Nördkulturen

Alla inlägg den 7 juli 2012

Av David - 7 juli 2012 14:03

 


Allmänt

Släppt 1997 i samarbete mellan DC comics och dåvarande ägarna till namnet Vampirella, Harris Comics. Skriven av Chuck Dixon, känd för en lång period skrivande av Batman på 90 talet och tecknad av Jim Ballent som är mest känd för hans period av tecknade på Catwoman mellan åren 1993 till 1999


Berättelsen och tecknandet

Jag har velat ha tag på denna länge då denna är en crossover mellan mina två kvinnliga favorit serietidningsfigurer. Jag känner inte till mycket av Vampirella när hon fortfarande tillhörde Harris Comics så jag har inget att jämföra med direkt förrutom hennes nuvarande position på Dynamite men det skulle inte bli rättvist då det handlar om nästan 2 decennium mellanrum mellan denna seriealbumets Vampirella och dagens Vampirella. Catwoman har ändrat utseende genom åren men så som hon ser ut här är fortfarande min favorit och i mitt tycke den bäst tecknade. Men bägge dessa damer och deras stil, varken ond eller god men med hjärtat på rätt ställe, är den som tilltalar mig mest hos seriefigurer. Storyn börjar rätt bra med att Vampirella misstänker att Catwoman är den skurken hon söker och efter en liten dispyt kommer dom fram till att hon håller på och bli ditsatt av en bedragare så dom slår sig ihop och börjar leta efter den som har utfört dessa våldsamma inbrott i Catwomans skepnad.

Storyn är helt ok skriven och ett litet gästspel från pingvinen piggar upp stämmningen lite. Jag hade velat se mer av denna duon tillsammans för jag tror dom hade kunnat skriva mycket bra med dessa två tillsammans då de kompleterar varandra rätt bra. Det  va synd att Vampirella aldrig fick träffa Batman bara, det hade kanske kunnat bli rätt intressant. Det va 15 år sedan denna skrevs så jag tror att mer crossovers mellan dom här kommer nog inte ske men jag lever på hoppet!

Tecknandet är i toppklass. Bra skuggning, precis som det ska vara i den mörka gotiska staden Gotham, och liv i bilderna när det blir lite action.


Ett litet smakprov


Allt som allt...

En riktigt bra crossover som dom hade kunnat spinna vidare på men tyvärr gjorde dom inte det. Jag är i alla fall glad att jag har denna i min samling, som ett monument över något storartat som kan ha gått förlorat och som endast lever kvar i detta album (för att överdramatisera lite). Jag vet inte vart man kan köpa den för jag fick tag på mitt exemplar på Tradera.


Betyg: 3/5 (Bra) 

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards