Nördkulturen

Alla inlägg den 11 maj 2012

Av David - 11 maj 2012 21:38

Efter många. många års uppehåll från rollspelande så blev det ett kärt återseende av denna genre av spel på våran spelkväll nu i Torsdags. Jag hade glömt hur otroligt roligt det va. Trots att vi bara spelade ett litet inledningsäventyr så var detta den roligaste spelsessionen på länge. Jag blev själv sugen nu på att köpa ett rollspel men får se hur det blir med det eftersom jag fortfarande har två ospelade brädspel i mitt ägo och det är nåt jag verkligen inte gillar att ha köpt spel utan att ha spelat dom än.


 


Warhammer hade, för mig, ett helt nytt spelsystem inom rollspelande. Man kan säga att det var någon form av blandning mellan rollspel och brädspel men det lutade mest åt rollspels hållet. Alla färdigheter man är vana vid i ett rollspel hade bytts ut mot diverse spelbara kort där närstrid var ett kort, avståndsstrid va ett kort istället för i traditionella rollspel där varje vapen har en färdighet som svärd, dolk, yxa eller pilbåge ect. Och istället för modifikationer på ett t20 slag som oftast är fallet i ett rollspel så använder man sig av många olika typer av tärningar här i warhammer då de svarta tärningarna är negativ modifikation på slaget och de vita är positiv. De blåa tärningarna är de vanliga tärningarna man använder vid varje färdighetsslag sen får man lägga till de gröna, respektiva röda tärningarna beroende på om din rollkaraktär är lugn, betänksam (de gröna tärningarna) eller impulsiv, agressiv (de röda tärningarna). Är du skolad inom området får du också lägga till en gul tärning som är en positiv modifikation till ditt slag. De lila tärningarna representerar svårigheten att utföra färdigheten och påverkar ditt slag negativt och du får alltid slå minst en av dom i varje slag.


 


Jag spelade en Envoy (sändebud på svenska) åt highelfs i människornas land, närmare bestämt Reikland där jag inväntade en inkomande leverans i form av ett paket men leveransen var försenad och rollpersonerna anade oråd och gav sig därför ut för att möta budet bara för att se att vagnen hade blivit överfallen av Beastmen och där börjar äventyret. Som sagt var detta bara ett väldigt kort inledningsäventyr för att bekanta sig med reglerna så det va strid och lite annat inblandat för att man skulle kunna spela igenom reglerna lite lätt. Jag ser verkligen fram emot nästa spelomgång med Warhammer!


 


Finns att köpa här: http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=89160

Presentation

Kategorier

Läser just nu

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards