Nördkulturen

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2012

Isaac Asimov - Nemesis

Av David - 26 augusti 2012 16:02

Det var ungefär 1 år sedan jag läste ut denna boken men jag kände att jag ville skriva om den ändå. 

Ett koloniskepp från Jorden vid namn Rotor har hittat en bebolig måne, kretsande kring en obebolig planet mellan Jorden och Alpha Centauri, men den har hållt sig väl gömd så det krävdes enorma efterforskningar för att hitta den. Rotor försvinner från kolonierna en dag och ger sig ut på en lång resa ut i rymden som varar i hela 14 år tills de når fram till solsystemet Nemesis och planeten Megas och dess måne Erythro. Eugenia Insignia hette kvinnan som gjorde upptäckten om Nemesis och den beboliga månen men också att en röd dvärgstjärna är på kollisonskurs med jorden. Det var dels därför koloniskeppet Rotor gav sig av från Jorden för att rädda sig själva från kollisionen och starta ett nytt samhälle på deras nya hem. De gjorde det svåra valet att inte varna Jorden på grund av att den är redan extremt överbefolkad som den är och de ville att deras nya hem inte skulle gå samma öde till mötes som Jorden. Väl framme vid Erythro efter 14 långa år så känner Eugenia Insignias dotter Marlene en underlig koppling till månen Erythro, precis som om det är någon eller något på ytan som försöker kommunicera med henne, kanske en ursprunglig livsform?


 


Betyg:   (Mycket bra!)


Jag läste denna boken på svenska men den utgåvan är slut på bokus, den finns bara på engelska så länken nedanför leder till den engelska utgåvan av boken.

Kan köpas här: Bokus

 
 
Ingen bild

Anders

12 september 2012 19:23

Du borde ge dig på att läsa hans böcker om stiftelsen. Riktigt bra och klassisk sci-fi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov#Bibliografi

David

13 september 2012 19:47

Stiftelsetrilogin har jag läst och den va riktigt bra :) En av de bästa böckerna jag läst. Den finns med här på bloggen nånstans den också under kategorin Litteratur

 
Ingen bild

Anders

14 september 2012 09:00

Aha ok. Har du läst alla böcker i serien? Jag tror jag läst Preludium till stiftelsen också, förutom de tre huvuddelarna.

Preludium till stiftelsen (eng. Prelude to Foundation, 1988)
Hari Seldon och stiftelsen (eng. Forward the Foundation, 1993)
Stiftelsen (eng. Foundation, 1951)
Stiftelsen och imperiet (eng. Foundation and Empire, 1952)
Den segrande stiftelsen (eng. Second Foundation, 1953)
Stiftelsen och tiden (eng. Foundation's Edge, 1982)
Stiftelsen och jorden (eng. Foundation and Earth, 1986)

David

14 september 2012 15:32

Jag har bara läst Stiftelsen, Stiftelsen och Imperiet och Den segrande Stiftelsen, jag har alla dom tre i en samlad volym. Jag är bra sugen att läsa dom andra också men bara om jag hittar dom på svenska. Jag har inga bekymmer med att läsa engelska böcker men jag föredrar dom på svenska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 8 november 2015 10:26

  Jag ser verkligen fram emot denna filmen, trailern ser lockande ut i alla fall. Jag har svårt att avgöra om denna film kommer bli älskad av fansen eller hatad men det såg ut som att de försökt efterlikna Warcraft världen så noga de kunnat, och...

Av David - 24 oktober 2015 08:41

    Detta spelet fick jag gratis en månad som Playstation Plus medlem men jag hatar att dyka rakt in i händelserna i en spelserie och inte begripa något av handlingen så jag gick tillbaka från början och köpte alla tre Crysis spel. De andra två ...

Av David - 18 oktober 2015 08:35

      Förra veckan varvade jag äntligen denna plåga från min barndom. Jag har alltid sett Mega Man 1 som ett av de svåraste Mega Man spelen och det kanske det är också om man spelar "old school" style att när man dör så får man börja om. Men på...

Av David - 18 juli 2015 17:19

    Handling 20 år har gått sedan de stora företagen tog över herraväldet över världen från regeringarna. Deras girighet ledde till ett stort krig mellan dem vilket ödelade världen. Från ruinerna av den forna världen skapades ett råd vars uppg...

Av David - 15 juli 2015 21:10


    Som medlem i Playstation Plus hade jag möjligheten att ladda ned detta spelet gratis från PSN förra månaden vilket jag självklart gjorde eftersom jag också har spelat Call Of Juarez: Bound In Blood som också finns recenserad på denna bloggen...

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards