Nördkulturen

Alla inlägg den 21 januari 2013

Av David - 21 januari 2013 20:40

 

Detta spelet är ett living card game vilket innebär att det kontinuerligt kommer ut expansionen på 60 kort. Vi spelade med core set + expansionen The Hunt for Golum (som är del 1 av 6 i serien Shadows of Mirkwood) och uppdraget vi körde är från The Hunt for Golum och har difficulty level 4 (mellansvårt).

Upplägget av korten på spelbordet ser ungefär likadant ut som på spelet Blood Bowl: Team Manager - The Card Game.


 


Närmast i bilden ovanför är min "Threat level" räknare. När den når upp till en viss nivå så är spelet över för min del men mina medspelare kan fortsätta att spela ändå såvida inte deras också har kommit upp i den högsta nivån. Korten ovanför min "Threat level" räknare är mina Heroes. Det är med hjälp av dom och deras olika förmågor som jag ska försöka klara av uppdragen och överkomma eventuella hinder som diverse olika fiender som dyker upp under spelets gång. På hand har jag också 7 kort som jag med hjälp av resurser kan spela ut och det kan vara allierade eller någon utrustning eller något annat som hjälper mina Heroes på uppdragen. Varje ny runda drar jag ett nytt kort och tar upp på hand från en draghög.


Varje runda dras det också kort från högen i mitten på bordet. I den högen ligger alla "locations" och monster som du kan behövas slåss emot för att komma vidare i uppdraget. Varje location och monster kort som man drar från mittenhögen har ett värde på sig (threat value) och om det sammanlagda värdet från alla dom korten överskrider spelarnas sammanlagda värden från deras Heroes och allierade de har ute i spel så ökar "Threat level" med så mycket som det skiljer. Skulle det dock vara tvärt om så får spelarna lägga "progress tokens" på det respektive uppdrag de är på. Ett uppdrag behöver ett visst antal "progress tokens" för att bli avklarat.


 


På bilden ovanför ser du "Damage tokens" (dom röda) som du lägger på ett monster, dina heroes eller dina allierade om de skulle bli skadade. Dom gröna längst åt höger är "Progress tokens" och dom läggs på uppdrag ni är på och när ni har kommit upp i ett visst antal så är det uppdraget avklarat. De längst upp till vänster på bild är resurser. Varje spelare får ett visst antal resurser i början på varje runda som de använder till att spela ut korten de har på hand.


Det va spelet förklarat i grova drag. Jag kan inte gå in på alltför många detaljer för då blir det som att sitta och skriva en regelbok.


Nördarna tycker till


 


Anders

Spelet är roligt i och med att det är unikt i sin kombination av living card game/co-operativt. Det är hyfsat enkla regler i grunden men med alla kombinationer av kort och handlingar man kan göra samt interraktionen med vad de andra spelarna gör så blir spelet rätt så komplext. Vi har spelat för få gånger för att uppfatta strategier men man märker att spelet har ett bra djup. Jag tycker de har fångat Tolkiens värld bra och fångat in hans berättelser bra i spelets mekanik. Helt klart ett bra spel som kommer växa genom att vi spelar med och lägger till fler kort.


Betyg:  


Martin

????????????


Betyg ??


David

Jag har alltid haft det svårare att leva mig in i händelseförloppet i "Living Card Games" än vad jag har i traditionella brädspel. Jag tror att stor del av det beror på att man inte har något spelbräde som ger dig en grafisk bild på hur det ser ut runt omkring dig. För inlevelseförmågans skull tycker jag att det är väldigt viktigt. När det kommer till spelmekanismen så finns det inget att klaga på. Spelet flyter på rätt fort och ni lär bli varse om ganska snart att samarbete är A och O i detta spelet. Betyget jag sätter är så som jag tycker och känner nu men det kommer komma ut många mer expansioner till spelet så det lär växa och få mer kött på benen i framtiden. Definitivt ett spel att hålla ögonen öppna för, det kan bara bli bättre.


Betyg:  

 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards