Nördkulturen

Alla inlägg under november 2012

Av David - 12 november 2012 18:15

Igår beställde jag en skitsnygg expansion, eller vad man nu ska kalla det, till World of Warcrafts trading card game. War of the Ancients heter den och för er som spelar Magic The Gathering (ett annat trading card game) så kan man säga att detta är deras version av en "fat pack". Än så länge kan jag bara bistå med googlade bilder men självklart kommer jag ta mer detaljerade kort och beskrivning när varan har kommit. Kolla bara på spelmattan jag får med, riktigt snygg!


 

Av David - 11 november 2012 15:11

Inom en snar framtid kommer jag förhoppningsvis bli delägare till miniatyrspelet Star Wars X-Wing. Det är inget brädspel i klassisk bemärkelse utan kan nog mer räknas som ett figurspel. Spelet är för 2 spelare varav en får samla på Empires rymdskepp och en får samla på Rebellernas och de släpps i små expansion packs. Till en början kommer man få spela med ganska få skepp men efter ett tag, när man lyckats samla på sig lite skepp kan det till slut bli rätt stora slag med många ikoniska rymdskepp från hela Star Wars sagan!


   

Av David - 11 november 2012 14:23

 


Intressant fakta om drömmar


Även människor som varit blinda från födseln kan drömma fast då är deras andra sinnen inblandade som lukt, känsel, smak osv. Det är svårt för oss som kan se att föreställa sig hur en blind människas drömmar är.


Vi glömmer av 90% av våra drömmar. 5 minuter efter att du vaknat är hälften av din dröm bortglömd, efter 10 minuter är 90% av drömmen bortglömd.


Att drömma är viktigt. I en studie som gjordes på studenter som väcktes precis innan de fick sin REM sömn visade de sig att de fick koncentrations svårigheter, blev irriterade och fick lätta hallucinationer efter 3 dagar. Skulle detta pågå en längre tid kan det leda till psykos. När de senare tilläts att få sin REM sömn tog hjärnan igen för förlorad sömn inom REM stadiet.



Av David - 10 november 2012 13:14

Denna månaden har jag slagit alla rekord gällande för hur mycket pengar jag har slängt ut på serietidningar och grafiska noveller. Jag tror slutsumman blev närmare 1500 kr! Men då är det medräknad den lilla resan jag gjorde till Göteborg då jag va och såg Chris Isaak live och gjorde en liten avstickare till Science Fiction Bokhandeln och gjorde lite inköp där. Nu har jag en redig bunt med serier att läsa och som vanligt kommer de grafiska novellerna jag köpt denna månaden komma ut lite senare recenserade. Jag brukar aldrig recensera vanliga serietidningar, lösnummer, men ser ni läsare någon serietidning ni vill veta lite mer om vad jag tycker om den osv. så skriv till mig så kan jag ordna det.


   


Avengers vs X-Men Consequence #1-4

Kriget mellan Avengers och X-men är slut så nu släpper Marvel en serie på 5 delar som handlar om konsekvenserna från det kriget. Alla delar kom denna månaden utan del 5 som förhoppningsvis dyker upp nästa månad.


 


Avengers # 31, 32

Marvel börjar om på nytt med Avengers och har därför döpt dessa sista tidningar till Avengers End Times. En helt ny tidsepok nalkas nu för Marvels universum och börjar därför om med många av deras serier.


 


Marvel Now! Point One

Jag har inte riktigt greppat om vad denna handlar om men jag tror den ska handla om hur Marvels universum ser ut nu, efter kriget mellan Avengers och X-men, hur mycket det har förändrats osv. Den ska bli intressant att läsa i vilket fall som helst.


 


Transformers More Than Meets The Eye #10

Transformers Robots In Disguise #9, 10

En av mina favorit serier! Den lite komik betonade serien More Than Meets The Eye går bra ihop med den lite mer seriöst betonade Robots In Disguise. Denna månaden kom det numret av Robots In Disguise som jag saknade från förra månadens utskick.


 


Ghosts

Ghost #0

Ja det blev lite tokigt här. För att ta det från början så skulle jag denna månaden ha börjat prenumerera på en tidning som heter Ghost så jag beställde Ghost #0 från tfaw.com för att inte missa något av denna serien eftersom prenumerationen skulle börja på #1. Sagt och gjort så damp Ghost #0 ner i postboxen efter några veckors leveranstid men dom som jag prenumererar genom skickade mig inte Ghost #1 utan istället en helt annan tidning från ett helt annat förlag fast med ett nästintill identiskt namn nämligen Ghosts. Men jag är nöjd ändå, Ghosts verkar rätt bra och som tur var så var den bara en "One shot".


 


Batgirl #13

Catwoman #13

Precis som jag skrev i förra delen av Nya tidningar så misstänkte jag att de 4 serier jag började prenumerera på från DC förr eller senare skulle köra crossovers vilket dom tydligen redan i dessa nummer har gjort så jag gjorde ett bra taktiskt val där att börja prenumerera på dom.


 


Batwoman #13

Batman The Dark Knight #13

Batgirl Annual

Mer tidningar från DC som alla utspelar sig i Gotham City. Av alla de nya DC tidningar jag började med förra månaden så imponerade Batwoman mest. Ironiskt nog var det den som jag trodde jag skulle gilla minst.


 


Vampirella #24

Vampirella vs Fluffy The Vampire Killer (One shot)

Dark Shadows / Vampirella #3

Denna månadens Vampirella tidningar. Jag saknar fortfarande Vampirella #22 vilket ledde mig till att skicka efter det numret från tfaw.com. Det ska bli roligt att läsa Vampirella vs Fluffy The Vampire Killer. Jag behöver nog inte påpeka att det är en komisk liknelse till Buffy The Vampire Slayer.


 


Excecutive Assistant Assassins #3, 4

Det känns som att jag har tappat tråden i den här serien så för att göra den rättvisa och inte dyka in i en handling jag knappt minns nåt av så tänkte jag börja läsa från första numret igen. Det händer rätt ofta att man får göra så med serier eftersom dom kommer med så långt mellanrum. Transformers är en till sån serie jag fått läsa om några nummer på ibland för att inte tappa bort mig i handlingen.


 


Ghostbusters #14

Jag har fortfarande inte börjat läsa något nummer av Ghostbusters än eftersom jag fortfarande väntar på ett nummer som saknas. Men det borde komma vilken dag som helst nu. Jag gillar det Clint Eastwood inspirerade omslaget på denna. Titeln är en variant på hans film For a Few Dollars More, nämligen For a Few Protons More.


 


The Lookouts #2

Äntligen har denna serien börjat komma men jag fick aldrig nummer 1.  Som vanligt är den beställd redan på tfaw.com så jag får vänta ytterligare några veckor innan jag börjar läsa den. Ser fram emot det för denna verkar väldigt bra!


 


Masters of The Universe: The Origins Of Skeletor

He-Man  And The Masters Of The Universe #3

Två nya tidningar som utspelar sig i He-Mans universum. Att läsa hur Skeletor kom till var intressant i Origins of Skeletor tidningen. 


Det va denna månadens serietidningar. Dags att presentera månadens grafiska noveller som alla kommer komma ut i en recension under månadens gång.


   


The Ultimates Vol 1. Super-Human

The Ultimates Vol 2. Homeland Security

Från Marvels ultimate universum. Vad jag fattar som utspelar det sig innan Ultimatum händelsen. Jag använder Ultimatum som en sorts milstolpe inom ultimate universumet och delar in allt därifrån i två kategorier, pre-ultimatum eller post-ultimatum.


 


Batman: The Man Who Laughs

Min allra första grafiska novell med Batman.

 

 

 

Gotham City Sirens: Songs of the sirens

Denna kunde jag inte motstå. Tre stycken god/onda antihjältar, som jag gillar så mycket,bor under samma tak och lever sina liv på deras sätt. Jag vet att Harley Quinn och Poison Ivy anses som onda skurkar fullt ut men i denna ska dom har bytt sida och gör goda ting.... på deras egna lilla sätt i alla fall

 

 

 

Batwoman: Elegy

Batwoman har nog den med mest tragiska bakgrunds historian av dom alla. Huvudhistorian i denna hade ett så sorgligt slut tyckte jag att det sände rysningar längs ryggraden... Men mer om det i recensionen. Jo jag har läst ut denna i skrivandets stund om ni undrar.

 

 

 

World of Warcraft - Curse Of The Worgen

Jag har velat få tag på denna väldigt, väldigt länge och äntligen har jag den! Det har inte vart så att den har varit svår att få tag i, utan mer att jag har prioriterat andra köp framför denna.

 

Av David - 9 november 2012 16:02

 


I Onsdags kväll va de dags för ännu en spelkväll och denna gången tog vi oss igenom en omgång av det H.P Lovecraft baserade spelet Mansion of Madness. Spelet leds av en spelledare som håller i äventyret och kontrollerar alla monster och resten av deltagarna är spelarna som spelar varsin "investigator". Innan varje äventyr börjar läser spelledaren upp bakgrundshistorien till äventyret varpå, när spelet väl satt igång, spelarna sätter igång med att leta upp ledtrådar samtidigt som de kan hitta mycket användbar utrustning i deras kamp mot de diverse olika Mythos varelserna som kan dyka upp.  Ibland kan man stöta på låsta dörrar eller kistor och för att komma åt innehållet måste man lösa ett pussel. Det finns en rik variation av pussel i spelet och bilden nedanför visar ett av många exempel. Det föreställer en tavla, ett familjepoträtt som har blivlit lite ommöblerat och spelaren måste i 4 drag sätta ihop tavlan. Men tiden är knapp, du har 1 minuts betänketid! Den vänstra bilden visar hur pusslet såg ut olöst och den högra visar hur det ser ut när spelaren löst det.


   


I spelet medföljer plastfigurer till både spelarnas "investigators" och till alla de olika monstrena. Figurerna ser riktigt bra ut och är man riktigt hängiven kan man alltid måla figurerna om man är duktig på det. Bilden nedanför visar när min "investigator" ställs inför en Mi-Go.


 


Spelbrädet är snyggt desginat också och det byggs ihop enligt beskrivningen från äventyret  ni ska spela. Bilden nedanför visar min "investigator" när hon smyger runt inne i sin farbros gamla herrgård och letar efter ledtrådar.


 






Nördarna tycker till

 

 


Anders
MoM spelar man mest för stämningen och historien. Som "keeper" vill man inte dra på fullt och döda investigators för det förstör historien till viss del. Så det blir lite som en lightversion av rollspel med fina komponenter och det är inte alls dumt. Jag gillar det enkla i spelmekanismen, det uppstår väldigt sällan några situationer där man blir osäker på reglerna. Det man kan önska är att det skulle vara lite mer Lovecraft stämning, vissa scenarion blir mer som en traditionell skräckhistoria. Överlag, helt klart ett bra spel och ganska unikt i spelvärlden.


Betyg: 


Martin

Mansions of Madness, som är ett av många spel baserade på författarens H.P Lovecrafts ockulta värld, tar med spelarna på en skräcktur i sann lovecraft anda. Spelet flyter på bra p.g.a lätta regler så det är skönt att kunna undvika allt bläddrande i böcker som kan ske ibland. Spelet har en "spelledare" som ska ta död på de andra spelarna medan de andra ska klara upp mysteriet de har svepts med i. Jag har inte spelat många skräckbetonade brädspel så jag har inte mycket att jämföra med men spänningen stiger ju närmare slutet man närmar sig.  Detta spel får en fyra. Andra spel har en tendens att bli lite sega ju längre tid man spelar men i Mansions of Madness är det tvärtom. 


Betyg: 

 

David

Jag är nog den enda i vår lilla nördgrupp som är ett mediokert Lovecraft fan. De kortspelen och de brädspelen jag har spelat hittills som är baserade på hans värld har jag haft bekymmer att sätta mig in i men detta spelet fick med mig på noterna redan från första spelomgången. De lätta reglerna och de dystra, melankoliska spelbrädet i samband med de snyggt detaljerade plastfigurerna tar dig halvvägs i stämningen menats din egna fantasi och inlevelseförmåga får ta dig resten av vägen och med de välskrivna äventyren och en spelmekanism som får det att flyta på hela tiden så är det inga som helst bekymmer.


Betyg  

 





Av David - 7 november 2012 08:00

 


Våran galax, vintergatan, rör sig genom rymden i en fart på 305 km i sekunden och roterar på en fart av 225 kilometer per sekund. Det betyder att på 1 minut är du 19 000 kilometer från där du va.


Den dödligaste kraften i universum är en sk. Hypernova. Den sker när mycket stora stjärnor kollapsar i slutet av sin existens eller sammansmältning mellan två svarta hål eller kollision mellan två neutronstjärnor. Skulle en Hypernova ske inom vårt solsystem skulle den förinta våran sol och alla planeter. Vissa forskare säger att även om en Hypernova skulle ske 1000 ljusår bort skulle den kunna utplåna allt liv på Jorden.

Av David - 6 november 2012 15:56

 


För nästan exakt 1 vecka sen satte vi oss och spelade mitt nyinköpta spel Infiltration. Man spelar varsin "operative" som är anlitade av en man för att ta sig in i  CyberSolutions Inc. byggnad och ladda ner och stjäla data filer. Spelet utspelar sig i framtiden och i staden New Angeles  råder hård konkurrens inom android teknologi marknaden. På gränsen till en revolutionerande upptäckt ser det ut som om CyberSolutions Inc. kommer bli nästa globala storföretag och hotar vinsten för andra redan väl etablerade företag inom branchen.

Som spelare spelar ni alltså varsin "operative" anlitade av en man att stjäla datafiler. Spelplanen består av 13 rum, alla representerade av ett rumskort. Alla rumskort är vända med ryggen uppåt så ingen av spelarna ser vilka rummen är förrän man går in i rummet och får då vända på rumskortet. Bilden nedanför visar hur ett rumskort ser ut.


 


Spelplanen byggs upp precis som en trappa. Alla spelarna börjar längst ner utanför första rummet och rör sig uppåt. Bilden nedanför visar hur spelplanen byggs upp. Sen finns det alltid ett "secret room" som endast kan äntras från två andra speciellt utvalda rum, det är det rumskortet som ligger i vågrätt riktning.


 


Varje rum innehåller varierande antal datafiler man kan ladda ner. Sen kan rummen innehålla "lab workers" eller "tech locks" vilket innebär att om du dödar "lab worker" eller lyckas hacka dig genom "tech lock" så låser du upp mer datafiler som du kan ladda ner. Den som har mest datafiler i slutet av spelet vinner. Men du måste också ha flytt från byggnaden. Är du kvar i byggnaden när spelet är slut anses du ha åkt fast av säkerhetsstyrkorna som har anlänt.


 


Bilden ovanför visar Secutiry Trackern. Den börjar på 0 men höjer sig hela tiden. Den visar hur nära säkerhetsstyrkorna är byggnaden. Hinner ni inte fly ut ur byggnaden innan den når 99 har ni åkt fast så det gäller att inte vara för långt in i byggnaden när den börjar närma sig 99, ni måste hinna ut ur byggnaden med alla datafiler ni har laddat ner!

Av David - 5 november 2012 08:00

Jag är väldigt sugen att köpa Connors Tomahawk yxa och ha i min Assassins Creed samling. Den stora frågan är om denna verkligen kommer komma igenom tullen då den kan betraktas som ett vapen. Självklart finns den inte att köpa i stela, tråkiga, "ta sig själv på för stort allvar" Sverige, utan jag kommer få köpa den på ebay om jag bestämmer mig för att köpa den. Priset är 43 dollar vilket blir ungefär 270 kr och kanske 100 kr frakt på det. Det tåls att tänka på i alla fall. Notera att yxbladet är format exakt som Assassin ordens logo.


   

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards