Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 8 september 2012

Infinity Gauntlet

Av David - 8 september 2012 15:18

 


Allmänt

Skriven av Jim Starlin, mest känd för skapandet av Marvel karaktärerna Thanos och Shang-Shi och omskrivningen av Adam Warlock och Captain Marvel. Senare i karriären jobbade han ett tag för DC Comics med Legion Of Super Heroes och Batman för att sedan återvända till Marvel där han fick jobba med Silver Surfer som eventuellt ledde till skapandet av den episka historien om Infinity Gauntlet.

Tecknaren heter Ron Lim, fördd 1965 och är bosatt i Sacramento, Kalifornien. Han har jobbat mycket för Marvel med Silver Surfer, Captain America, X-men och några till. Utanför Marvel har han jobbat med Sonic The Hedgehog serien från Archie Comics.


Berättelsen & Tecknandet

Jag önskade att jag hade tagit reda på lite mer fakta om denna serien innan jag började läsa den men typiskt mig så struntade jag i det och dök rakt in i huvudboken direkt och läste ut den. Men jag ger er andra som läser detta chansen att inte göra samma misstag som jag gjorde. Läs hela sagan om Infinity Gauntlet från start i kronologisk ordning. Börja med Silver Surfer Rebirth Of Thanos som är den första delen i sagan. Jag har inte läst den än för jag fick reda på i efterhand att det var den första delen. Men nog om det. Infinity Gauntlet blev inte sämre bara för det. Jag hade läst så mycket och hört mycket om den och den var precis vad jag hade förväntat mig och levde upp till alla mina förhoppningar. Thanos har kommit över de kraftfulla kristallerna, även kallade Infinity Gems och har satt ihop det mest kraftfulla vapen detta unviersum någonsin skådat, ett vapen som kan forma universum efter bärarens vilja, men inte bara detta universum utan alla alternativa universum likaså, Infinity Gauntlet. Med blotta tanken kan bäraren av handsken utplåna hela planeter, hela solsystem eller till och med hela universum om den så vill. Avengers och X-men slås ihop, ledda av en man vid namn Adam Warlock i kampen mot Thanos för att ta handsken ifrån honom. På deras sida har de även galaktiska väsen som de kraftfulla varelserna Galactus, Kronos, enheterna Love & Hate och kanske Marvels mest kraftfulla varelser, de himmelska eller gudomliga varelserna Master Order, Lord Chaos och sist men inte minst Eternity. Alla tar de upp striden mot Thanos i en episk galaktisk strid som får dig att vilja vända sida efter sida för att se vad som händer härnäst.

Tecknarstilen är riktigt snygg och är typisk för den tidseran. Snygga färgläggningar förgyller självklart sidorna också. Jag har sett att i vissa gamla serier kan färgläggningen ibland vara rätt slarvig i vissa rutor med fel färg på kläderna eller nåt liknande men här verkar dom ha gjort ett riktigt grundligt och noggrant arbete.


 

Ett litet smakprov

 

Allt som allt...

... en episk saga av galaktiska mått från början till slut. Ett måste för läsare som gillar stora händelser.


Betyg:    (Episk)

Kan köpas här: Bokus

 

 
 
Althea

Althea

2 december 2013 14:35

Hittade hit via en pingning på Bokus och tack för infon om att en bör kanske läsa Silver Surfer Rebirth Of Thanos först. Maken hade nämligen önskat sig Infinity Gauntlet i julklapp men ingen av oss visste om att det fanns en del 1 så nu har jag möjlighet att att ge honom rätt början

http://altheatrollet.blogg.se

David

2 december 2013 15:05

Roligt att min blogg blev till lite hjälp :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards