Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2012

I Rampljuset: Imperial Fists (Ett Space Marine Chapter)

Av David - 10 oktober 2012 09:00

 

Imperial Fists logo


Vad är ett Space Marine chapter undrar ni? Jo, i Warhammer 40 000 världen existerar det elitsoldater som kallar sig för Space Marines, det är de bästa soldaterna hängivna att försvara The Emperor från de ständigt påtryckande anfallen från de många olika fienderna som hotar männskligheten. Space Marines är samlingsnamnet för alla dessa elitsoldater men de är uppdelade i olika regementen kan man säga och ett av dessa regementen kallar sig själva för Imperial Fists.


Imperial Fists var en av de grundande chapters (jag skriver chapters på engelska för den svenska översättningen, kapitel, verkar lite malplacerad här) till hela Space Marine kåren. Ursprungligen var dom VII Legion Of Astrates, personliga beskyddare av kejsaren, som grundades av kejsaren själv. Imperial Fists är det enda Space Marine chapter som inte har en egen hemplanet. Även om de mest håller till på Terra, även känd som Jorden, som är människans ursprungs planet så är det 10 000 år gamla mobila rymdfortet Phalanx deras huvudbas.

I ett gigantiskt inbördeskrig människovärldar sinsemellan som härjade i galaxen vintergatan, ett krig som kom att heta Horus Heresy, vars utkom innebar föreningen av alla människokolonier till ett enda styre och början på vad som nu är Age Of The Imperium vanns med hjälp av en enda grupp Imperial Fists Terminators (som är eliten av eliten) som hjälpte kejsaren att döda krigsherren Horus.

Historian om Imerpail Fists är betydligt längre än så här men jag kortar av den avesvärt för det blir väldigt mycket läsning om jag skulle ta med allt.


Första framträdande: I figurspelet Warhammer 40 000, men vilken av utgåvorna vet jag inte.

Övriga framträdanden: Imperial Fists var med i den animerade filmen, Ultramarines: A Warhammer 40,000 movie, som utspelar sig i Warhammer 40 000 universumet. Ultramarines är namnet på ett annat Space Marine chapter.


Utmärkande för just detta chapter: De använder ofta något som kallas Pain Glove som är ett cylinderformat objekt omsluter hela kroppen. De kliver in detta objekt och ställer sig i mitten och den aktiverar smärt neuronerna. Detta använder dom för att bestraffa sig själva för minsta lilla fel de kan ha begått i stridens hetta, disciplinära åtgärder kallar dom det.


Min åsikt: Imperial Fists har alltid varit mitt favorit Space Marine chapter dels för att jag alltid har tyckt att namnet Imperial låter så mäktigt och så storslaget på ett sätt, plus att färgen på deras rustningar är min favoritfärg, gul.-


   

Till vänster en typisk Imperial Fists Space Marine, till höger deras rymdfort Phalanx

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards