Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 6 december 2012

Spelkväll - Space Empires

Av David - 6 december 2012 21:00

 


Space Empires går ut på att ge sig ut i rymden och utforska, kolonisera planeter för att utvinna deras resurser och utrota dina fiender. Spelet ingår i 4X genren som betyder Expand, Explore, Exploit och Exterminate. Du koloniserar planeter i syfte att utvinna mineraler och resurser som du kan använda till att bygga nya skepp till din flotta eller till att utveckla teknologin på dina skepp.

Spelplanen är uppdelade i hexagoner och i varje hexagon lägger man en liten bricka, nedåtvänd, så man inte kan se vad som döljer sig där under. Det kan vara en ny planet att kolonisera, det kan vara ett svart hål eller en super nova eller till och med ett gammalt skeppsvrak från en okänd ras som du kan bogsera hem och utvinna teknologiska framsteg ifrån.

   

Bilden ovanför till vänster visar hur spelplanen ser ut när spelet börjar och den högra visar en spelares hemvärld och några utforskade hexagoner där brickorna blivit uppåtvända och visar tex en nebulosa och en annan visar ett asteroidbälte. Om man vill att spelet ska flyta på snabbare i början kan alla spelare flytta sina skepp samtidigt istället för att var och en flyttar var för sig. Så länge inte flyttningsfasen påverkar något taktiskt sett så kan alla flytta samtidigt. Men längre in i spelet, då man börjar närma sig varandra och gå till anfall mot varandra, då är det lite viktigare att man håller koll på vilkens tur det är att flytta osv.

En spelrunda ser ut på följande sätt: Spelare 1 flyttar sina skepp och sen de andra spelarna i turordning. Sen börjar det om igen på den första spelaren som flyttar sina skepp en andra gång och sen får de andra spelarna flytta en andra gång och sen upprepar man proceduren en tredje gång för att sen gå över till Economic Phase.


Efter att varje spelare har fått flytta sina skepp i tre omgångar så är det dags för något som heter Economic Phase. Det är då som varje spelare räknar ut sina tillgängliga mineraler och som kolonierna på de koloniserade planeterna växer. En fullt utvecklad koloni genererar 5 Construction Points och det är dessa Construction Points spelarna använder sig utav för att köpa nya skepp och utveckla sin teknologi. Det är mycket att hålla reda på men man får med ett formulär för att hjälpa till att hålla reda på alla ens tillgångar (bilden nedanför)


 


Spelet har alltså inga pjäser som det brukar finnas i brädspel utan varje skepp, planet... ja precis allt i spelet representeras av små brickor. Det kan därför vara en bra idé att förvara dessa brickor på ett bra sätt och inte bara vårdslöst kasta tillbaka dom i spel kartongen när spelet är slut. Jag köpte en fiskelåda på intersport och lade brickorna i.


   

På bilderna ovanför ser ni hur spelbrickorna ser ut och när dom är sorterade i fiskelådan jag köpt.


Nördarna tycker till


 


Anders

Space Empire har en bra balans mellan strategi och komplexitet. Reglerna är inte så svåra efter man spelat en stund, dock är inte regelboken den bästa utan man behöver spela lite och sen läsa om den för att inte missa något. Spelets rundor går ofta fort även om strider där många skepp är inblandade kan ta några minuter (vi spelade i två sessioner och i session två fick jag mest sitta och kolla på när de andra två spelarna stred mot varandra). Economy phase som sköts med penna och papper var spelare för sig är lite udda men det fungerar (ifall spelarna är ärliga). Spelet är bra men Twilight Imperium som vi spelar ibland är bättre, både vad gäller regler och komponenter (det är roligare med plastfigurer än pappersrutor)


Betyg  


Martin

Ett väldigt roligt spel om rymddominans. Man spelar ett imperium som ska besegra de andra spelarnas imperium. Lätt att leva sig in i spelet då striderna kan bli väldigt intensiva och roliga (om man kommer ut segrande) och ovissheten om vad som döljer sig i nästa ruta gör spelet väldigt spännande. (Det ligger en bricka i varje ruta i spelet som man ska vända på när man kommer dit). Det kan gå åt vilket håll som helst, dina skepp kan förintas eller så kan du grunda en ny koloni om du hittar en planet. Bara man lär sig regelsystemet så är detta verkligen ett spel att rekommendera men är man en oerfaren gamer ska man nog inte börja med det här om man säger så...



Betyg:    


David

Jag älskar det här spelet! Jag har alltid gillat hela det här konceptet att kolonisera planeter och utvinna resurser för att få kolonier att blomstra. Jag finner sådan oerhört fascinerande av någon anledning. Striderna kan ta rätt lång tid att utföra då det är väldigt mycket att hålla koll på men jag fann det lika spännande när mina två motspelare stred mot varandra som när jag själv var inblandad i en strid, resultatet av den striden påverkar mig i allra högsta grad också. Vid första syn kan man tro att det är massor att hålla koll på men jag tyckte det smälte in förvånansvärt snabbt och inom bara två eller tre rundor så var man inne i rutinerna så låt inte de många brickorna och formulär avskräcka er, ni går miste om ett fantastiskt spel om ni gör det.


Betyg:    


 

 
 
Ingen bild

Anders

7 december 2012 08:08

Det är väl första gången våra åsikter är rätt så olika? Blir nyfiken David på vad du ska ge Twilight Imperium för betyg, nu när Space Empire redan fått 5... För jag tror du gillar Twilight Imperium mer. Det får vi se i bloggen under nästa vecka då :-)

David

7 december 2012 16:39

Twilight Imperium är ett spel i sen egna klass så det kommer förtjäna ett betyg utanför betygskalan om man säger så ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards