Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 3 februari 2013

Spelkväll - Talisman

Av David - 3 februari 2013 08:27

 


I Tisdags för två veckor sedan (jag vet, ett lite försenat blogginlägg detta) plockade vi fram, från vårat lilla spelarkiv, en nyutgigen utgåva av en gammal klassiker, nämligen Talisman. Detta är den fjärde utgåvan och kommer från Fantasy Flight. Vi kryddade spelupplevelsen lite med expansionen Blood Moon då man har en varulv som går omkring på spelbrädet och kan ställa till med lite oreda.


 

Alla spelare får dra ett antal karaktärskort och från de dragna karaktärskorten får de välja en karaktär de vill spela. Jag valde Prophetess. Hon hade en väldigt bra förmåga vilket innebar att hon alltid fick ha ett besvärjelse kort. Så fort jag kastade en besvärejlse så fick jag plocka upp en ny och det hjälpte mig väldigt mycket under spelets gång. Karaktärerna hamnar förr eller senare i strid mot olika monster som dyker upp på spelbrädet och då slåss man antingen med förmågan Strength eller Craft beroende på vad monstret man möter slåss med eller så kan man slåss mot varandra men då använder man alltid strength.


Talisman spelbrädet är uppdelat i 3 nivåer. Den yttre ringen, den mellersta ringen och den innersta ringen. Alla spelare börjar i den yttre ringen som är den lättaste. När man har gått runt där ute ett tag och samlat på sig lite utrustning och ökat sin strength, craft eller life och gjort sin karaktär lite starkare kan man gå över till den mellersta ringen där det blir lite svårare. För att komma över dit behöver du antingen ha köpt en flotte, eller så kan en person från en av byarna ta dig dit via en färja men då krävs det att du hamnar på den staden och slår rätt nummer med tärningen, eller så kan du välja den svåra vägen och besegra väktaren som syns på bilden här nedanför för att komma förbi till den mellersta ringen.


 

Apan som syns längst ner till höger på bilden är ett monsterkort som en spelare drog när han kom till den platsen. Apan ligger då kvar i spel fram tills dess att någon har besegrat den och kan då göra anspråk på kortet som ett "trophy card". "Trophy cards" används för att höja din egna karaktärs craft eller strength och du tar då och lägger ihop dina "Trophy cards" strength eller craft värde och, jag minns inte hur mycket det skulle vara nu, men vi säger att om du kommer upp i det  gemensamma talet 8 i strength från dina "trophy cards" så får du höja din karaktärs strength med 1.


   

På den vänstra bilden har två spelare hamnat i en stad och i städerna kan man göra olika saker som att besöka en doktor eller alkemist eller mycket annat och du får alltid slå på en tärning för att se vad som händer. Det kan hända negativa grejer och det kan hända positiva. På den högra bilden har en spelare förvandlats till en groda vilket kan hända ibland och spelaren får då bara flytta ett steg under tiden han/hon spenderar som en groda.



Nördarna tycker till

 

 


Anders

Talisman är bra för den som vill spela lite klassisk fantasy utan att det blir avancerat. Det kan bli väldigt roligt när spelarna börjar ge sig på varandra och i denna omgång blev det spännande på slutet då två spelare var nära att vinna. Spelet flyter på snabbt och smärtfritt, varje runda går fort så man behöver inte vänta länge på sin tur. Det negativa är spelets längd som är väldigt varierande, det kan ta tid innan man känner att ens karaktär är bra nog att avsluta spelet, vilket gör det lite svårspelat då man inte vet ungefärlig spellängd. Det kan också bli lite frustrerande om man hamnar på efterkälken. Men i det stora hela är det ett roligt spel.

 

Betyg  


Martin

Jag blev förvånad över hur lätt det var att komma in i det här spelet. Inget bläddrande i regelböcker utan det flöt på redan från första början. Men svårighetsgraden i spelet varierar. Första delen av spelet var lättare då det mestadels gällde att bara gå omkring och samla utrustning och erfarenhet. När man sen går vidare till de andra "zonerna" i spelet blir det genast svårare. Speltiden var alldeles lagom. 90 minuter stod det på kartongen (vill jag få för mig) men det tog längre tid än så.
Talisman får en fyra. Kanske blir det en femma längre fram beroende på vad expansionerna har att erbjuda.


Betyg


David

Detta spel har alla komponenter som krävs för att kunna kallas ett klassiskt fantasy spel. Men det kanske inte är så konstigt, då detta spel har funnits med på marknaden en lång tid, sedan 1983, och var antagligen en av de första fantasy brädspelen tillsammans med Hero Quest och andra klassiker. Men denna nyutkomna utgåvan har bara stärkt ett redan bra spel och gjort det ännu bättre. Lätta regler och inte för många vilket gör att spelet flyter på nästan redan från start. Spellängden kan variera enormt då man inte riktigt, som nybörjare, kan förutse när man är redo för de lite svårare kretsarna så man kanske spenderar lite väl lång tid att bygga upp sin karaktär.


Betyg


 

Till sist vill jag bara posta en bild på den sista spelrutan i spelet. Det är hit spelarna ska ta sig för att vinna och i vår senaste spelomgång var det en spelare (Martin) som trodde han hade segern i en liten ask då han var den enda som kommit dit men jag gled in från ingenstans och utan problem, dödade hans karaktär i närstrid och tog hem segern. Låt denna bild vara en evig påminnelse om den mest episka segern någonsin.

 
 
Ingen bild

Anders

3 februari 2013 11:05

Haha, du var allt tvungen att kommentera slutet på spelet :-)

David

3 februari 2013 23:09

haha yup, jag har aldrig varit med om en sån klockren seger tidigare :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards