy utan att det blir avancerat. Det kan bli väldigt roligt när spelarna börjar ge sig på varandra och i denna omgång blev det spännande på slutet då två spelare var nära att vinna. Spelet flyter på snabbt och smärtfritt, varje runda går fort så man behöver inte vänta länge på sin tur. Det negativa är spelets längd som är väldigt varierande, det kan ta tid innan man känner att ens karaktär är bra nog att avsluta spelet, vilket gör det lite svårspelat då man inte vet ungefärlig spellängd. Det kan också bli lite frustrerande om man hamnar på efterkälken. Men i det stora hela är det ett roligt spel.

 

Betyg  


Martin

Jag blev förvånad över hur lätt det var att komma in i det här spelet. Inget bläddrande i regelböcker utan det flöt på redan från första början. Men svårighetsgraden i spelet varierar. Första delen av spelet var lättare då det mestadels gällde att bara gå omkring och samla utrustning och erfarenhet. När man sen går vidare till de andra "zonerna" i spelet blir det genast svårare. Speltiden var alldeles lagom. 90 minuter stod det på kartongen (vill jag få för mig) men det tog längre tid än så.
Talisman får en fyra. Kanske blir det en femma längre fram beroende på vad expansionerna har att erbjuda.


Betyg


David

Detta spel har alla komponenter som krävs för att kunna kallas ett klassiskt fantasy spel. Men det kanske inte är så konstigt, då detta spel har funnits med på marknaden en lång tid, sedan 1983, och var antagligen en av de första fantasy brädspelen tillsammans med Hero Quest och andra klassiker. Men denna nyutkomna utgåvan har bara stärkt ett redan bra spel och gjort det ännu bättre. Lätta regler och inte för många vilket gör att spelet flyter på nästan redan från start. Spellängden kan variera enormt då man inte riktigt, som nybörjare, kan förutse när man är redo för de lite svårare kretsarna så man kanske spenderar lite väl lång tid att bygga upp sin karaktär.


Betyg


 

Till sist vill jag bara posta en bild på den sista spelrutan i spelet. Det är hit spelarna ska ta sig för att vinna och i vår senaste spelomgång var det en spelare (Martin) som trodde han hade segern i en liten ask då han var den enda som kommit dit men jag gled in från ingenstans och utan problem, dödade hans karaktär i närstrid och tog hem segern. Låt denna bild vara en evig påminnelse om den mest episka segern någonsin.

Av David - 2 februari 2013 12:34

 


Handling

Dracula har öppnat ett hotell, en tillflyktsort, för monster där de kan ta semester och undkomma omvärlden som bebos av alla de onda människorna. Affärerna går bra och hotellet blomstrar när det plötsligt en dag anländer en oväntad besökare till hotellet, en människa. För att undvika att hotellets övriga gäster blir skrämda och flyr hotellet klär Dracula ut honom till ett monster och gör allt i sin makt för att hålla hans sanna identitet hemlig. Det blir extra svårt när människan också börjar bli omtyckt av resten av hotellets gäster.


Min åsikt

Jag gillar animerade långfilmer men jag har börjat se ett mönster i dom. Alla följer de samma recept oavsett vilken film det är. Det kommer en nykomling till ett ställe där han/hon träffar nya vänner, de bygger upp ett förtroende som de senare vid en tidpunkt i filmen sviker bara för att i slutet försonas i en storslagen slutsekvens. Det hände i filmen, Madagascar, det hände i Cars, det hände i denna.. och ja, i varenda en av dessa filmer av liknande sort. Även om temat varierar så är ändå handlingarna i dessa filmer skrämmande lika varandra. Hur svårt kan det vara att göra en animerad långfilm som skiljer sig från andra? Betyget jag sätter på denna är snällt, och det är bara för att jag gillar hela det här temat med Dracula, Varulvar och andra monster men förvänta er inget unikt, ni har sett det förut, bara med andra figurer.

Ett skämt jag gillade i filmen var: "I am Dracula, blö blö blö". Ni förstår om ni ser den.


Betyg:   (Godkänd)

Kan köpas här: CDON på DVD eller Blu-ray

Av David - 2 februari 2013 09:09

 
Lite sent men här är januaris leveransen av mina prenumerationer.
 

 
BATMAN #15
NIGHTWING #15
JUSTICE LEAGUE#15
Jag väntar in några nummer innan jag läser Death in the family, men den ser jag fram emot! Även Justice League väntar jag med så jag kan låna Martins nummer av Aquaman.
 


 
INDESTRUCTIBLE HULK #2
A BABIES VS X BABIES
WINTER SOLDIER #13
Månadens Marvel titlar. Hulken var lite av en besvikelse. #1 satte upp en bra premiss men i #2 utnyttjade de den inte fullt ut. AvsX Babies däremot var en riktig liten pärla! Rolig och otroligt gullig parodi på Phoenix eventet.
 

 
TALON #3
ACTION COMICS #15
Talon var rikigt bra men Actions Comics är jag sjukt less på! Sämsta numret hittills i Grant Morrision otroligt röriga run med serien. Han har bra idéer men utförandet är alldeles för rörigt för sitt eget bästa med alla hopp fram och tillbaka i tiden och historien han försöker berätta.


 
STAR WARS DAWN OF THE JEDI PRISONER OF BOGAN #1
HAPPY! #3
THE STRAIN #9
Bara läst The Strain av dessa och den forstsätter leverera. Blir en fortsättning efter #11 vilket är bra!


Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards