Nördkulturen

Alla inlägg den 24 december 2012

Av David - 24 december 2012 09:00

Nu är det julafton igen då. Detta blir min 33:e Julafton. Jag är inte mycket för traditoner egentligen. Jag har alltid sagt att det är en hårfin linje mellan tradition och tvångstanke. Kan man inte bryta sin tradition, ja då är det en ren tvångstanke ni går och bär på istället. Man ska inte känna sig tvingad att fira eller utöva sina traditoner, man ska vilja göra det. Jag bröt en "tradition" för många år sedan och det är Kalle Anka, jag tittar inte på det längre på julafton, jag tyckte det blev för tjatigt, julklappar har jag vuxit ifrån också, jag tycker det är fel att lära små barn från tidig ålder att gåvor i form av materialism är samma sak som glädje vilket det naturligtvis inte är, men det är en helt annan historia, men här nedanför följer de 10 sakerna jag fortfarande gillar med julen.


10

Snaps och Julöl

    

Skånesnaps är helt underbar till julmaten! Självklart i måttliga mängder. Det är aldrig trevligt att sitta och bli full vid ett julbord då det förstör själva stämningen tycker jag. Salongsberusad är ok. Mörk öl är gott till julmat också. Detta är enda gången på året jag kan dricka mörk öl, annars tycker jag inte om det.

 

9

Ledig från jobbet

 

Att vara ledig från jobbet i några dagar i dessa tider är guld värd, att verkligen känna av ledigheten man har fått. Jag börjar inte jobba igen förrän 2:a Januari och det känns underbart.

 

8

Julbord på restaurang

 

På bilden ser ni Götala Herrgård utanför Skara och där har vi käkat julbord de senaste 3 eller 4 åren. En nystartad tradition som det börjar bli dags att bryta snart. Det finns många andra fina restauranger att prova på men jag kan rekommendera denna!

 

7

Julmaten

 

Visst, man tröttnar väldigt fort på den men när man sitter och äter den på julafton med den fina snapsen och underbara julölen så är det riktigt, riktigt gott.

 

6

Nystädad lägenhet

 

Jag vill alltid ha min lägenhet skinande ren på Julafton så dagen innan kavlar jag upp ärmarna och tvingar mig igenom en grundlig storstädning av lägenheten. Det känns alltid så mycket trevligare och man blir på bättre humör när det är rent runt omkring en. Nej, det är INTE jag på bilden.

 

5

Oväntade sms

 

Detta händer inte varje år men ibland har det hänt mig att jag har fått sms från personer som jag inte hört något från på många år där de önskar mig en God Jul och ett Gott Nytt år och det är lite småtrevligt. Människor verkar bli lite vänligare och omtänksamma denna tiden på året.

 

4

Snö

 

En vit jul vill nog alla ha. Det är riktigt mysigt när allting utanför fönstret är täckt med snö och riktigt härligt att komma in från kylan och hälla upp en varm kopp glögg.

 

3

Mariah Careys julsånger

 

Många föredrar Tommy Körberg på julen men inte jag. Av någon anledning har Mariah Carey och hennes julsånger blivit en stor del av julen för mig. Jag lyssnar hellre på hennes jullåtar än någon annans.

 

2

Bruce Springsteens album Nebraska

   

Fråga mig inte varför denna skivan har en såpass stark koppling till julen för mig. Den har absolut inget med julen att göra och detta är en av Springsteens mest depressiva album någonsin, raka motsatsen till vad man förväntas känna på julen. En teori jag har är att jag fick detta album i julklapp för många, många år sedan och det var detta albumet som fick in mig på Springsteens musik igen efter att ha slutat lyssnat på honom för flera år. Sen är detta en melankolisk påminnelse om att alla har det inte så bra på julafton, det är många som inte får fira den med nära och kära av olika anledningar. Trots denna överdrivna "lyckliga" högtid så är det väldigt många ute i världen som inte alls känner så, för dom är julen en ensam och bitter högtid och det är dom kopplingarna jag har till detta album, en påminnelse för de olyckligt lottade, vilket är hela meningen med Springsteens musik.

 

1

Disney filmen "A Christmas Carol" och en flaska starkvinsglögg

   

Detta är min alldeles egna lilla tradition. På kvällen, när allting är avklarat, man har träffat familjen, ätit gott, när alla har fått sina julklappar och man har äntligen kommit hem till hemmets trygga vrå där allting är tyst och lugnt, nystädat och utanför fönstret yrar snön i det eviga vintermörkret, då brukar jag alltid öppna en flaska starkvinsglögg och sätta på filmen A Christmas Carol från Disney. Jag älskar den filmen och har utövat denna tradition i kanske 3 års tid nu. Jag ser bara denna filmen på julafton varje år. Självklart dricker man glöggen i kombination med överbliven julmat och kanske en liten snaps till från skånesnapsen. Men i vilket fall som helst så är detta en perfekt avslutning på julhelgen.

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards